Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Synes jeg ble mye mer apatisk på Zoloft enn på Cipralex. Følte meg helt tom innvending på en måte. Cipralex fungerer litt annerledes. Man får ikke tenkt på de negative tingene skikkelig, selv om man prøver. Men man blir apatisk også.

 

Var nysgjerrig på Effexor i starten, men tror ikke det er noe poeng i å bytte nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Stine_*

Ja, ja - jeg får prøve... Har en venninne som har gått på det en måndes tid nå og hun opplevde at ubehaget forsvant etter et par uker ihvertfall - det er jo beroligende. Hva gjelder å spise sunt og leve sunt så er jeg nesten sunnheten selv, hehe - jeg trener 10-15 timer i uken og er veldig bevisst på rett næring - det har jeg måttet leve etter for å kunne være nogen lunde stabil når det gjelder sf mine :o)

 

Det er nå dag 3 på Cipralexen og jeg opplever fortsatt tørr munn og hals, tørre øyne og nese (altså - tørre slimhinner rett og slett) og har fått en jævlig hodepine! Er fortsatt trøtt, men tror nok jeg føler meg mer trøtt enn jeg er pga tørre øyne også... Det jeg merker er at jeg sliter bigtime med å stå opp - jeg er en sånn som vanligvis spretter opp kl 6 om morningen og hiver meg på xyclingtime 0615, men nå er det tøft å åpne øynene før tidligst 0730..og da orker jeg ikke stå opp før 8...brukt laaang tid på å våkne altså. Klarte ikke å yte 100% på treningen i dag heller, så det har sin innvirkning..

 

Får håpe det gir seg da... Jeg merker at jeg kjenner meg mer sulten og fysen enn vanlig, så jeg passer på ja...dårlige vaner er vonde å vende - så jeg har ikke tenkt å bli dratt inn i "fråtse-helvete" bare pga. noen piller nei :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stine_*

Så bra å høre. Jeg får bare vente og la tiden gå sin gang...

Noen erfaringer med Cipralex og alkohol forresten? Legen sier det ikke har noen innvirkning og det står det samme på vedlegget, men greit å forhøre seg også :)

Lenke til kommentar

Det har en viss innvirkning. Man blir vel fortere full, men selv føler jeg at jeg kan drikke mer på Cipralex av en eller annen grunn. Kan helle i meg så mye jeg vil uten å bli dårlig eller noe. Er det foresten bare meg som fester hardere på Cipralex? Festene varer jo hele natta om jeg bare vil...

 

Mulig man får mindre hemninger, men det er jo derfor man drikker ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_xy_*

Man merker virkningene av alkohol fortere. Hvis man skal drikke alkohol om kvelden, anbefales å ta tabletten om morgenen. Lurt å være forsiktig - og kanskje unngå de store mengdene alkohol.

Lenke til kommentar
Gjest 66B223

:new_woot: Gjør jo ikke noe om man blir litt fortere full da, hehe. Så kanskje forloverene mine klarer å få meg i "senk" i utdrikkningslaget... De har lagt planer for å endre på det vanlige "problemet" - at jeg alltid er last man standing, eller i dette tilfellet - last woman standing. Nå løser det seg kanskje av seg selv :) He, he! Men blir vanskelig å planlegge å droppe pillen den dagen siden jeg ikke aner når det er...har lagt meg til vane å ta det midt på dagen, så får håpe de kommer tidlig :)

 

Ja, ja - får håpe dette funker...det hadde vært godt! Får ta meg et par glass vin i helgen og se om det skjer noe spennende, hehe. God helg og takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stine_*

Hmmm, får bare ta de som vanlig da :) Har lest om folk som får reaksjoner om de står over, men nå har jeg jo ikke gått på de mer enn en knapp uke snart da og går kun på minste dose. Jeg tenker jeg tar de som vanlig jeg :) Så får jeg heller bli litt fortere blid og surrete.

 

Tross hodepine og at jeg er forferdelig trøtt så må jeg si jeg ihvertfall føøøler meg litt "roligere" allerede. Men det kan jo rett og slett være at jeg er trøtt...hehe. Men så lenge jeg føler det sånn så er jo det bra :)

Lenke til kommentar
Hei.

 

Kjæresten min går for tiden til en psykolog, og har blitt anbefalt Cipralex mot depresjonen hun for tiden lider av. Har lest en del artikler om disse, og det står at virkningen kan merkes allerede etter 2-4 uker, og at det er mange fornøyde brukere. Men når jeg leser om tablettene på forum rundt om på nettet synes jeg det er veldig mange som er negative til de også. Har noen her erfaringer med Cipralex? Andre anbefalinger til antidepresiva? Hvordan har dere følt dere etter at dere tok tablettene?

 

Tusen takk.

 

Jeg har prøvd tre ulike antidepressiver:

1. Ratiopham-et-eller-annet.

2. Cipralex

3. Efexor

 

Jeg merket ingenting av cipralex og jeg følte meg bare rar, vanskelig å forklare, av den første. Efexor fungerte fint på meg. Men det som er med antidepressiver, er at de fungerer ulikt på alle. Cipralex kan være perfekt for kjæresten din, men det er mulig at hun også må prøve seg litt fram til hun finner den typen som passer henne best. Cipralex er gjerne en av de mest kjente og brukte antidepressivene, så den fungerer nok fint for mange. Gi det litt tid og se det ann :) Håper kjæresten din blir fort frisk. Depresjon er det jæveligste jeg har vært igjennom.. Så det er viktig at du stiller opp for henne hele veien :) Virker jo som du gjør det, i og med du er interessert i å lære om medisinen hun skal begynne på.

 

Og forresten, ingen må tro at antidepressiver er såkalte "lykkepiller" som uten videre gjør deg superhappy. De fungerer som en krykke som skal støtte deg opp i de vanskeligste nedturene.

 

Funker hvertfall mye bedre å drikke seg full på Cipralex/Zoloft enn på f.eks. kvisetabletter som Roaccutan. Fikk jeg i meg for mye da gikk alt til helvette. Man blir automatisk dårlig etter en stund. Orker bare ikke mer.

 

Men har hørt at på Effexor bør man ligge langt unna alkohol.

 

Jeg går på efexor, og jeg blir verken fortere full enn andre eller "verre" dagen derpå. :) Det er nok individuelt. Men man skal vel gjerne være forsiktig med å drikke mye og ofte når man går på slike medisiner. Jeg drikker ikke ofte :)

 

Nei, ikke dropp å ta en pille, det blir bare verre.

 

Ja, glemmer man å ta medisinen en dag, blir man svimmel/ør i hode og svetter som en gris om natta. Haha..Discusting..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_G_*
Jeg leser at veldig mange som har røyket hasj og ruset seg generelt har hatt god erfaring med cipralex..

Dette er godt å høre.. Har selv slitt med kraftig angst de siste 2 årene og vurderer å begynne på cipralex.

Har aldri slitt med angst før, men kom som bare det når jeg først trappet ned på hasjen og etterhvert slutta helt med det. Er jo som regel når man slutter det kommer.

I og med at angsten er så kraftig og ligger der så og si konstant, så har vel ingenting å tape! Bare ett jævla slit og komme seg gjennom dagen.

Men er fortsatt veldig optimistisk da =)

 

 

Hei igjen!

 

Jeg som har skrevet innlegget over!

Og vil bare fortelle hvordan det har godt med meg etter 3 uker!

 

Hadde noen bivirkninger istarten som kaldsvetting, rastløs og litt mer angst og depresjoner, men etter 3 uker så føler jeg meg topp! Har endelig begynt å merke at de fungerer på meg.

Jeg var ganske langt nede, men nå er det veldig bra igjen og disse fungerer som bare det på meg!

Er veldig glad for at jeg begynte og anbefaler andre det samme hvis de sliter og ikke føler samtale terapi hjelper.

Fungerer sikkert ikke på alle, men hvofor ikke prøve :) Lykketil alle sammen!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_G_*
Jeg leser at veldig mange som har røyket hasj og ruset seg generelt har hatt god erfaring med cipralex..

Dette er godt å høre.. Har selv slitt med kraftig angst de siste 2 årene og vurderer å begynne på cipralex.

Har aldri slitt med angst før, men kom som bare det når jeg først trappet ned på hasjen og etterhvert slutta helt med det. Er jo som regel når man slutter det kommer.

I og med at angsten er så kraftig og ligger der så og si konstant, så har vel ingenting å tape! Bare ett jævla slit og komme seg gjennom dagen.

Men er fortsatt veldig optimistisk da =)

 

 

Hei igjen!

 

Jeg som har skrevet innlegget over!

Og vil bare fortelle hvordan det har gått med meg etter 3 uker!

 

Hadde noen bivirkninger istarten som kaldsvetting, rastløs og litt mer angst og depresjoner, men etter 3 uker så føler jeg meg topp! Har endelig begynt å merke at de fungerer på meg.

Jeg var ganske langt nede, men nå er det veldig bra igjen og disse fungerer som bare det på meg!

Er veldig glad for at jeg begynte og anbefaler andre det samme hvis de sliter og ikke føler samtale terapi hjelper.

Fungerer sikkert ikke på alle, men hvofor ikke prøve :) Lykketil alle sammen!

 

gikk litt fort så ble noen skrivefeil :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...