Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynt å blitt tynn i håret. Mann 25


Gjest Gjest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arvelig håravfall er veldig vanlig, og det har nærmest begynt hos de fleste i 25-årsalderen, virker det som.

 

Som vanlig er Wikipedia et fint sted å begynne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baldness

 

Det er masse jukseprodukter på markedet som egentlig ikke hjelper mot hårtap. Som det går frem i artikkelen, er det i hovedsak to medisinsk godkjente behandlinger mot arvelig hårtap. Den ene (Minoxidil/Rogaine) er en krem som påføres hodebunnen. Den er tilgjengelig på vanlige norske apoteker. Den andre (Finasteride/Propecia) kommer i tablettform og er egentlig ikke tilgjengelig i Norge, men leger kan stresse med masse papirer og få det til likevel. Behandlingen er vanligvis betydelig mer effektiv enn førstnevnte, men koster også ca. 450 i måneden, tror jeg.

 

Jeg har mistet rikelig med hår allerede før jeg er 18. :) Tror jeg skal la det gå. Hvis graden av lykke bestemmes av hvor mye hår jeg har, så er det hodet mitt som er problemet og ikke håret, slik jeg ser det. ;)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Arvelig håravfall er veldig vanlig, og det har nærmest begynt hos de fleste i 25-årsalderen, virker det som.

 

Som vanlig er Wikipedia et fint sted å begynne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baldness

 

Det er masse jukseprodukter på markedet som egentlig ikke hjelper mot hårtap. Som det går frem i artikkelen, er det i hovedsak to medisinsk godkjente behandlinger mot arvelig hårtap. Den ene (Minoxidil/Rogaine) er en krem som påføres hodebunnen. Den er tilgjengelig på vanlige norske apoteker. Den andre (Finasteride/Propecia) kommer i tablettform og er egentlig ikke tilgjengelig i Norge, men leger kan stresse med masse papirer og få det til likevel. Behandlingen er vanligvis betydelig mer effektiv enn førstnevnte, men koster også ca. 450 i måneden, tror jeg.

 

Jeg har mistet rikelig med hår allerede før jeg er 18. :) Tror jeg skal la det gå. Hvis graden av lykke bestemmes av hvor mye hår jeg har, så er det hodet mitt som er problemet og ikke håret, slik jeg ser det. ;)

7559512[/snapback]

stotter meg til dette jeg. Sliter med samme pga faren min. Skal bare holde haret kort og jobbe med andre aspekter av livet.

Selv om hartapet er litt skremmende, sa vet jeg at det gjor ikke meg til mindre av mann enn de med har.

jeg far bare gjore en god jobb med a fa folk vant med at jeg har kort har, da blir overgangen lett, fordi jeg er vant med lite har.

 

Uansett graden av lykke osv spiller ikke noe rolle pa haret. foreldrene mine er lykkelig sammen og faren min har lite har.

Samme med andre foreldre jeg har sett. Alt handler om hva du gjor det til.

 

Personlig har jeg det godt med meg selv og kommer relativt til terms med min situasjon. Ikke noe vits a sette seg ned grate, dette kan jeg ikke gjore noe med.

Lenke til kommentar

Problemet er jo faktisk at man kan gjøre noe med det, og at det er svært fristende når hårtapet begynner unormalt tidlig, sånn som hos meg (16-årsalderen). Det er nemlig ikke så veldig normalt å spasere rundt med en svær måne før en er tjue, noe jeg kan være så heldig å oppleve. Men hvorfor skal man alltid strekke seg etter normalene? Jeg tror man blir mye lykkeligere hvis en klarer å forsone seg med at håret forsvinner, at det er naturlig og ikke kommer til å skade en, enn hvis man bruker masse tid og penger på noe så uviktig som hår.

 

Men som sagt, fristelsen er ganske trykkende. :)

 

Edit: Jeg synes det er spesielt trist når godt voksne menn begynner å bekymre seg veldig for dette. Det er som sagt ganske spesielt i tenårene, men i 25-årsalderen er uttynningen godt i gang hos svært mange. Jeg ber dere, la det gå; det er viktigere ting enn hår her i verden. :)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Om det plager deg og svekker selvtiliten osv. Så hadde jeg ikke nølt med en liten hårtransplantasjon. kjenner en som gjorde og han ble som et nytt meneske. Tenker ikke da bare på det ytre!

 

Koster noen tusenlapper, men er verdt hver krone slik jeg ser det.

 

Er rimlig viktig å føle seg vel med seg selv, spesielt når man ikke er så gammel.. ;)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Om det plager deg og svekker selvtiliten osv. Så hadde jeg ikke nølt med en liten hårtransplantasjon. kjenner en som gjorde og han ble som et nytt meneske. Tenker ikke da bare på det ytre!

 

Koster noen tusenlapper, men er verdt hver krone slik jeg ser det.

 

Er rimlig viktig å føle seg vel med seg selv, spesielt når man ikke er så gammel..  ;)

7559955[/snapback]

For en avskyelig tankegang...

 

Jeg vil påstå at din kamerats problem ikke var hårtapet, men hodet. Det moderne vestlige samfunnet fostrer en del slike syke hoder som lar lykken bestemmes av en så meningsløs ytre faktor som "antall hår". Jeg lar meg jo også prege. Likevel er jeg overbevist om at det vi først og fremst bør jobbe med, er hvordan vi ser på oss selv, snarere enn hvor håret vokser på hodet og hvor tett.

 

Forøvrig er det sinnsykt mange som blir misfornøyde etter å ha transplantert håret.

Lenke til kommentar

Kan ikke den enklete få velge selv? ute at de skal bli kaldt avskyelig osv...?

 

Er man plaget av noe så hvorfor kan man ikke fixe på det om det er mulig? Man går til psykolog når det er noe gæli inni hode, så hvorfor kan vi ikke bruke vitenskapen til å fixe på det utenpå om man ønsker det. Seff så er det grenser som bør holdes og ikke vippe over i ren Holywood stil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal den enkelte få lov til å velge seg selv, men det har ikke noe med saken å gjøre.

 

Jeg burde moderert språkbruken litt, men jeg kalte deg heller ikke avskyelig – det jeg henviste til var den skremmende utbredte tanken om at så snart ens utseende avviker fra normalene, så er det regelrett negativt og man bør følgelig legge seg på operasjonsbordet. Tro meg, jeg forstår mennesker som prøver piller og kremer i kampen mot hårtapet, men en operasjon er tross alt et veldig drastisk inngrep. Jeg har forøvrig ikke problemer med at kameraten din tok det valget, men snarere med at du oppfordret til det om den helt naturlige hårmangelen (i hans alder) skulle svekke selvtilliten litt.

 

Som allerede påpekt flere ganger tidligere, så kan alle utvikle kjærlighet/tillit til seg selv, men slik jeg ser det, er det ingenting å hente i den plastiske kirurgien. Hvis folk kan klare å forsone seg med at alle, inkludert en selv, har «mangler», er det selvtillit å hente. Dessverre er det slik i dag at alle går rundt og lar seg ødelegge av bevisstheten om sine egne «mangler», mens det bryr en midt bak hvilke «mangler» andre har. Dette vitner om at det beste egentlig er å drite i det, og innse at den ekte lykken er å hente andre steder enn i et «normalt utseende».

 

Og jeg minner igjen om den store andelen menn som er misfornøyde etter å ha transplantert hår. Les litt om det på nettet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok! respktere det du skriver og mener. Me blir litt som de som er rike som "altid" skal komentere at det ikke er noe lykke i penger. Men sannheten er bare at de fleste kommer liten eller ingen vei uten. Det er det vel lite tvil om at man fort kan bli utelat om man ikke kan "holde følge"!

 

Slik er det vel med utsene også, speseilt når man er ung. Er veldig vannsklig for mange å forholde seg til dette da, og ingen kan være mer grusome en de unge når det gjelder slikt..

 

Uansett så ble min komips en fyr som startet å gå ut og gjøre ting etc. ER ikke så lett å ha måne når man 17-18 (startet vel å få det alerede 13-14 års alderen.) At folk skal drive å fixe på sitt ytre uten særlig grunn synes jeg bare er fjas og på grensen til avskylig. Men synes at dem som sliter med slike "alvorlige" ting som hårtap ol. i tidlig alder med god grunn kan få fixe på dette om de ønsker.

Lenke til kommentar
ok! respktere det du skriver og mener. Me blir litt som de som er rike som "altid" skal komentere at det ikke er noe lykke i penger. Men sannheten er bare at de fleste kommer liten eller ingen vei uten. Det er det vel lite tvil om at man fort kan bli utelat om man ikke kan "holde følge"!

 

Slik er det vel med utsene også, speseilt når man er ung. Er veldig vannsklig for mange å forholde seg til dette da, og ingen kan være mer grusome en de unge når det gjelder slikt..

 

Uansett så ble min komips en fyr som startet å gå ut og gjøre ting etc. ER ikke så lett å ha måne når man 17-18 (startet vel å få det alerede 13-14 års alderen.)  At folk skal drive å fixe på sitt ytre uten særlig grunn synes jeg bare er fjas og på grensen til avskylig. Men synes at dem som sliter med slike "alvorlige" ting som hårtap ol. i tidlig alder med god grunn kan få fixe på dette om de ønsker.

7561481[/snapback]

 

i eldre 20 ares alder osv sa er det mer normalt enn tidlig tenarene. hadde mine avkom fatt slike problemer tidlig, sa hadde jeg ikke nolt med a hjelpe dem med losninger om det ble nodvendig.

 

jeg er snart 21 og ligger langt bak der faren min var nar han var like gammel. Han hadde mane ved 20, jeg har bare noen viker., men jeg holder haret temmelig kort, sa jeg overlever nok.

 

Men skal vedga jeg ogsa fikk litt noia i starten :)

Lenke til kommentar

Huff..

Glad at håret mitt er i go stand, og vokser nesten for bra. :!:

Seriøst, miste håret når man er 20 er ikke helt normalt, er det? :dontgetit:

Det er utrulig sjeldent jeg har sett unge folk som har mistet håret. Eller så legger jeg ikke merke til det. :p Men har hørt det kan gå i slekta, noe som mi slekt ikke har hatt problemer med. Ikke så langt tilbake jeg kjenner familien ivertfall.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

http://www.hollywoodhair.com/results.htm

 

Cheesy navn, men dette er jo også en mulighet.

Er man ikke dum og velger noe som ser unaturlig for sin egen alder, 80 åring med langt en hårmake til 15 åring ser ikke bra ut selv om selve håret ikke ser fake ut..., så kan det jo være greit nok.

 

Ekke alle som passer å være skallet. Samtidig synes jeg dette ser mer ekte ut enn det mange jenter stapper i brystene sine, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jeg er 29år og begynte selv å miste håret i 25års alderen. Jeg har fremdeles hår på topplokket, men det er ikke så veldig fyldig :p I begynnelsen synes jeg det var jævlig kjiipt, men nå gjør det meg ingenting. Fra jeg merket at jeg ble tynnere i håret så har jeg shavet skallen med hårtrimmer ca. hver 3 dag. Har nå vendt meg til å være skinna så det gjør meg ingenting lengre.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Heihei, kjæresten min begynte å miste håret da han var 19/20 og er nå snart 22 år. Han klipper håret helt kort og jeg syntes det er kjempe sexy. Jeg ble kjent med han da han var i millitæret og tenkte ikke engang over at håret var litt tynt på toppen, for da var jo håret kort uansett. Jeg har alltid syntes gutter med helt kort hår er veldig fint, så for min del gjør det ingenting og toppen er litt tynn. Jeg vil helst ha det helt kort :-) Så mitt tips er å finne frem maskinen og klippe 3mm!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

hei, jeg er enn mann på 25 år.. Har begynnt og bli tynn i håret, og det er enn ubehaglig situasjon..

 

Finnes det noen medisiner mot hårtap?

Kan det noen gang komme hår ut igjen, der det har vært "hårtap"?

Kan lege være til noe hjelp i ett slike tilfeller?

 

Mod: Endret tittel.

 

Det kommer stadig nye produkter på markede. De med mest omtale og reklamer er ikke alltid de beste, og i jakten min fant jeg ett herlig produkt.

Fungerer som en spray- spray på morgen og kveld om masser inn i hodebunnen.

 

Bare etter to uker begynte jeg å få små hår tilbake, som nå bare blir sterkere og sterkere.

http://www.universalbiology.com/wordpress/?page_id=3&category=10

Lenke til kommentar

Jeg har spart til langt hår et par ganger, men da håret mitt er såpass tykt som det er, så mister jeg rett og slett hår av det. Vikene kryper oppover, og det er veldig merkbart.

 

Ble fortalt av frisøren min at om man har tykt hår så bør man klippe seg regelmessig, og ikke bruke fete hårprodukter, da dette tetter igjen hodebunnen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...