Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Raser ned i vekt - mageplager


TulleBob0

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er gutt, 23, 175 høy og 56kg. Er nå "undervektig" i følge BMI-kalkulatoren jeg fant på googe.

 

5 år siden var jeg 73 kg og trente en god del.

 

Jeg har en fysisk aktiv jobb og jeg spiser noe variabelt.

 

Jeg har problemer med magen som gjør at jeg ikke alltid kan spise meg mett. Legene har i to år sagt det er angst som gir meg mageplager, men først nå har de gjort noe mer for å løse problemet.

 

Jeg tok tabletter for magesår, men disse ga meg aura eller migrene så jeg sluttet.

 

Noen dager har jeg smerter midt i brøstet, andre dager i venstre siden av magen, helt øverst.

 

Siden det er lite hjelp i legene kommer jeg hit for råd.

 

Det er noe mat jeg kan spise mye av, blant annet sushi, salat, noen typer suppe (grønnsakssuppe) og noe jeg nesten ikke kan spise, deriblant brød, kjøtt, poteter, pasta og osteprodukter.

 

Jeg er IKKE allergisk mot noe. Melken gjør meg luftig, men ikke smertefull.

 

En vanlig dag for meg går som følger:

 

Frokost: 1 skive / 3 knekkebrød

Lunsj: 4 skiver / 6-8 knekkebrød / 1 baguette

Middag: Kjøttkaker (2 kjøttkaker, 2 poteter) / Lasagne (ca. 10x10 cm 3 lags toro, 1/2 hvitløksbaguette, og salat) / Big One Classic (halv pizza+1 stykke) / gryterett (nesten 1 skål) / fisk (1 filet, 2 poteter, noe grønt) / kotelett (1 kotelett, 2 poteter) osv.

Kvelds (noen ganger): 1 banan og 1 yoghurt, 4 knekkebrød.

 

Er det lite? Innimellom kan jeg godt også spise et eple, en banan, en mellombar osv.

 

Spise mer blir vanskelig for magen. Er det kanskje noe annet jeg kan spise som inneholder mer næring i mindre volum? Har tenkt å prøve meg på noe smoothies med div. frukter, gryn, nøtter, yoghurt osv.

 

Dager magen er vond kan man kutte ut 2/3 av maten beskrevet over. Dette hender kanskje 1-3 dager i uken.

 

Gå til lege orker jeg ikke. Har brukt så mye penger uten hjelp, og byttet lege har jeg allerede gjort 4 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at det er noen her som kan gi et utfyllende svar på spørsmålet ditt, men synes det er merkelig at du i det minste ikke har blitt utredet for eventuelle betennelsestilstander og andre tegn på sykdom i tarm og magesekk. Ufrivillig vektnedgang eller nedsatt matlyst er noe som bør utredes med mindre det er tydelig hva som er årsaken.

 

Anbefaler at du heller stiller spørsmålet ditt et sted hvor en lege eller spesialist kan svare. Du kan prøve f.eks.:

http://www.klara-klok.no/

http://www.lommelegen.no/ (NB: koster penger)

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Jeg har sjekka alt mulig med magen min. Jeg har krangla for å ta flere allergi tester osv siden det er enkelte ting jeg reagerer på. (Alle de tinga du nevner at du ikke kan spise f.eks).

 

Det siste legen konkluderte med vår at jeg kanskje har irritabel tarm syndrom elns som jeg forstår er en slags bullshit-diagnose uten løsning.

 

Bytt ut kjøtt med sopp. Pass på å spise lite men ofte. Ikke drikk brus.

 

Jeg er ubrukelig på å følge dietter osv men dama var vegetarianer når jeg møtte henne så da gikk det mye i grass. Det hjalp faktisk en del men for et liv....

Lenke til kommentar

Finn en eller flere andre leger. Jeg ville fått de til å sende et kamera ned halsen for å ta en titt, kan hende det er mulig å se noe i magesekken. Rimelig å begynne der, siden den gjerne henger omtrent der du beskriver smertene.

 

Åssen funker egg?

 

Ellers er det fryktelig mye vi ikke egentlig forstår av systemet mellom kjeften og brunøyet, men der finnes en del eksperimentelle kurer som kanskje kan være verdt et forsøk. Bakteriekulturtransplantasjon er en av de, en prosedyre som er ganske ekkel men som visstnok har hjulpet enkelte.

Lenke til kommentar

De aller fleste har godt av å legge om til et mer vegetarisk kosthold. Merk at jeg ikke sier 100%, men nærmere vegetarisk kosthold. Helt enig i at raffinert sukker er en uting. Sunt sukker bør kommer fra f.eks epler.

 

Selv begrenser jeg hvetemel, rødt kjøtt, meieriprodukter, industriproduserte sukkervarer og ferdigmat som er designet som rusmiddel (blande fett, sukker og salt).

 

Spis det kroppen din er enig med, så hjelper det godt på.

Lenke til kommentar
Sunt sukker bør kommer fra f.eks epler.

 

 

For å ikke skape misforståelser:

 

Sukker fra frukt(fruktose) er like ille som vanlig sukker (glukose). Frukten inneholder viktigst av alt fiber og vann som begrenser hvor fort næringen blir tatt opp. Derfor er fruktjuice og brus omtrent på samme linje når det kommer til hvor usunt det er.

 

Epler er sunt.

Eplejuice er ikke.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Synes ikke du hverken spiser for mye eller for lite i og med at du er fysisk aktivitet.

 

Mageplager er håpløst, og man kan vurdere å endre på det man spiser mye av, bare for å se om det hjelper.

 

Ellers er det vanlige å reagere på melkeprodukter - så man får teste ut.

 

Man oppfordres til sunt kosthold. Det mange ikke vet er at dette sunne kostholdet ikke alltid gjør magen glad. Så mer grovt brød, salat og grønnsaker gjør ofte magen verre.

 

Derfor kan man prøve å begrense grovt brød og bytte dette ut med loff. Minimere grønnsaker og frukt, eller kutte helt ut en periode for å se om det hjelper!

 

Videre reagerer mange med luftsmerter på endel ting som løk, erter, paprika.



Anonymous poster hash: f35ce...eca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...