Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vesikler/blemme på øyelokket og våtkant - hva kan det være?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Det hele begynte med at jeg hadde tidsvis vondt i øynene da jeg hadde influensa for to uker siden. Jeg gikk til legen med influensaen da det hang i, men fikk bekreftet at det bare var en luftveisirritasjon. Jeg nevnte dette med smerter i øynene, og lurte på hva det kunne komme av da det var eneste symptomene da. Han lyste fort i øynene og kunne ikke se noe, og sa jeg heller fikk komme tilbake om smertene vedvarte.

Samme dag begynte jeg å kjenne at øyelokket på det eine øyet hovnet litt opp som ved en typisk øyekatarr. Det ble litt rødt, men ikke så ille som tidligere øyekatarr, der jeg har erfaring med at øyelokket hovner veldig opp. Denne gangen var det så vidt jeg la merke til det selv, men jeg så at det var litt mer hovent enn vanlig, i tillegg til at jeg kan se litt blå/lillaktige streker på øyelokket. Jeg begynte med en gang da "intensivbehandling" med rensing av kamillete og saltvannspipetter. Jeg la da merke til at jeg har noe som minner om blemmer på begge øynene, både oppe og nede ved våtkanten og på øyelokket, på nøyaktig samme sted. Det er hvitt område også er det et lite "tomt" hull inni dette hvite området. På det ene øyelokskanten, også der jeg har hatt mest smerter, så er dette området og dette hullet litt større enn de andre, der jeg kjenner veldig lite til smertene. Det er da veldig tydelig at dette er noe som har smittet da disse ligger helt symetrisk ved våtkanten og øyelokket.

 

Jeg fortsatte behandlingen med saltvannspipetter og det lindret smertene imidlertid, men mandag etter 5 dager med egenbehandling synest jeg at smertene (sviende, brennende, særleg om jeg lukker øynene) eller blemme ikke hadde avtatt, i tillegg til at jeg er litt lett lyserød i selve det hvite på øyet i øyrekroken, noe jeg tenkte ikke kunne være særlig bra. Dette gjelder forresten på begge øyner, men jeg har kjent minimalt med smerter på det eine øynet, men mest på det andre.

 

Tok meg derfor en tur til legen igjen på mandag og nevnte symptomene mine. Han lyste meg litt kjapt i øynene og bemerket at jeg var litt rød. Han så ikke på blemmene, selv om jeg gjentok og spurte om dette var normalt å få, da jeg aldri har opplevd det før. Da sa han det kunne det være. Han sa at han ikke var særlig bekymret, og lurte på om jeg ville ha antibiotikadråper. Siden egenbehandlingen ikke har hjulpet særlig på smertene, ville jeg gjerne ha det. Må si at jeg ikke følte meg så trygg da jeg gikk fra legen, med måten han uttrykte seg på og det at han ikke en gang gadd å se på blemmene. 

 

Jeg begynte altså behandlingen med antibiotiakdråper (Klorafeminkol) på mandag og har dryppet jevnlig og trutt på begge øyner siden. Dette lindret med en gang smertene, men siden i går har smertene vært litt tilbakevendende i perioder. I tillegg var det i dag tidlig littegrann puss, ikke mye, men litt. Det andre øyet er nesten helt bra, kjenner ingen smerter der lenger, men disse blemmene er der fortsatt, men det ser ut som de kan ha blitt mindre. Jeg har også blitt mindre rød på det hvite på øyet der.

I de andre øyet er den ene blemmen på øyelokket fortsatt litt større, i tillegg til at jeg fortsatt er litt rød i øyekroken. Jeg har også mistet to-tre øyenvipper det siste døgnet. Noe jeg leser kan være normalt ved øyelokkbetennelse. Så det er kanskje dette jeg har?

 

Har ellers ikke opplevd tåreflod eller lysskyhet eller andre illevarslende tegn. Men jeg leser at små blemmer, som altså kalles vesikler på øyelokkene etc., kan være tegn på herpesinfeksjon?

 

Har jeg noen grunn til å være bekymret? Hvor lang tid skal man gå på antibiotikadråper før det bli bedre? Har jo bare gått på det siden mandag, altså i fire dager så langt. I tillegg renser jeg med saltvannspipetter. 

 

Kjenner jeg har veldig lite lyst tilbake til fastlegen min om det ikke blir tegn til bedring. Er det mulig å ringe inn og kreve å bli henvist til øyelege om det ikke blir bedre? Eventuelt lurer jeg på om en optiker kan gjøre det samme? Jeg må uansett til optikeren for rutinekontroll snart. Jeg går jo med briller nå som betennelsen pågår, bruker linser til vanlig. 

 

Håper noen har noen innspill. Det jeg først og fremst ønsker å vite er om disse blemmene er normale ved øyelokkbetennelse. Jeg har prøvd å google litt, men finner mest artikler som beskriver kviselignende blemmer ved sti - noe det jo ikke er.

 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...