Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Håper noen der ute har opplevd det samme! Hjelp!


annamathilde

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg NEKTET den gangen på at jeg hadde helseangst. Jeg sa at jeg har smerter i kroppen og det hadde jeg. Mange steder, og det var vondt. Og jeg hadde vonde smerter. Men det som Wilhelmsen forklarte meg var at man kan få smerter i kroppen pga redsel. Det er en årsak til at man får muskelknuter i nakken osv. Jeg ba legene undersøke alt med meg, men tilslutt sa legene: nå kan vi ikke undersøke mer for alt tyder på at du er frisk selv om du har de smertene.

 

Ja det kan være at du har det samme som meg. Nå sier jeg ikke helt sikkert at du har det, men jeg begynte å tro det da jeg leste det fordi jeg følte det minnet om det som jeg hadde.

 

Jeg ble friskmeldt etter 4 måneder fra den ekstreme hypokondrien min. Jeg var til og med ut og inn av psykriatrisk sykehus i 2 måneder fordi jeg var så sterkt rammet av angsten. Derfor synes jeg at det var en skam å tenke på da jeg ble frisk igjen. Men i dag skammer jeg meg ikke over det. Det var en sykdom der og da. En sykdom jeg lærte av. Og psykologer ba meg ta mye egenterapi med å skrive på et ark hva jeg følte: foreks: jeg har vondt i hodet : - Hva tror jeg det er: Det må være noe farlig som gjør at jeg skal dø var gjerne svaret mitt: hvordan skal jeg tenke: Og da skulle jeg tenke selv hva som var fornuftig konklusjon å ta. Jeg holdt på å skrive ned hver gang jeg fikk skikkelig angst anfall og det var vel med å gjorde meg frisk.

 

Jeg håper på at du vil føle deg fin igjen snart. Men veldig lurt å ta sovemedisin på natten dersom du ikke får sove, men viktig å ikke gjøre seg avhengig av det. Men i en overgangsfase er det lurt. Hør med legen din om det.

 

Håper du blir fort bra igjen. Og jeg føler at du har en forståelse i at det kan være hypokondri / helseangst. Men nå sier jeg ikke at du har det, men det kan være det. Og du dummer deg ikke ut med det: alle har litt helseangst, men dersom helseangsten blir for ekstrem så må man alltid ha hjelp. Og det er ingenting å skamme seg over.

 

Får håpe du kommer deg :) Føler med deg!

Tusen takk for et kjempe bra svar! Føler meg allerede mye bedre enn det jeg gjorde for 1 time siden! Helt sant!

Jeg håper alt ordner seg og at jeg er helt frisk, og jeg får snakket med legen om hva jeg burde gjøre videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så godt å høre at mitt bidrag kan hjelpe deg. Jeg kjente meg så veldig igjen i symtomene dine så jeg følte at jeg burde engasjere meg å skrive og forklare deg at jeg kjente meg igjen i alt du skrev. 

 

Her er en video der foredrager og forfatter Wilhelmsen forklarer om helseangsten: Jeg er glad for at du føler deg bedre allerede. Prat med legen om det, og gjerne fortell min historie, og om det kan være angsten som gjør det. Viktig å bruke tid på å prate med legen om slike ting for hypokondri er en sykdom i seg selv som man må ha hjelp for. Lykke til!. Og husk: du er velkommen til å stille meg spørsmål om det er noe du lurer på :) 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...