Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klamme/svette hender - løsninger?


Gjest Gjest101

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest101

Heisan.

Jeg sliter med at hendene mine er konstant klamme/svette. Dette er veldig irriterende, og jeg prøver å unngå og ta på andre, håndtrykk, holde hender, dans i gymtimen osv.

 

Så da lurte jeg på om det er noen som har erfaringer og tips angående produkter som kan fjerne denne irriterende svettingen i håndflatene! Helst bare et enkelt produkt som finnes på apoteket eller noe sånt, men for all del kom med andre forslag også.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En aluminiumklorid oppløsning kan påføres huden i håndflatene og fotsålene. Dette er den enkleste og foretrukne behandlingen. Behandlingen gir lite bivirkninger, men noen kan bli overfølsomme for midlet.

Strømbehandling (iontoforese). Behandlingen innebærer at en mild elektrisk strøm passerer via rennende vann til huden din. Du må få utlånt nødvendig apparatur. Behandlingen kan gjennomføres hjemme. Den er trygg og har en viss effekt.

Hvis ingen av behandlingene virker, kan det utføres kirurgi der man kutter nervene som styrer svettingen. Dette er et forholdsvis drastisk tiltak og må nøye vurderes i samråd med fastlegen din og eventuelt en ekspert som utfører inngrepet.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Gjest Gjest101

Takk for svar. Har prøvd ut Stop24 krem tidligere, men det fungerte ikke for meg. Er det noen som har erfaringer med andre midler man får kjøpt på apoteket?

Lenke til kommentar

Det finnes noe som heter for Yerka. Det er en liten rød flaske med væske. Tror du får kjøpt den på parfymerier. Jeg kjøpte iallefall min på Cubus(parfymeriavdelingen)

 

 

Du påfører et tynt, tynt lag med yerka der som svetten oppstår, helst med en bomullsdot.

 

Vær forsiktig med å påføre for mye, det kan begynne å svi.

 

Produktet varer i ca 2 dager, give or take.

Lenke til kommentar

Et alternativ er også Botox-injeksjoner i håndflatene, som typisk har virkning i rundt seks måneder.

 

Jeg vil anbefale deg å kontakte hudlege og høre hva han sier. Dersom du føler at han ikke kan gi deg en god nok løsning ville jeg spurt fastlegen om han kan henvise deg til hudavdelingen på Rikshospitalet. De har en egen spesialist som jobber med dette. (jeg fikk tablettbehandling for svetting over hele kroppen, som fungerte veldig bra. disse tablettene får man kun fra hudlegen på rikshospitalet).

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Heisan.

Jeg sliter med at hendene mine er konstant klamme/svette. Dette er veldig irriterende, og jeg prøver å unngå og ta på andre, håndtrykk, holde hender, dans i gymtimen osv.

 

Så da lurte jeg på om det er noen som har erfaringer og tips angående produkter som kan fjerne denne irriterende svettingen i håndflatene! Helst bare et enkelt produkt som finnes på apoteket eller noe sånt, men for all del kom med andre forslag også.

 

Takk :)

 

Cayenne pepper eller lignende minsker svette (og kløe mm) både om du drikker det (f eks 1/2 -1 teskje) og lokalt. (Chili pepper er ikke sterkt nok)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Heidi

Disse "produktene" fungerer skjeldent på hender / føtter.

 

Mind you at iontoforese er smertefult. Den beste kuren er å ikke tenke på det. Om du bare gir en god faen i om du er klam eller ikke, vil du til slutt ikke plages av det mer, logisk nok.

 

 

 

Det er ikke å bare gi god faen. det er en sykdom. husker ikke hva det heter. men har det jeg å. Svetter noe ekstremt i hender og under føttene og jeg har prøvd å gi faen og funker ikke. har prøvd en veske som nesten bare inneholder sprit , men syns ikke den funket noe særlig.

 

fikk beskjed hos en sånn hudlege eller noe sånt for noen år siden at detvar 4 alternativer. ene var den vesken, andre var sånn strømmbad som er nevnt, tredje var butox og siste var å klippe nerver, men det kan føre til ekstrem tørr hud og er ett ekstremt tiltak syns jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har det samme problemet selv. er ikke så lett å bare drite i det nei. det er noe man ikek kan kontrollere helt selv... Iontoforese har jeg hørt er smertefult, men hvor smertefullt er det på en skala fra 1-10? er det noen som har prøvd det som det har virket på?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 år senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...