Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kokosolje som munnvask


Superfruit

Anbefalte innlegg

Du får pusse tennene med vanlig såpe, da. Og skylle med fluorskyll etterpå. Ettersom håndsåpe ikke inneholder fluor.

Har vanlig såpe noe i munnen å gjøre? Muligens hos små barn som banner, men hos voksne? :)

Fluor er ikke prioritert for min del, så fluorskyll hopper jeg glatt over.

 

Får se om jeg tester oil pulling med kokosolje hvis jeg får ånden over meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du får pusse tennene med vanlig såpe, da. Og skylle med fluorskyll etterpå. Ettersom håndsåpe ikke inneholder fluor.

Har vanlig såpe noe i munnen å gjøre? Muligens hos små barn som banner, men hos voksne? :)

Fluor er ikke prioritert for min del, så fluorskyll hopper jeg glatt over.

 

Får se om jeg tester oil pulling med kokosolje hvis jeg får ånden over meg.

 

Fact: Fluor har intet med tannsten i munnen på mennesker å gjøre.
Lenke til kommentar

Som sagt, det er kun tannbørsten som fjerner "tannsten". Dvs. tannsten oppstår kun dersom man ikke har rengjort tennene skikkelig på lang tid. Så lenge man mekanisk fjerner bakteriebelegg på tennene med en børste oppstår aldri tannsten. Er helt ubegripelig hvordan du har fått for deg at tannkrem (av alle ting!!) automagisk plutselig skal forårsake tannsten hos deg. Snåsamannen neste?

Lenke til kommentar

Det som også fungerer ganske bra er tannkrem med salt og saltvann for å skylle munnen. Det endrer PH verdien i munnen slik at karier og bakterier ikke trives. Men hvis man spiser mye sukker og slikt så holder det dessverre ikke. Da er nok Fluor det som må til.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er kun tannbørsten som fjerner "tannsten". Dvs. tannsten oppstår kun dersom man ikke har rengjort tennene skikkelig på lang tid. Så lenge man mekanisk fjerner bakteriebelegg på tennene med en børste oppstår aldri tannsten. Er helt ubegripelig hvordan du har fått for deg at tannkrem (av alle ting!!) automagisk plutselig skal forårsake tannsten hos deg. Snåsamannen neste?

De tannlegene jeg har vært hos er ikke helt enig med deg der. De forklarte at det kom uansett fra stoffer i spyttet og måtte fjernes profesjonelt.

Hva det kom av i mitt tilfelle, hadde de ikke noen forklaring på.

Tannsten kommer normalt av at bakteriebelegg reagerer med spyttet, men tydeligvis er det stoffer i tannkremene som i mitt tilfelle også gjør det og danner mye tannsten på kort tid.

Det er verken "automagisk" eller noe jeg innbiller meg, desverre.

 

 

Det som også fungerer ganske bra er tannkrem med salt og saltvann for å skylle munnen. Det endrer PH verdien i munnen slik at karier og bakterier ikke trives. Men hvis man spiser mye sukker og slikt så holder det dessverre ikke. Da er nok Fluor det som må til.

Kanskje det er noe jeg kan prøve, selv om jeg ikke spiser sukker eller stivelsesrik mat så langt det er mulig.

Lenke til kommentar

De tannlegene jeg har vært hos er ikke helt enig med deg der. De forklarte at det kom uansett fra stoffer i spyttet og måtte fjernes profesjonelt.

Hva det kom av i mitt tilfelle, hadde de ikke noen forklaring på.

Tannsten kommer normalt av at bakteriebelegg reagerer med spyttet, men tydeligvis er det stoffer i tannkremene som i mitt tilfelle også gjør det og danner mye tannsten på kort tid.

Det er verken "automagisk" eller noe jeg innbiller meg, desverre.

Det er ikke noe hokuspokus med tannsten. Alle mennesker får tannsten dersom man ikke fjerner bakteriebelegg fra tennene. Fjerner man belegget ved regelmessig tannpuss oppstår det aldri noe tannsten. Men selvsagt er det forskjell på hvor nøye og ofte hver og en foretar tannpuss og der ligger forskjellen. Kanskje har noen også litt spesielle tannstillinger som vanskeliggjør adkomst for tannbørsten og de må selvsagt legge mer arbid i å få det rent. Tannbørste er forøvrig heller ikke nok da man ikke kommer til mellom tennene. Fast bruk av tanntråd i tillegg er også en selvfølge dersom man ønsker å unngå tannsten. Tror neppe man finner en eneste tannlege i verden som faktisk går ut og sier at selve tannkremen forårsaker tannsten.
Lenke til kommentar

Oppgjennom årene har det blitt en rekke forskjellige med og uten "hvitere tenner virkning", også noen litt uvanlige som f.eks Clenomym eller hva den nå het.

 

Er det noen sammenheng mellom fluorskyll og tannsten?

Det har jeg aldri trodd, jeg bruker det ikke fordi det inneholder fluor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...