Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

To ting å vite hvis du har Asperger Syndrom (eller har barn/venn med AS)


Mann1982

Anbefalte innlegg

To ting å vite hvis du har Asperger Syndrom
 
1. Ikke la Asperger Syndrom omforme ditt selvbilde: Du kjenner deg selv mer enn en verdensberømt professor i Asperger Syndrom gjør, og du kan beskrive deg selv bedre enn han kan beskrive deg. Du kan beskrive deg selv bedre enn det som står på din AS-diagnose rapport. Så ikke la Asperger Syndrom rapporten beskrive hvem du er og omforme ditt selvbilde.

Så vidt jeg vet Asperger Syndrom er ikke så lett å detekte kanskje som Down Syndrom; det er ikke en ekstra kromosom, noe synlig forskjell på hjernen etc. så det er ikke sikkert en gang om du har Asperger Syndrom.
 
2. Du kan mestre sosiale evner: I AS rapporter står det at barn med AS kan ikke lære sosiale evner av seg selv. Det betyr ikke at du aldri kan utvikle sosiale evner. Det betyr bare at - til forskjell fra andre barn - du kunne ikke lære sosiale evner “automatisk”, derfor må du lære dem “manuelt”. Det betyr at du kan lære sosiale evner og utvikle dine sosiale ferdigheter. Hvis du jobber bevisst for å lære sosiale evner, så kan du utvikle dine sosiale evner og ha til og med bedre sosiale evner enn en person uten AS.
Endret av Mann1982
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En typisk (spøkefull) Aspergisk rettelse?

 

"Du kjenner deg selv bedre enn en som er verdensberømt professor i Asperger Syndrom, og du kan beskrive deg selv bedre enn ham."

 

Setningen blir feil fordi professoren naturlig nok er like flink til å skulle beskrive seg selv som du er til å skulle beskrive deg selv. 'Feilen' man begår, og som man oppfatter som en feil i den opprinnelige teksten, blir at det leses slik: ".. og du kan beskrive deg selv bedre enn [du kan beskrive] ham." når meningen nok var "...og du kan beskrive deg selv bedre enn han [kan beskrive deg].".

 

Hadde mange slike når jeg var yngre, som regel oppfatter jeg i voksen alder 'feilen' på kladdenivå og faktorer om til 'vanlig-snakk', men det måtte usannsynlig mye prøving og feiling til for å komme dit. Omtrent som å skulle være turist i tyskland med en gresk ordbok som eneste hjelpemiddel, og selv snakker du kun norsk. ^^

Endret av h0ih0i
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt observert, og dette tror jeg er en typisk "aspergisk rettelse", ja. :)

Normale mennesker ser også begge tolkningsmulighetene, men velger automatisk den riktige uten forutgående fundering. Vi ser den riktige meningen ut fra konteksten.

 

Du sier du hadde mange slike tolkningsfeil da du var yngre. Vil det si at du ikke så begge mulighetene, eller betyr det at du så begge, men ikke skjønte hvorfor den ene var riktigere enn den andre?

 

Interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting å vite hvis du har Asperger Syndrom

1. Ikke la Asperger Syndrom omforme ditt selvbilde: Du kjenner deg selv bedre enn en som er verdensberømt professor i Asperger Syndrom, og du kan beskrive deg selv bedre enn ham. Du kan beskrive deg selv bedre enn din AS-diagnose rapport. Så ikke la Asperger Syndrom rapporten beskrive hvem du er og omforme ditt selvbilde.

 

Så vidt jeg vet Asperger Syndrom er ikke så lett å detekte kanskje som Down Syndrom; det er ikke en ekstra kromosom, noe synlig forskjell på hjernen etc. så det er ikke sikkert en gang om du har Asperger Syndrom.

2. Du kan mestre sosiale evner: I AS rapporter står det at barn med AS kan ikke lære sosiale evner av seg selv. Det betyr ikke at du aldri kan utvikle sosiale evner. Det betyr bare at - til forskjell fra andre barn - du kunne ikke lære sosiale evner “automatisk”, derfor må du lære dem “manuelt”. Det betyr at du kan lære sosiale evner og utvikle dine sosiale ferdigheter. Hvis du jobber bevisst for å lære sosiale evner, så kan du utvikle dine sosiale evner og ha til og med bedre sosiale evner enn en person uten AS.

 

Ja. Og mer generelt (gjelder i anslagsvis 99% av tilfellene):

 

To ting du bør vite om du har psykiatrisk diagnose X:

 

1. Ikke la diagnosen omforme ditt selvbilde. Diagnosen er ingen forklaring på hvem du er som person. Det er et verktøy de som skal behandle deg bruker for å gi deg riktig hjelp; verken mer eller mindre.

 

2. Selv om diagnosen sier du har problemer med Y (og man trenger ikke engang oppfylle alle kriteriene i en diagnosebeskrivelse), så kan du jobbe for å bli bedre, og etterhvert kan det hende du ikke lenger har problemer med Y - kanskje til og med har færre problemer med det enn det normale.

Lenke til kommentar

En typisk (spøkefull) Aspergisk rettelse?

 

"Du kjenner deg selv bedre enn en som er verdensberømt professor i Asperger Syndrom, og du kan beskrive deg selv bedre enn ham."

 

Setningen blir feil fordi professoren naturlig nok er like flink til å skulle beskrive seg selv som du er til å skulle beskrive deg selv. 'Feilen' man begår, og som man oppfatter som en feil i den opprinnelige teksten, blir at det leses slik: ".. og du kan beskrive deg selv bedre enn [du kan beskrive] ham." når meningen nok var "...og du kan beskrive deg selv bedre enn han [kan beskrive deg].".

 

Hadde mange slike når jeg var yngre, som regel oppfatter jeg i voksen alder 'feilen' på kladdenivå og faktorer om til 'vanlig-snakk', men det måtte usannsynlig mye prøving og feiling til for å komme dit. Omtrent som å skulle være turist i tyskland med en gresk ordbok som eneste hjelpemiddel, og selv snakker du kun norsk. ^^

 

Da er innlegget redigert.

Lenke til kommentar

Godt observert, og dette tror jeg er en typisk "aspergisk rettelse", ja. :)

 

Normale mennesker ser også begge tolkningsmulighetene, men velger automatisk den riktige uten forutgående fundering. Vi ser den riktige meningen ut fra konteksten.

 

Du sier du hadde mange slike tolkningsfeil da du var yngre. Vil det si at du ikke så begge mulighetene, eller betyr det at du så begge, men ikke skjønte hvorfor den ene var riktigere enn den andre?

 

Interessant.

 

Jeg så og valgte 'automatisk' det ene, som var 'feil', på en måte. I senere tid (etter mye prøving og feiling, og uendelig nedgradert sosial status:P) ser jeg begge og velger rett, på grunn av 'oversettelsen' som skjer innvendig.

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

 

En typisk (spøkefull) Aspergisk rettelse?

 

"Du kjenner deg selv bedre enn en som er verdensberømt professor i Asperger Syndrom, og du kan beskrive deg selv bedre enn ham."

 

Setningen blir feil fordi professoren naturlig nok er like flink til å skulle beskrive seg selv som du er til å skulle beskrive deg selv. 'Feilen' man begår, og som man oppfatter som en feil i den opprinnelige teksten, blir at det leses slik: ".. og du kan beskrive deg selv bedre enn [du kan beskrive] ham." når meningen nok var "...og du kan beskrive deg selv bedre enn han [kan beskrive deg].".

 

Hadde mange slike når jeg var yngre, som regel oppfatter jeg i voksen alder 'feilen' på kladdenivå og faktorer om til 'vanlig-snakk', men det måtte usannsynlig mye prøving og feiling til for å komme dit. Omtrent som å skulle være turist i tyskland med en gresk ordbok som eneste hjelpemiddel, og selv snakker du kun norsk. ^^

 

Da er innlegget redigert.

 

Det var i utgangspunktet ikke ment som en pekefinger til deg, bare påpekte 'mekanismen' som gjør at folk med asperger ofte 'gjør ting feil' i sosiale settinger.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...