Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sluttet på antidepressiva: hvor lenge varer symptomene?


Scanpix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bakgrunn:
Har gått på Effexor i nærmere 5 år. Jeg byttet til Fluoxetin før nedtrapping ettersom den har lengre halveringstid. Jeg trappet ned i cirka èn måned, og tok siste pille for 1,5 måned siden.

 

Jeg valgte å slutte fordi jeg følte livet var bra, men at pillene hindret endel følelser. Nå etter å ha sluttet merker jeg for eksempel at jeg har mulighet til å le samtidig med andre, i motsetning til at jeg kommer med et haha når de andre allerede ligger på gulvet og vrir seg i latter.

 

Men det er i grunn det eneste positive foreløpig. Hva jeg føler om dagen:

* Veldig lett irritert og forbanna. Spesielt i forhold til mor sitt mas, og jobben.

* Utfordringer / tålmodighetstester gjør meg forbanna på kort tid, eventuelt får jeg lyst til å legge meg ned å grine. Passer dårlig med programmering og IT-support som jobb.

* Ikke like kjapp i hue, går også utover jobben.

* Liten ork for å være sosial. Må konstant tenke hardt på hva jeg skal si, og det gjør meg sliten. Ingenting kommer automatisk.

* Ingen livslyst, intet overskudd, dårlig søvn

 

Det hjelper forøvrig masse å gå lange turer i skogen. Da er jeg blid resten av dagen.

Dumt at man nå om dagen jobber hele dagen og kommer hjem til mørke.

Endret av Scanpix
Lenke til kommentar

Bakgrunn:

Har gått på Effexor i nærmere 5 år. Jeg byttet til Fluoxetin før nedtrapping ettersom den har lengre halveringstid. Jeg trappet ned i cirka èn måned, og tok siste pille for 1,5 måned siden.

Halleluja i himmelen. Fluoxetin har en bisarr måte å halvere seg på fordi den hemmer sin egen metabolisme. Du hadde fått det mye enklere å trappe ned gradvis hvis du hadde valgt en hvilken som helst annen SSRI. For et tabbevalg av deg/legen din.

 

Og Effexor er litt annerledes enn vanlige SSRI, så du har på en måte bråsluttet på noe når du byttet.

 

En måte å trappe ned på er å redusere dosen med så lite som det går (en kapsel/en halv tablett) hver 14. dag.

 

En annen måte er å halvere dosen hver 14. dag.

Lenke til kommentar

antidepressiva er noe forbanna dritt virker det som. Hvorfor det foreskrives til så mange skjønner ikke jeg.... hva er poenget? bryte en depresjon med følelsesløshet til man skal slutte så kommer depresjonen tilbake, yayyyy..... nei, folk får endre livene sine til det bedre isteden for å gå på antidepressiva. Er du deprimert, selg alt du eier og flytt til Svalbard og jobb som hundefører et år eller noe i den duren.

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

antidepressiva er noe forbanna dritt virker det som. Hvorfor det foreskrives til så mange skjønner ikke jeg.... hva er poenget? bryte en depresjon med følelsesløshet til man skal slutte så kommer depresjonen tilbake, yayyyy..... nei, folk får endre livene sine til det bedre isteden for å gå på antidepressiva. Er du deprimert, selg alt du eier og flytt til Svalbard og jobb som hundefører et år eller noe i den duren.

 

lol, du er klar over at det er en sykdom?

 

CWFTYoV.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

bryte en depresjon med følelsesløshet til man skal slutte så kommer depresjonen tilbake, yayyyy.....

Nå er det langt fra alle som blir følelseløse av SSRI, og det finnes også andre antidepressiva der man ikke blir følelseløs.

 

Er du deprimert, selg alt du eier og flytt til Svalbard og jobb som hundefører et år eller noe i den duren.

Da har du misforstått hva det vil si å være deprimert. Om man er deprimert kan man ikke skjøtte en jobb som det der, og ønsker det heller ikke.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

5 års bruk skaper selvfølgelig avhengighet, enten du trapper ned eller ikke. Dette vil selfølgelig gi forskjellige utslag. For å oppsummere hva jeg tror:

* Veldig lett irritert og forbanna. Spesielt i forhold til mor sitt mas, og jobben.

- Du må faktisk være tilstede og ta tak i ting isteden for å "flyte på tablettene".

 

* Utfordringer / tålmodighetstester gjør meg forbanna på kort tid, eventuelt får jeg lyst til å legge meg ned å grine. Passer dårlig med programmering og IT-support som jobb.

- Folk har forskjellige tåleransegrenser, det kommer selvfølgelig an på hva det er, kanskje jobben ikke passer for deg?

 

* Ikke like kjapp i hue, går også utover jobben.

* Liten ork for å være sosial. Må konstant tenke hardt på hva jeg skal si, og det gjør meg sliten. Ingenting kommer automatisk.

* Ingen livslyst, intet overskudd, dårlig søvn

Oppsummerer disse som ett punkt: Dårlig søvn virker virkelig negativt inn på ALT. Dette kan selvfølgelig ha med at du har gått så lenge på antideppresiva; der de kan ha hatt samme virkning som sovepiller. Dette er selvfølgelig negativt, fordi det er kjempevanskelig å komme ut av den vanen.

 

Kan anbefale deg å trene (turer i skogen tok jo humøret ditt opp), og generelt sett slite deg ut før du skal sove. Deretter legge fra deg all stimuli noen timer før du skal sove, kanskje dette hjelper.

 

 

Hei!

Legen kan tydeligvis ikke nok om nedtrapping, derfor spør jeg om andres erfaring.

 

Hvor lang tid brukte du på nedtrapping, og hvor lenge hadde du utfordringer/symptomer?

 

 

 

Jeg har ikke noe erfaring med å bruke antideppresiva selv, men har en del medisinsk kunnskap med bakgrunn i jobb, og er selv blitt diagnostisert med depresjon. Det som har hjulpet med humøret, er nettopp de to tingene jeg nevnte; trening og søvn. Det løser selvfølgelig ikke alle problemer en har, men det kan være en begynnelse.

Lenke til kommentar

Må alt fikses med piller folkens? Ikke vont med for de av dere som bruker dem. Jeg steiler når de vil gi meg piller for ditt og datt. Så går ikke til legen lenger, får jo bare piller?

Visst man ender i en dyp depresjon å du ikke klarer å se noe positivt med livet, å det finnes medisiner som kan gjøre det lettere for deg, ville ikke du da heller tatt en pille om dagen for å få litt livsgnist igjen? Er mange liv som har gått tapt pga dyp depresjon.

Lenke til kommentar

Faktisk nei, piller løser ikke problemet mitt, sliter med sår som ikke vil gro, piller hjelper ikke er snart 49 og har prøvd det meste. Det som hjelper er å ikke ha negative tanker. Si til deg selv at det går over :yes:

Piller alene løser ikke problemer, men kan være et hjelpemiddel for å komme deg over den værste depresjonen. Man kan ikke sitte å forvente at piller på magisk vis skal trylle bort en depresjon. Man må gjøre en innsats selv også for å komme seg ut av depresjonen.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar folkens. Vurderer nå å begynne på pillene igjen. Det er over 2 måneder siden jeg sluttet på dem. Innser at jeg har blitt deprimert.

 

Har blitt 50% sykemeldt. Burde kanskje vært 100%. Hodet fungerer ikke. Det er vanskelig å holde flere tanker samtidig, det er vanskelig å konsentere seg osv. Og det gir jo ikke akkurat mindre negative tanker at man ikke fungerer på jobb, og at jobben gjør at man ikke har tid/energi til å gjøre positive ting, som gå i skogen, være med venner osv.

 

Hvilke antidepressiva er å anbefale?

 

Jeg ble forøvrig diagnostisert med svak asperger syndrom, depresjon og angst som 18-åring. Er nå 20.

Endret av Scanpix
Lenke til kommentar

Depresjon kan komme av grubling for å løse komplekse, emosjonelle problemer. Det er to typer behandling som har vist seg effektiv. Den ene er medikamenter som bedøver deler av hjernen slik at du ikke føler problemene så godt. Den andre er metakognitiv terapi som hjelper deg til å innarbeide strategier som tar fokus bort fra grublingen, så mange som 70-90 prosent har varig effekt av denne behandlingen. I prinsippet det samme som medikamenter, men uten bivirkninger.

 

Problemet med begge typer tilnærming, er at problemene du grubler på, forblir uløst. Det er nettopp prinsippet bak dem, som de altså har til felles. Det kan for så vidt være like greit, for det er stor sannsynlighet for at det du grubler på ikke lar seg løse. Ikke med dagens kunnskap i psykologi.

Lenke til kommentar

Det er to typer behandling som har vist seg effektiv.

Litt mer enn to typer, vil jeg si. Det er mange flere typer ikke-medisinsk behandling enn metakognitiv "terapi".

 

Jeg kjøpte en bok med metakognitiv terapi, og det var bløff. Det var rett og slett ingenting. Det var over 300 sider med "ikke tenk på det". Den har jeg hørt før.

 

Metakognitiv terapi er basert på (i følge boken) at dyr ikke blir traumatiserte, og at f.eks. hunder ikke får PTSD. Det er dessverre feil. Grunnen til at vi ikke ser så mange hunder med PTSD som går rundt er at de med størst problemer avlives, og de kan heller ikke oppsøke vanlig psykisk helsevern eller skrive kronikker i avisen. Hunder som har vært under forferdelige forhold en stund blir ofte ikke bra igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...