Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjernerystelse i det uendelige.... Alternativ behandling? Vente?


-Teddy-

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er 20 år, mann, studerer industridesign (ingeniørfag).

 

Kortversjonen: Vet du om det finnes metoder for å dempe senvirkningene av en hjernerystelse? Kan ”alternative” behandlingsmåter (akupunktur, kiropraktor, retting av atlas (AtlasProfilax), healing...) hindre at hjernen helbreder seg selv, eller er det bare å prøve det som er?

 

Vil gjerne også ha erfaringer fra andre med hjernerystelse, men helst ikke dommedagsprofetier da jeg er ganske redd for ikke å bli helt bra igjen slik det er nå...

Langversjonen: (Bakgrunn, mine plager)

 

Historie/logg: Slo meg i hodet sommeren 2009. Falt to ganger på badet om morgenen, både forover og bakover. Sykehus, sy endel sting over øyebrynet. Utrolig dårlig informasjon hele veien herifra fra leger og nevrologer. Fikk ikke engang vite at jeg burde ta det med ro eller at jeg hadde hatt hjernerystelse før en uke etterpå da jeg fikk voldsomme svimmelhetsanfall. Hadde uansett tatt det forholdsvis med ro denne uken som følge av at jeg følte meg utrolig slapp, trøtt, svimmel og ør. Uansett ble jeg endel bedre etter tre uker, for så å få et tilbakefall igjen etter halvannen måned rett før skolestart. Etter dette har det vært lange perioder med gradvis bedring, tilbakefall med svimmelhet etc... Nevrologer forteller at jeg kan gjøre hva jeg vil, og at jeg kan få midlertidige forverringer av å konsentrere meg mer enn jeg orker, men at det ikke har noe å si for hvor lang tid det tar å bli bra. Etter et halvt år, altså nå i desember, tok jeg fem øl over en hel kveld (aldri noe jeg har blitt dårlig av tidligere), etter dette var jeg ”fyllesyk” (kvalm, ikke matlyst, svimmel, ør) i to uker og har fremdeles langt dårlgiere enn det jeg har vært tidligere mtp svimmelhet og konsentrasjon / følelsen av å være brisen. Får i ettertid høre at personer med hjernerystelse anbefales å ikke drikke alkohol. Får en ganske stor knekk av dette, hele juleferien går med til å være syk. Hadde allerede spurt nevrologer og doktorer om jeg måtte holde meg unna noe, fikk ingen tips. Får lite tiltro til disse når de nå i ettertid bare kommer og sier at slikt er individuelt og at ”jeg må erfare ting selv”, når det t.o.m. står på wikipedia at det er en generell anbefalning å holde seg unna alkohol.

 

Symptomer: Føler meg kronisk brisen, spesielt når jeg skal slappe av etter en skoledag eller mens jeg arbeider. Følelsen er _veldig_ lik det å være brisen, bortsett fra at jeg ikke er like munter og pratsom... Følelsen styrkes typisk ved å flytte blikket ofte, flytte hodet, gå baklengs noen få skritt og snu seg rundt eller andre brå vendinger... En lett svimmelhet, men ikke så mye at andre kan legge merke til det.

CT/MR/EEG/Røntgen, blodprøver og alt slikt er fantastisk bra. Nevropsykolog mener at ”dirigenten” i hodet mitt, evt det sentrale fordelingssenteret (eller noe sånt) blir fort sliten, men at resten er fint. Gjør det dårlig på noen enkle tester (f.eks. nevn så mange ord som begynner på en bokstav som du kan på ett minutt, jeg klarte seks-sju ord), men hadde høyeste score nevropsykologen hadde sett noensinne på å se mønster (fire mønster, finn det femte blant disse alternativene...). Store avvik i forhold til mine egne resultater visstnok, men alt er innenfor normalen. Har en rapport på flere siden fra den nevropsykologiske testen...

 

Status nå: Begynner å bli utrolig lei av det hele. Er nervøs for at de fem ølene jeg tok før jul har gjort med uhelbredelig da jeg følte meg ganske mye bedre i perioden før jul og det har gått UTROLIG sakte etterpå. Gjør meg ikke noe om det tar noen måneder eller et år til, men mister litt troen innimellom. Vanlige leger later til å nesten le av meg eller fleipe bort det hele, ”du er ung og blir frisk”. For tiden ligger jeg bare inne og hører på radio og lydbøker, orker egentlig ingenting fordi jeg blir så enormt sliten av det rett etterpå eller dagene etter. I høst var jeg i London, dette gikk bra, nå blir jeg sliten bare av å være på en times forelesning...

 

Hmmmz, dette ble langt... Slik det er nå har jeg egentlig endel ”alternativfolk” jeg kan prøve. Har ei massasjesdame som mener at Atlas’en min på rettes opp (Atlasprofilax), men har egentlig ikke så mye info om hva dette innebærer annet enn at det er noe som sitter i nakken. Lurer på dette endel da mange har positive erfaringer og det later til å kunne kurere akkurat slike symptomer jeg opplever. På en annen side er jeg redd for det fordi det er noe ”alternativt” og legene sier at jeg skal bli bra uten behandling... Kiropraktoren kunne godt tenke seg å knekke litt mer på naken min. Folk mener at akupunktur også kunne være noe...

 

Egentlig leder det hele til kortversjonen:

Vet du om det finnes metoder for å dempe senvirkningene av en hjernerystelse? Kan ”alternative” behandlingsmåter (akupunktur, kiropraktor, retting av atlas (AtlasProfilax), healing...) hindre at hjernen helbreder seg selv, eller er det bare å prøve det som er?

 

Takknemlig for respons! =)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest TIPSERN

STEMMER BRA. ER SNART PÅ DITT NIVÅ NÅ ETTER 2 MND SIDEN SKADE.

 

SIST, FOR 8 ÅR SIDEN BRUKTE JEG 17 MÅNEDER SLIK SOM DEG, SÅ HELT BRA, 100 %.

 

REDUSER BELASTNINGEN.

SPIS SUNT: ALLTID LITT SALAT OG GRØNNSAKER OG SPESIELT SPINAT, ASPARGES, OG RAR MAT SOM, LINSER, NØTTER, FRØ, NØTTER. SPIS HVER 3-4 TIME.

Lenke til kommentar

Å redusere belastningen er knallviktig når noe sånt skjer.

 

At du ikke blir frisk når du samtidig studerer og jobber er ikke rart. Du må ha en periode der du slapper av helt.

 

Skaff deg sykemeldig. Ta pause i studiene og fokuser på å bli frisk. Du er enda ung, så et år fra eller til er uproblematisk - med dokumentasjon får du permisjon fra studiene, og du slipper stress i forhold til lånekassen.

 

Når sånt skjer så går det enten over av seg selv, eller så må det til en lengre periode med avslappning og en stressfri hverdag.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei!

 

Er 20 år, mann, studerer industridesign (ingeniørfag).

 

Kortversjonen: Vet du om det finnes metoder for å dempe senvirkningene av en hjernerystelse? Kan alternative behandlingsmåter (akupunktur, kiropraktor, retting av atlas (AtlasProfilax), healing...) hindre at hjernen helbreder seg selv, eller er det bare å prøve det som er?

 

Vil gjerne også ha erfaringer fra andre med hjernerystelse, men helst ikke dommedagsprofetier da jeg er ganske redd for ikke å bli helt bra igjen slik det er nå...

Langversjonen: (Bakgrunn, mine plager)

 

Historie/logg: Slo meg i hodet sommeren 2009. Falt to ganger på badet om morgenen, både forover og bakover. Sykehus, sy endel sting over øyebrynet. Utrolig dårlig informasjon hele veien herifra fra leger og nevrologer. Fikk ikke engang vite at jeg burde ta det med ro eller at jeg hadde hatt hjernerystelse før en uke etterpå da jeg fikk voldsomme svimmelhetsanfall. Hadde uansett tatt det forholdsvis med ro denne uken som følge av at jeg følte meg utrolig slapp, trøtt, svimmel og ør. Uansett ble jeg endel bedre etter tre uker, for så å få et tilbakefall igjen etter halvannen måned rett før skolestart. Etter dette har det vært lange perioder med gradvis bedring, tilbakefall med svimmelhet etc... Nevrologer forteller at jeg kan gjøre hva jeg vil, og at jeg kan få midlertidige forverringer av å konsentrere meg mer enn jeg orker, men at det ikke har noe å si for hvor lang tid det tar å bli bra. Etter et halvt år, altså nå i desember, tok jeg fem øl over en hel kveld (aldri noe jeg har blitt dårlig av tidligere), etter dette var jeg fyllesyk (kvalm, ikke matlyst, svimmel, ør) i to uker og har fremdeles langt dårlgiere enn det jeg har vært tidligere mtp svimmelhet og konsentrasjon / følelsen av å være brisen. Får i ettertid høre at personer med hjernerystelse anbefales å ikke drikke alkohol. Får en ganske stor knekk av dette, hele juleferien går med til å være syk. Hadde allerede spurt nevrologer og doktorer om jeg måtte holde meg unna noe, fikk ingen tips. Får lite tiltro til disse når de nå i ettertid bare kommer og sier at slikt er individuelt og at jeg må erfare ting selv, når det t.o.m. står på wikipedia at det er en generell anbefalning å holde seg unna alkohol.

 

Symptomer: Føler meg kronisk brisen, spesielt når jeg skal slappe av etter en skoledag eller mens jeg arbeider. Følelsen er _veldig_ lik det å være brisen, bortsett fra at jeg ikke er like munter og pratsom... Følelsen styrkes typisk ved å flytte blikket ofte, flytte hodet, gå baklengs noen få skritt og snu seg rundt eller andre brå vendinger... En lett svimmelhet, men ikke så mye at andre kan legge merke til det.

CT/MR/EEG/Røntgen, blodprøver og alt slikt er fantastisk bra. Nevropsykolog mener at dirigenten i hodet mitt, evt det sentrale fordelingssenteret (eller noe sånt) blir fort sliten, men at resten er fint. Gjør det dårlig på noen enkle tester (f.eks. nevn så mange ord som begynner på en bokstav som du kan på ett minutt, jeg klarte seks-sju ord), men hadde høyeste score nevropsykologen hadde sett noensinne på å se mønster (fire mønster, finn det femte blant disse alternativene...). Store avvik i forhold til mine egne resultater visstnok, men alt er innenfor normalen. Har en rapport på flere siden fra den nevropsykologiske testen...

 

Status nå: Begynner å bli utrolig lei av det hele. Er nervøs for at de fem ølene jeg tok før jul har gjort med uhelbredelig da jeg følte meg ganske mye bedre i perioden før jul og det har gått UTROLIG sakte etterpå. Gjør meg ikke noe om det tar noen måneder eller et år til, men mister litt troen innimellom. Vanlige leger later til å nesten le av meg eller fleipe bort det hele, du er ung og blir frisk. For tiden ligger jeg bare inne og hører på radio og lydbøker, orker egentlig ingenting fordi jeg blir så enormt sliten av det rett etterpå eller dagene etter. I høst var jeg i London, dette gikk bra, nå blir jeg sliten bare av å være på en times forelesning...

 

Hmmmz, dette ble langt... Slik det er nå har jeg egentlig endel alternativfolk jeg kan prøve. Har ei massasjesdame som mener at Atlasen min på rettes opp (Atlasprofilax), men har egentlig ikke så mye info om hva dette innebærer annet enn at det er noe som sitter i nakken. Lurer på dette endel da mange har positive erfaringer og det later til å kunne kurere akkurat slike symptomer jeg opplever. På en annen side er jeg redd for det fordi det er noe alternativt og legene sier at jeg skal bli bra uten behandling... Kiropraktoren kunne godt tenke seg å knekke litt mer på naken min. Folk mener at akupunktur også kunne være noe...

 

Egentlig leder det hele til kortversjonen:

Vet du om det finnes metoder for å dempe senvirkningene av en hjernerystelse? Kan alternative behandlingsmåter (akupunktur, kiropraktor, retting av atlas (AtlasProfilax), healing...) hindre at hjernen helbreder seg selv, eller er det bare å prøve det som er?

 

Takknemlig for respons! =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...