Gå til innhold

Surfe PC - trenger tips


mrBytemare

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter en bærbar PC, som jeg surfe med, youtube, mail osv.

 

 

Det står mellom 

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/barbar-data/15-16-tommer/asus-x540la-dm690t/234038.10997/#

 

eller...

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-r517sa-dm105t-156-laptop-blue/p-379636/

 

Prisen skiller 1750kr

 

 

Den første har 128Gb og den andre har 512Gb. Ellers ganske like "liten" cpu kraft. Maskinene er også veldig like...men skiller en del på prisen.

 

Jeg har forsåvidt ikke bruk for 512GB, hvertfall ikke nå. Er prisen verd 1750kr for 512Gb fremfor den med 128Gb når ellers 

maskinene er like?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du sørger for å få en med SSD disk, som ikke er direkte nødvendig det heller til ditt bruk, men det er vel den delen som vil bedre opplevelsen mest. Spesielt med tanke på oppstart tiden.

 

Har en 8 år gammel laptop på kjøkkenet som kjærringa bruker til det samme. Fungerer helt ypperlig og den kostet ikke mer enn 5990,- når den var ny. 

 

Tut og kjør :)

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg når jeg ikke skal bruke all verdens på en laptop er batterikapasitet og støynivå. Jeg hadde en svindyr Dell XPS 1710M som jeg betalte rundt 28.000,- for for ca. 8 år siden. Jeg var i grunn fornøyd med den, men den hørtes ut som en hårføner og den ble veldig varm. Klarte heller ikke mer enn maks en time på en opplading.

 

Noe sånt skal jeg aldri ha igjen. Å kjøpe en såkalt "gaming laptop" i dag tror jeg medfører en del kameler som må svelges, selv om dem sikkert er langt bedre i dag enn for 8 år siden.

 

Jeg har en 8 år gammel Acer maskin stående på kjøkkenbordet som jeg bruker til morgenavisen og litt Spotify etc. Den fungerer like fint i dag og batteriet varer lett 4-timer uten noen strømsparing påslått. Man kan sikkert ikke spille med den så klart, men da har jeg kontor pc'en :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har sikkert gått å kjøpt allerede, men jeg ville sterkt anbefalt Asus Zenbook Flip:

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-ux360ca-c4024t-133-touch-laptop/p-261289/?q=asus%20zenbook

 

Den koster rundt 7000 og er litt dyrere men er verdt alle penga.

Jeg kjøpte storebroren som er 2000 dyrere og da har jeg fått:

Nydelig skjerm og perfekt størrelse til å ha med seg rundt om kring (jobb, skole, på reise)

Helt stillegående - ingen vifte og dermed ingen lyd (også sin ulempe, mer om det lenger ned)

Alternativ til iPad - jeg har hatt nettopp pad - med zenbook kan du "flippe" skjermen rundt hvilket gjør at du fortsatt har en svært fin mulighet for å lese film og nett bare ved å bruke fingern.

Nok kraft og lagringsplass til alt av arbeid etc.

 

Det eneste negative jeg kan trekke frem er at det er en intel M prosessor. Den måtte til for å gjøre PC'en helt stillegående, men det sørger også for at du ikke kan kjøre tyngre spill. Jeg har forsøkt meg på Stellaris og Heart of Iron 4. De gikk, men jeg gav opp da jeg irriterte meg over delvis "lag" og treg systembehandling.

Skal du derimot ha en bærbar for hverdagsoppgaver, studier og jobb (skrive, notere etc) så er den perfekt!
 

Lenke til kommentar

Du har sikkert gått å kjøpt allerede, men jeg ville sterkt anbefalt Asus Zenbook Flip:

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-ux360ca-c4024t-133-touch-laptop/p-261289/?q=asus%20zenbook

 

Den koster rundt 7000 og er litt dyrere men er verdt alle penga.

Jeg kjøpte storebroren som er 2000 dyrere og da har jeg fått:

 

Nydelig skjerm og perfekt størrelse til å ha med seg rundt om kring (jobb, skole, på reise)

Helt stillegående - ingen vifte og dermed ingen lyd (også sin ulempe, mer om det lenger ned)

Alternativ til iPad - jeg har hatt nettopp pad - med zenbook kan du "flippe" skjermen rundt hvilket gjør at du fortsatt har en svært fin mulighet for å lese film og nett bare ved å bruke fingern.

Nok kraft og lagringsplass til alt av arbeid etc.

 

Det eneste negative jeg kan trekke frem er at det er en intel M prosessor. Den måtte til for å gjøre PC'en helt stillegående, men det sørger også for at du ikke kan kjøre tyngre spill. Jeg har forsøkt meg på Stellaris og Heart of Iron 4. De gikk, men jeg gav opp da jeg irriterte meg over delvis "lag" og treg systembehandling.

 

Skal du derimot ha en bærbar for hverdagsoppgaver, studier og jobb (skrive, notere etc) så er den perfekt!

 

 

 

 

Tusen takk for bra tips! :) Hadde den bare hatt 8gb ram, så hadde jeg nok virkelig vurdert den. Ser en del maskiner har loddet ram fast i HK feks.

Men, kanskje dette er som å banne i kirka... men jeg endte opp med en 13" MacBook air i5 128GB 8GB ram. Kostet litt mer enn mitt budsjett men

så langt funker den helt fint til mine ting.

 

Samt den er sikkert lettere å selge om noen år skulle jeg ønske det, siden alt av apple produkter har litt "gimmik" :p

Endret av Baldini
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har sikkert gått å kjøpt allerede, men jeg ville sterkt anbefalt Asus Zenbook Flip:

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-ux360ca-c4024t-133-touch-laptop/p-261289/?q=asus%20zenbook

 

Den koster rundt 7000 og er litt dyrere men er verdt alle penga.

Jeg kjøpte storebroren som er 2000 dyrere og da har jeg fått:

...

 

 

 

 

Tusen takk for bra tips! :) Hadde den bare hatt 8gb ram, så hadde jeg nok virkelig vurdert den. Ser en del maskiner har loddet ram fast i HK feks.

Men, kanskje dette er som å banne i kirka... men jeg endte opp med en 13" MacBook air i5 128GB 8GB ram. Kostet litt mer enn mitt budsjett men

så langt funker den helt fint til mine ting.

 

Samt den er sikkert lettere å selge om noen år skulle jeg ønske det, siden alt av apple produkter har litt "gimmik" :p

 

Hehe, ja jeg la opp siste link ift budsjettet du nevnte.

 

Som sagt valgte jeg "storebror" som nettopp har 8Gb

https://www.expert.no/data/pc-og-mac/barbar-pc-og-mac/asus-ux360ca-dq027t-133-touch-laptop/p-261288/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...