Gå til innhold

Ny laptop eller fikse nåværende


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en laptop på 17" som jeg kjøpte til 7000 for fire år siden. Likevel er det vanskelig å finne en god erstatning til samme pris, med særlig bedre ytelse, FIRE ÅR senere?

Den har:

 

i7-3610 QM

6GB RAM

GeForce GT 650M

 

 

Den har begynt å bli veldig treg, og henger seg opp hele tiden. Til og med med nettbrowsing, så noe må gjøres. Fikse eller kjøpe ny.

Jeg spiller innimellom, men kommer ikke til  å bruke den på de mest grafikkkrevende nye spillene.

 

Har dere noen forslag til ny laptop? Den burde være merkbart bedre om den er til samme pris (7000)

 

Evt, er det mulig å finne ut HVA som er problemet med laptopen nå? Jeg tror harddisken muligens begynner å feile, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke det uten å kjøpe ny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor harddisk har du? Hvor stor disk trenger du?

Fiks ferdige sett med alt du trenger for å "klone" harddisken over til SDD er å få kjøpt, f.eks. disse:

 

240GB: https://www.komplett.no/product/891041/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-uv400-240gb-ssd-kit

480GB: https://www.komplett.no/product/891042/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-uv400-480gb-ssd-kit

 

(Forutsatt at du klarer å åpne laptop'en, ta ut HDD'en og montere inn en SSD.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men må jeg installere 101% på nytt? Kan jeg ikke bare bruke factory reset eller noe. Altså bruke windows som allerede er installert uten å styre med cd

 

 

Det kommer an på hva slags Windows-installasjon som er på den. Hvis det er Windows 10, så er det greit.

Likeså dersom det er en installasjon av Win 7/8 som ble levert slik fra produsent. Da ligger det ofte skjulte partisjoner på disken som kan brukes til en "reset" - i praksis en reinstallasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje rense maskinen for støv eller bytte kjølepasta?

 

Tror det blir vanskelig å finne mye bedre laptop til 7000 kr.

Kanskje heller skaffe SSD disk og mere ram?

 

http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960M-vs-GeForce-GT-650M

Du bør vel satse på en i GTX 1000 serien så kanskje. Men er vanskelig da 1060 vil koste 12000 kr fort.

 

Gjør man sånt på laptoper?

 

Og har det virkelig skjedd så lite på 4 år at det ikke veier opp for økningen i dollar?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke tenke noe mer på kjøling. (Og de eneste som trenger å bytte kjølepasta er vel de som har gjort en dårlig jobb med kjølepasta i første omgang.)

 

Hvis maskinen som du sier "har blitt tregere" med årene, så er det enten at disken sliter med fysiske (magnetiske) feil, eller filsystemet på disken har blitt veldig fragmentert, eller årevis med oppdateringer og endringer har gjort OS'et mindre responsivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke tenke noe mer på kjøling. (Og de eneste som trenger å bytte kjølepasta er vel de som har gjort en dårlig jobb med kjølepasta i første omgang.)

 

Hvis maskinen som du sier "har blitt tregere" med årene, så er det enten at disken sliter med fysiske (magnetiske) feil, eller filsystemet på disken har blitt veldig fragmentert, eller årevis med oppdateringer og endringer har gjort OS'et mindre responsivt.

 

Er det mulig å sjekke om den har fysiske magnetiske feil?

Mener å huske at den ikke var helt god etter forrige reinstallering heller(men den var definitivt bedre enn nå)

 

Den defragmenterer seg automatisk. Fragmenteringen er på 1%

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Er det mulig å sjekke om den har fysiske magnetiske feil?

 

 

SpinRite ( www.spinrite.com ) kan gjøre det.

Det koster $89, så det er ikke billig, men jeg har "reddet" en laptop som ikke ville boote med dette programmet, og anså det som vel  anvendte penger.

 

SpinRite går over hver eneste sektor av disken og sjekker den mer eller mindre grundig, avhengig av hvilket "level" den startes i. Det enkleste er en ren lese-test for å sjekke om disken er villig til å gi fra seg data fra hver eneste disk-sektor. Hvis disken er skadet, kan den lett få sjekksum-feil på data den leser fra disken, og dette detekterer SpinRite. Ofte kan det hjelpe å lese data fra samme sektor flere ganger helt til sjekksummen blir OK, men dette tar ekstra tid og gjør at disken oppleves som treg. En mer kompleks test er en lese-skrive tilbake-lese-test, der disken stresses enda litt mer. Moderne harddisker har innebygd funksjonalitet for å takle skadete sektorer ved å 'mappe' adressene til slike sektorer over til andre, uskadete områder på disken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikse eller kjøpe ny.

Factory reset på Windows (så alt av programmer, instillinger og dokumenter slettes), rensing av vifte og oppgradering til SSD burde gjøre susen. Forskjellen fra HDD til SSD er enorm. Om disken din er 4 år gammel er den moden for utskifting uansett, hvis du ikke ønsker at filene dine skal forsvinne. Hjelper det ikke kan du alltids sende den tilbake på angrerett.

 

Vurder også http://www.memtest86.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...