Gå til innhold

Forstyrrelser i lyd gjennom optisk kabel


Anbefalte innlegg

Hei!

La først inn tråden under lydkort, men dette begynner å bli kabelrelatert...

Har satt opp en laptop med Vista Business og bruker denne som en multimedia-maskin i stua.

Til denne har jeg koblet til et eksternt lydkort. Installerte først driverne fra en cd som var ment for Vista men gikk senere på nett og oppdaterte dem.

Jeg kjører optisk kabel, den som fulgte med lydkortet, fra lydkortet og inn på en Pioneer VSX-516 forsterker.

 

Jeg styrer også alt sammen trådløst fra en annen laptop i sofaen via Ultra VNC. Dersom det blir mye trådløst trafikk, ser det ut som dette påvirker lyden da det blir mye skraping/forstyrrelser...

Kan det bety at det er en dårlig skjermet optisk kabel? Kan det hjelpe å kjøpe en bedre en?

 

Spilte av en tv-serie fra laptopen igår som gikk i Dolby Digital. Da var knitringen/skrapingen mye kraftigere. Kanskje pga for mye output på kabelen, begynte jeg å tenke på. Derfor satte jeg ned output'en på hovedvolumet ut gjennom optisk fra 100 til 80. Det hjalp kanskje litt men ikke merkbart mye.

Tror dere det kan ha noe å si? At det hjelper betraktelig hvis jeg justerer den ned? Vil nemlig ikke justere ned altfor mye, for da frykter jeg at outputen på høytalerne blir for dårlig sammenlignet med andre kilder...

Håper det hjelper å kjøpe en bedre kabel, men vil gjerne høre hva dere synes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke gå ann og få elektrisk støy inn på en optisk kabel. Da har jeg heller tro på at produsentene av den bærbare har vært sløve i skjermingen av kretsen som produserer det optiske signalet.

 

Bruker du WLAN eller blåtann? Prøv å deaktiver det, og se om støyen forsvinner da.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt digital coax for lyden fra dvd-spilleren. Når jeg tenker meg om så er det faktisk en optisk der også, hehe...skal sjekke det ut.

 

Angående skjermingen av det optiske signalet, så er dette ut fra et eksternt lydkort av typen Creative SB Surround 5.1 som jeg har koblet til laptopen. Da må det isåfall være noe galt der. Men jeg tviler på det også fordi Creative er en seriøs produsent av lyd/hardware. Jeg er mer usikker på den optiske kabelen som fulgte med lydkortet for den var vanvittig tynn i forhold til det du kan få fra Monster og slikt...

Jeg har hørt om noe som kalles "jitter" i signalet. Digital forstyrrelse? Kan det være noe sånt i kabelen?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke peiling på hvordan en optisk kabel ser ut hvis du avisolerer den, men den kan jo muligens ha fått en knekk?

 

Jeg er klar over svakheten til optisk kabel, men jeg har jo faktisk behandlet den nesten bedre enn jeg behandler min bedre halvdel...

 

Edit: ;)

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt ny optisk kabel. Det hjalp faktisk ikke så mye, men da har jeg ihvertfall en bedre en. Jitteret kommer nok fra "systemet"..

Jeg satte ned outputen fra maskinen til litt over 50%. Da forsvant knitringen på mp3-spillingen.

Det jeg sliter med nå er å få ned outputen på Windows Media Player. Det ser ikke ut som den lar seg påvirke av den generelle output-justeringen til spdif-utgangen. Det skal være et sted på den spilleren der du kan velge hvorlyden går ut samt hvor mange kanaler den skal gå ut på og hvilken utgang. Nå finner jeg den ikke. Noen som husker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...