Gå til innhold

Årsaken til 2. verdenskrig


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha prøve om 2. verdenskrig om to dager, og da vet jeg at vi kommer til å bli spurt om hva som gjorde at krigen kom.

 

Jeg skal skrive det om Tyskland og versaillestraktaten, men er det andre grunner jeg burde føye til? Kommer selvfølgelig til å skrive om tysklands situasjon etter 1. verdenskrig. Det trenger ikke være sånne store grunner, men ting som kan ha vært med å utløse den.

Endret av PrincessAi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i forbindelse med versailltraktaten kan du jo ta med litt om folkeforbundets svakheter. litt drøfting i forbindelse med tysk, japansk og noe italiensk aggresjon. spanske borgerkrig kan man og gå litt inn på, hvilke rolle de ulike landene spilte hvem var aktive og hvorfor. englands isolosajonspolitikk i forhold til resten av kontinentet er ikke helt uvesentlig. redselen for ny krig etter 1 vk. spesielt frankrike og storbritannia. tyskland/hitler vs østerrike, tyskland/hitler vs sudetenland etterhvert hele tzjekkoslovakia og her også de andre maktenes rolle og deres senere garanti til polen. sovjets rolle og deres forhandlinger både med de allierte og tyskland, selv om det var tyskland de inngikk avtale med. hitlers retoriske evner er ikke helt uvesentlig når det gjelder hans maktovertagelse som jo ikke er helt uvesentlig for tysk aggresjon, i tillegg kommer her dolkestøtlegenden.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Hitler tok makten i Tyskland var at økonomien var dass pga inflasjonen og gjelden til Frankrike.

 

jeg burde selvfølgelig ha tatt med den økonomiske biten. det hadde nok ikke vært like enkelt å få den oppslutning som han fikk om det ikke var for økonomien og den lite handlekraftige sittende regjering. her er det etter min mening ikke bare det fakta at økonomien var elendig som spiller en rolle, men også hvor lite som ble gjort av den sittende regjering kombinert med hitlers handlekraft og retoriske evne, i tillegg kommer dolkestøtlegenden som gjorde den sittende statsmakt mindre populær. et interessant punkt er jo at hitler kom til makten på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Hitler tok makten i Tyskland var at økonomien var dass pga inflasjonen og gjelden til Frankrike. I Asia hadde Japan beguny å invadere Kina og øyene i stillehavet siden 1930-tallet.

 

Du er jo inne på noen vesentlige poenger. Men Tyskland hadde allerede betalt gjelden sin ved å sette ned verdien på den tyske marken til man kunne betjene den fastsatte sum. Derav frimerker til den latterlige verdi av en million mark og så videre. Nazipartiet var i ferd med å miste oppslutning, den i økonomisk sammenheng avgjørende hendelse her var børskrakket i 1929. Den tyske økonomi ble hardt rammet, arbeidsløsheten økte, og nazipartiet fikk økt oppslutning igjen.

 

At krigen begynte 1. september 1939 er jo også et eurosentrisk perspektiv på krigen, som du skriver hadde Japan i flere år allerede ekspandert i Asia. Italia okkuperte jo også Etiopia i 1935. Borgerkrigen i Spania, som noen nevner her, ville jeg derimot ikke sett på som en årsak til den andre verdenskrig, selv om den kynisk ble brukt for å prøve ut nye taktikker og våpen av både nazister, fascister og kommunister.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Hitler tok makten i Tyskland var at økonomien var dass pga inflasjonen og gjelden til Frankrike. I Asia hadde Japan beguny å invadere Kina og øyene i stillehavet siden 1930-tallet.

Hele krigsgjelden var basert på et system som ikke eksisterte lengre. Etter første verdenskrig måtte Tyskland ha handelsoverskudd mot Frankrike for å betale gjelden, Frankrike mot Storbritannia og Storbritannia mot USA. Etter første verdenskrig ble hele verdensøkonomien forvandlet fra et system basert på frihandel til noe som kan beskrives som neomerkantilisme. Det gjorde at ingen klarte å betale gjelden sin, spesielt ikke Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...