Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Mannen krevde suverenitet over hele Gazastripen og hele Vestbredden inkludert hele øst-Jerusalem, samt right of return for alle palestinere som har blitt fordrevet opp gjennom årene, også til Israel. Han får et tilbud om suverenitet over hele Gazastripen og 96% av Vestbredden, ikke inkludert klagemuren i øst-Jerusalem, og ingen returrett for palestinere til Israel. Han takker nei. Mannen har prinsipper han ikke viker på, jeg vil ikke akkurat si at det er en dårlig ting, ei heller at han alene hindret "varig fred i Midtøsten". Når det er sagt, synes jeg han burde akseptert tilbudet. Videre samtaler og avtaler hadde definitvt blitt lettere om det var to uavhengige stater som talte sammen, ikke én stat og en etnisk gruppe spredd for alle vinder med et inkompetent lederskap.

Akkurat derfor mener jeg det var dumskap å ikke akseptere avtalen, nettopp fordi det ville være mye lettere å forhandle videre som stat. Dette visste også Arafat viss han ikke var totalt ruset, derfor mener jeg det viser at han ikke ønsket fred og landeområdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat derfor mener jeg det var dumskap å ikke akseptere avtalen, nettopp fordi det ville være mye lettere å forhandle videre som stat. Dette visste også Arafat viss han ikke var totalt ruset, derfor mener jeg det viser at han ikke ønsket fred og landeområdene.

 

Å være prinsippfast og å ikke ønske fred er to forskjellige ting. Hadde han ikke ønsket fred hadde han ikke forhandlet i det hele tatt, da hadde han kjørt en bil med eksplosiver inn i Knesset. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det er palestinerne som må inngå kompromisser hele tiden, Israel tok 50% mer land enn FN hadde gitt dem i 1947. Byer som Nasaret, Akka, Jaffa, Lydda, Ramle, Be'er Sheba, Ashdod og Ashqelon, som er israelske i dag, ville vært palestinske hadde delingsplanen gått fredlig for seg. Gazastripen er også alt for liten, allerede i 1952 anslo FN at området var overbefolket. Da bodde det 300 000 mennesker der, dagens befolkning ligger på godt over 1,7 millioner. Israel burde gi fra seg land, ikke kreve mer, spør du meg. Det er mange områder nord i Israel og langs den nordvestlige grensen mot Vestbredden som er overveldende arabiske, som Israel fint kunne gitt fra seg for å vise litt godvilje. Men at jeg skal diskutere hva Arafat burde gjort annerledes og hvordan en bærekraftig tostatsløsning burde utarbeides blir litt for dumt, all den tid jeg støtter en enstatsløsning.

Lenke til kommentar

Avlyste møte med Netanyahu – trolig på grunn av sultestreik

 

Palestinernes statsminister Salam Fayyad avlyste det planlagte møtet med Israels statsminister Benjamin Netanyahu tirsdag ettermiddag.

 

 

Netanyahu møtte isteden en palestinsk delegasjon på et lavere nivå, deriblant palestinernes sjefforhandler Saeb Erekat, meldte Israels radio.

 

Palestinernes hovedkrav er full stans i den israelske kolonialiseringen av okkuperte områder, et krav omverdenen også har sluttet opp om.

 

Delegasjonen som møtte Netanyahu overleverte et brev fra president Mahmoud Abbas, der han klager over at fredsprosessen har stanset opp.

 

Rundt 1.200 palestinske fanger har startet en sultestreik i protest mot forholdene i israelske fengsler.

 

I alt sitter det 4.699 palestinere i israelske fengsler, viser fersk statistikk fra palestinske myndigheter.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8079445

 

Ikke mye til utvikling. At partene møtes er jo positivt, men at det blir på lavere nivå enn planlagt er jo bare tragisk. Tviler på at konflikten kan komme noe nærmere en slutt så lenge Netanyahu og hans regjering har makten i Israel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er en uting at du lyver på denne måten. Artikkelen handler om et par konkrete personer, ikke om arabisk skoleungdom generelt. Grunnen til at de ikke får transport er at de anses for å bo ulovlig.

 

Fail.

De har bodd i området siden før Israel eksisterte som stat. Hvordan kan de bo der ulovlig? Og hvordan lyver jeg? Er det ikke arabisk skoleungdom det er snakk om? Blir de ikke nektet transport av israelsk skolevesen? Vennligst utdyp.

 

Eh, hva er det du snakker om egnetlig? At min familie har bodd i Norge i flere generasjoner betyr ikke at familien min kan ignorere norske lover. Lovene er der, og hvis man bryter loven så bryter man loven. Ferdig med det.

 

Til slutt: Israelsk soldat gjør det israelske soldater gjør best. Fra Deir Nidham, nord for Ramallah, Vestbredden, 15. desember 2009:

 

Ja, jobben hans er å beskytte israelere. Hva er poenget ditt? En israelsk soldat skal beskytte israelere, ikke utlendinger (i dette tilfellet palestinere).

Den israelske soldaten er en del av staten Israels væpnede styrker, og staten Israel okkuperer Vestbredden. Dette kan du ikke argumentere imot. Den fjerde Genèvekonvensjonen, Konvensjonen om beskyttelse av sivile i krigstid sin artikkel fire, sier klart og tydelig:

 

Hva har alt dette med saken å gjøre?

Lenke til kommentar

Ja, jobben hans er å beskytte israelere. Hva er poenget ditt? En israelsk soldat skal beskytte israelere, ikke utlendinger (i dette tilfellet palestinere).

Den israelske soldaten er en del av staten Israels væpnede styrker, og staten Israel okkuperer Vestbredden. Dette kan du ikke argumentere imot. Den fjerde Genèvekonvensjonen, Konvensjonen om beskyttelse av sivile i krigstid sin artikkel fire, sier klart og tydelig:

Hva har alt dette med saken å gjøre?

 

Kortidshukommelsen er ikke så bra, nei. Du sa at jobben til den israelske soldaten er å beskytte israelere, men det stemmer ikke. Jobben hans er å beskytte alle personer på områder Israel som okkupasjonsmakt okkuperer, i dette tilfellet Vestbredden, dette i henhold til Genèvekonvensjonen. Dette inkluderer også palestinere, noe soldaten her nekter å gjøre. Han, og dermed Israel, bryter derfor Genèvekonvensjonen.

Lenke til kommentar

Frykter et nytt palestinsk opprør

 

Norges FN-ambassadør langer ut mot Israels politikk. Han advarer om nytt palestinsk opprør dersom det ikke blir framgang i Midtøsten.

 

– Vi minner om at det er en risiko man tar ved å ikke inngå en prosess. Her må man gi og ta på begge sider. I dag ser vi ingen slik prosess, sier Morten Wetland til NRK.

 

Som Norges FN-ambassadør langet han ut mot Israels politikk under Sikkerhetsrådets møte i New York i natt.

 

Sikkerhetsrådet diskuterer konflikten mellom Israel og palestinerne flere ganger i året.

 

Det siste halve året har diskusjonen rundt den palestinske FN-søknaden toppet agendaen, men rådet har også diskutert Israels manglende vilje til å følge opp FNs resolusjoner og vedtak.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8095669

 

Han er ikke akkurat den første som advarer om det, men jeg er helt enig med ham!

Lenke til kommentar

Mye er mulig med et sugerør inn i den amerikanske statskassa, samt billig (om enn til tider ufrivillig) arbeidskraft. Likte spesielt den "saving lives"-delen. Lurer på når sykehusene i Gaza får tilgang på en sånn astmamaskin.

 

Et lands teknologiske framskritt sier forøvrig lite om hvor "bra" landet ellers er, Hitler hjalp til med å sette bobla i produksjon, for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar

Jeg hører folk snakker om å boikotte produkter fra Israel og helst frukt. Det de ikke er klar over er at frukten fra Israel ikke utgjør mer enn en liten prosent av alt som kommer fra det landet. Viss en virkelig vil boikotte Israelske produkter kan en begynne med å kaste mobilen og pc-en i bosset, deretter kan en vrake bilen og og alle andre elektriske produkter en måtte ha i hjemmet eller andre plasser.

 

Merkelig at noen velger å boikotte varer fra regionens eneste demokrati. Hvorfor hører vi ikke noe om en boikott av varene fra landene rundt Israel, Diktaturer alle sammen? kremt...antisemittisme...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot jøder, men jeg har noe imot Israel. Ikke fordi det er et jødisk land, men fordi jeg misliker hvordan de har holdt på med undertrykkelse, etnisk rensing og krigføring i 65 år. Derfor er jeg, i følge MBarne, en antisemitt. Jeg hater jøder, fordi jeg hater folkemord. Interessant argumentasjon.

 

Derfor lurer jeg på, kan jeg da kalle deg Mbarne for en islamofob og rasist? I og med at du hater arabere og muslimer og alt de foretar seg? Det er jo, tross alt, en mye mer rettferdig anklagelse. Eller hva sier du?

 

Forøvrig en fin sak fra "fantastiske Israel", du kommer til å kose deg med denne Mbarne, bare å sette seg godt til rette i godstolen: Knesset members celebrate latest East Jerusalem settlement by posing on evicted Palestinian family’s sofa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor lurer jeg på, kan jeg da kalle deg Mbarne for en islamofob og rasist? I og med at du hater arabere og muslimer og alt de foretar seg? Det er jo, tross alt, en mye mer rettferdig anklagelse. Eller hva sier du?

 

Forøvrig en fin sak fra "fantastiske Israel", du kommer til å kose deg med denne Mbarne, bare å sette seg godt til rette i godstolen: Knesset members celebrate latest East Jerusalem settlement by posing on evicted Palestinian family’s sofa.

Forskjellen her er at landene jeg ikke har snakket så pent om rundt Israel, er diktaturer, mens Israel er et Demokrati. Det er altså styreformen jeg ikke liker, men Islam med sine sharia lover er en trussel, ingen tvil om det.

 

Hva to medlemmer av parlamentet gjør har ingenting å si for helheten sin del. De representerer ikke hele Parlamentet. Eller mener du at viss to stortingrepresentanter i Norge hadde gjort noe lignende, så representerer de hele staten?

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Forskjellen her er at landene jeg ikke har snakket så pent om rundt Israel, er diktaturer, mens Israel er et Demokrati. Det er altså styreformen jeg ikke liker [...]

 

Libanon grenser til Israel, det er ikke et diktatur, men en parlamentarisk demokratisk republikk. Jordan grenser også til Israel, det er ikke et diktatur, men et konstitusjonelt monarki (som bl.a. Norge er). Egypt var et diktatur, men befolkningen gikk lei og demonstrerte til Mubarak gikk av, og når de nye makthaverne ikke var noe å spare på, så fortsatte de å demonstrere. I Syria har over 10 000 blitt drept og over 35 000 blitt skadet i et forsøk på å kvitte seg med sin diktator. Personlig synes jeg ikke Israels naboer gjør en så dårlig jobb.

 

[...] men Islam med sine sharia lover er en trussel, ingen tvil om det.

 

Er en kar på TV som mener det samme som deg. Går hver hverdag på både NRK og TV2 fra før jeg står opp til utpå dagen en gang. Sikkert interessant å høre på en meningsfelle, du burde sjekke det ut.

 

Hva to medlemmer av parlamentet gjør har ingenting å si for helheten sin del. De representerer ikke hele Parlamentet. Eller mener du at viss to stortingrepresentanter i Norge hadde gjort noe lignende, så representerer de hele staten?

 

Nei, de representerer ikke hele staten, men det tar seg jævlig dårlig ut at det ikke får noen konsekvenser at folkevalgte politikere gjør noe sånt. Det sier litt om den generelle holdningen i Israel mot palestinere, og arabere generelt. Om Jens Stoltenberg skulle begynne å legge ut bilder på Facebook av seg selv over en barneseng som har tilhørt en etiopisk flyktning som nå er sendt ut, så sender det visse signaler til resten av utlendingene i Norge, også de med lovlig opphold. På samme måte tror jeg ikke israelske palestinere føler noen særlig tillit til regjeringen sin når de holder på sånn. Det er rett og slett en makaber ting å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er en kar på TV som mener det samme som deg. Går hver hverdag på både NRK og TV2 fra før jeg står opp til utpå dagen en gang. Sikkert interessant å høre på en meningsfelle, du burde sjekke det ut.

Og der nådde du en ny bånn. Jeg støtter ikke Breiviks handlinger, men en del av hans meninger som veldig mange gjør. Jeg lar meg ikke kvele, selv om Eskil Pedersen gjerne skulle sett at jeg gjorde det. Eller mener du at Viss Breivik mener en banan er gul, så kan ikke jeg mene det samme. Det ville jo være makabert.

 

Om Jens Stoltenberg skulle begynne å legge ut bilder på Facebook av seg selv over en barneseng som har tilhørt en etiopisk flyktning som nå er sendt ut, så sender det visse signaler til resten av utlendingene i Norge.

Det var ikke Benjamin Netanyahu som la ut bildene, så sammenligningen faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Og der nådde du en ny bånn. Jeg støtter ikke Breiviks handlinger, men en del av hans meninger som veldig mange gjør. Jeg lar meg ikke kvele, selv om Eskil Pedersen gjerne skulle sett at jeg gjorde det. Eller mener du at Viss Breivik mener en banan er gul, så kan ikke jeg mene det samme. Det ville jo være makabert.

Har aldri sagt at du støtter handlingene hans, jeg bare insinuerte at dere er meningsfeller. Dette trenger jeg ikke insinuere lenger, for du bekreftet nettopp at det er dere, noe som er... spesielt, men det finnes sikkert en egnet tråd for diskusjon rundt Breiviks verdensbilde. Det er også en forskjell mellom å mene at alle muslimer vil innføre sharia og at en banan er gul, i og med at førstnevnte er en høyreekstrem konspirasjonsteori og sistnevnte er et ubestridelig faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik er et monster og ingen normale mennesker støtter voldshandlingene hans. Derimot har jeg og mange andre hatt meninger lenge før vi visste hvem Breivik, og selv om Breivik velger å drepe flere titalls mennesker og etterpå påberoper seg meninger som er like mine, så forkaster jeg ikke mine meninger.

 

Du vet ikke hva ordet meningsfelle betyr når du sammenligner meg med Breivik, men jeg ser hva du skriver og anbefaler deg å moderere deg i fremtiden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...