Gå til innhold

Slalomstøvler - Hva slags størrelse tilsvarer 41?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går i centimeter.

Man bør alltid ha noe å gå på i slalomstøvler, grunnet tykke sokker, og hvis føttene dine fortsatt vokser.

 

http://www.skibootsizingcharts.com/

Denne trenger nødvendigvis ikke å være riktig, så sjekk med merket til støvlene.

 

Kjøper du støvler fra Salomon, så prøv å finne et størrelseskart for Salomon støvler.

Jeg ville gått for størrelse 42, som da er 27 cm i følge kartet.

 

Det mest logiske er så klart at du måler foten din. Finn et målebånd eller linjal, og sett foten din oppå. Ville lagt på en 1 cm eller 1,5 cm.

Husk at du aldri burde kjøpe for smått eller for stort. Er du fortsatt i voksealder, kan du ikke forvente å ha en støvel i 3-4 år. Kjøp derfor noe billigere til foten din slutter å vokse.

Lenke til kommentar

Det går i centimeter.

Man bør alltid ha noe å gå på i slalomstøvler, grunnet tykke sokker, og hvis føttene dine fortsatt vokser.

 

For at støvelen skal passe optimalt, bør man bruke forholdsvis tynne alpinsokker som går over støvelskaftet.

 

En alpinstøvel må under ingen omstendigheter være mer enn 2cm lenger enn fotlengden, da foten kan bevege seg under et fall. I verste fall kan dette føre til at leggbeinet knekker ved toppen av støvelen.

 

Jeg kjøper mine støvler (Telemark og alpint) i nøyaktig samme lengde som den lengste foten min (viktig å måle begge beina ved kjøp). Man kan gå opp 0,5-1cm for komfort, uten at dette utgjør en sikkerhetsrisiko. Økning i størrelse går dog på bekostning av optimal kraftoverføring til underlaget.

 

Når man har støvler som passer, skal man kjenne tuppen av støvelen med tærne når man står rett opp. Når man flekser støvelen forover (naturlig stilling når man kjører), skal man kjenne at presset på tærne slipper opp.

 

Mvh

 

Francis

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...