Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg går på Buskerud folkehøgskole, på forfatterlinja, og jeg har fått i oppgave å skrive en tekst.

Oppgave:

Skriv om en person som føler veldig sterkt (forelskelse, sinne, sjalusi, lykke e.l.). Han/hun er en upålitelig forteller.

 

Jeg sliter med å komme på en idè. Hvis jeg skal skrive, så er det litt vanskelig uten å ha en start eller noe, så jeg lurte på om noen hadde tips til hva jeg kan skrive om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo hente litt inspirasjon herfra: http://en.wikipedia.org/wiki/Unreliable_narrator#Novels

 

Barn eller kriminelle er fine upålitelige fortellere. Ville ikke prøvd å gjøre det mer komplisert enn det er, i hvert fall ikke når du aldri har gjort det før.

 

Jonathan Safran-Foer synes jeg er veldig artig med naive fortellere, bl.a. i en bok hvor fortelleren er veldig utadvendt og hyggelig, men ikke forstår engelsk særlig godt, slik at han misforstår en god del dialog. I en annen (extremely loud and incredibly close) bruker han et barn som har litt snodige trekk, som henger seg opp i uvesentlige detaljer, og trekker ofte noe rare assosiasjoner.

 

Når det gjelder emosjoner, kan du jo tenke litt på gode gamle Freud: fortrengning og projisering er to ting som påvirker verdensbildet til subjektet.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

du går FORFATTER linja, og trenger hjelp for å skrive en stil..sikker på du har valgt riktig? hvem skal hjelpe deg å skrive bøker senere?

Jeg har ikke tenkt til å skrive bøker senere. Jeg skal utdanne meg til sykepleier. Eneste grunnen til at jeg la ut dette, er fordi jeg ikke var sikker på hva jeg ville skrive om. Jeg vet hva en upålitelig forteller er, jeg bare slet med å komme på en idè :)

Endret av Heidika97
Lenke til kommentar

En upålitelig forteller referer heller til at han lyver til oss og gjerne også seg selv om hva han føler. Som f.eks at han sier han misliker en karakter og synes denne er slitsom til oss, men handlingene og samtalene mellom karakterene tilsier noe annet

Tusen takk. Jeg vet hva det er, men dette ga meg en idè :tease::):hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du går FORFATTER linja, og trenger hjelp for å skrive en stil..sikker på du har valgt riktig? hvem skal hjelpe deg å skrive bøker senere?

 

Det er ikke nødvendig å være så krass. Grunnen til at man tar en utdannelse, er jo at man vil lære. Målet med å gå på ei forfatterlinje på en folkehøgskole er ikke nødvendigvis å bli forfatter heller. De fleste liker vel bare å skrive og har lyst til å dyrke denne interessen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...