Gå til innhold

MVA ved salg til utenlandsk selskap


Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei,

 

Jeg skal selge noen domener til et utenlandsk selskap. Summen er over 50k. Må de betale MVA for dette?

Det kan nevnes at domene de kjøpte er et .no domene, og de skal drive en norsk nettbutikk.

 

I tillegg var det en del uenigheter om salgskontrakten, noe som førte til at de måtte "kompensere" meg med 26k. Må de betale MVA for dette også?

 

Takker for svar.

 

Troe

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg skal selge noen domener til et utenlandsk selskap. Summen er over 50k. Må de betale MVA for dette?

Det kan nevnes at domene de kjøpte er et .no domene, og de skal drive en norsk nettbutikk.

 

I tillegg var det en del uenigheter om salgskontrakten, noe som førte til at de måtte "kompensere" meg med 26k. Må de betale MVA for dette også?

 

Takker for svar.

 

Troe

Ja, salget er avgiftspliktig. Ja, kompensasjonen er avgiftspliktig. Om du skal fakturere MVA avhenger av om du selger domenet ut av landet. Et utenlandsk selskap kan ikke stå registrert som eier av et .no, men det er ikke ditt problem.

Lenke til kommentar

Domener tror jeg skal regnes som en fjernleverbar tjeneste (" i)   fjernleverbare tjenester: tjenester der utførelsen eller leveringen etter tjenestens art ikke eller vanskelig kan knyttes til et bestemt fysisk sted"og det skal ved salg til utlandet (gitt at den er til bruk i utlandet) ikke beregnes mva på, jf mva loven §6-22 (kapittel 6 handler om utførsel, dvs salg, av varer og tjenester. Her er link:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58)

 

Så selv om varen er til bruk i Norge, skal det ikke beregnes mva hvis selskapet er skattemessig hjemmehørende i utlandet (se § 6-22 Dette er et noe komplekst spørsmål, og handler litt om hvor selskapet har sin aktivitet, hovedkontor, styremøter avholdes, etc.

Totalt sett utifra den begrensede informasjonen du har oppgitt her, så vil mitt svar være at du ikke skal beregne mva på salget (blir da kjøper sitt ansvar å beregne mva ved kjøpet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...