Gå til innhold

AS og ansettelse/lønn


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver for øyeblikket ENK, og tenker å gå over til AS. Hittil har jeg kun tatt ut lønn når det passer, men så enkelt er det vel ikke med et AS. Det vil være en slags "hjemme" eller "helgefirma" med jobb når det passer, altså jeg og kompisen vil jo være ansatt i eget AS, og jobbe når det passer. Hvordan er det vi skal lønne oss selv i et slikt tilfelle, når vi ikke vil ha fastlønn per mnd, men heller f.eks 25% av overskuddet hver, og de restrende 50% av overskuddet vil bli igjen i firmaet og f.eks bli overført til kapital?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Driver for øyeblikket ENK, og tenker å gå over til AS. Hittil har jeg kun tatt ut lønn når det passer, men så enkelt er det vel ikke med et AS. Det vil være en slags "hjemme" eller "helgefirma" med jobb når det passer, altså jeg og kompisen vil jo være ansatt i eget AS, og jobbe når det passer. Hvordan er det vi skal lønne oss selv i et slikt tilfelle, når vi ikke vil ha fastlønn per mnd, men heller f.eks 25% av overskuddet hver, og de restrende 50% av overskuddet vil bli igjen i firmaet og f.eks bli overført til kapital?

Joda, du kan ta ut lønn i et AS akkurat når du vil og til hvilken sum du vil. Dere kan strukturere det på akkurat den måten du skriver der. Ha en skriftlig kontrakt på hver av dere, at dere har krav på 25 % av overskuddet hver som en slags bonus (ikke ulikt det mange toppsjefer f.eks har). Men spørsmålet blir jo selvfølgelig om dere skal ta ut 25 % av overskuddet hver mnd, da dette sikkert kan fluktuere veldig? Men akkurat den biten der har dere sikkert bedre oversikt over.

Ift regler er det fullt opp til dere hvilken lønn dere vil ta ut, men det må være iht en ansattkontrakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...