Gå til innhold

Få ut penger i eget firma.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med 50 prosent mener du at det kommer som sekundærinntekt eller at det er en skatt på utbytte?

 

Jeg kan i hvert fall gi deg et råd som ofte er brukt: nemlig det å gi et selv-lån til selskapet. Slik kan selskapet betale lånet til personen og derav omgå skatt på utbytte. 

 

For å gjenta meg selv: du gir et lån til selskapet (enten ut i fra dine egne penger eller med et lån fra banken [veldig lav rente for tiden]), så betaler selskapet deg pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Disse lånene skal man være litt forsiktig med, ulovlige hvis de blir ansett som en måte å få ut penger på.

 

Med 50% så antar jeg du mener at første betaler ASet selskapsskatt også betaler du utbytte når du får ut pengene. Lite å gjøre med dette, det er nedsiden med et AS. Enklere hvis du har ENK, da slipper du ett ledd (men andre negative sider med det igjen da).

Lenke til kommentar

Hehe, jeg beklager her. Jeg blandet litt sammen begrepene (spiller sikkert for mye data for tiden eller noe sånt).

 

Det man gjør for å omgå utbytteskatt er å ta såkalte aksjonærlån. Altså at man låner penger fra A/S, ikke omvendt som jeg skrev ovenfor. 

 

Fint at du følger med Herr Brun. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Jeg har ikke problemer med å betale skatt og avgifter, syns bare det blir litt vel mye når det skattes både fra firmaet mitt og meg selv... Blir vel ikke like mye skatt med et ENK? Der har du vel ikke selskapsskatt...

Blir nødvendigvis ikke noe særlig forskjell. Systemet er laget så ingen kan lure seg unna. Ta en titt rundt på Internett for å se forskjellene.

 

Hvis jeg gir meg selv lønn fra firmaet så må jeg jo uansett skatte av dette pluss arbeidsgiveravgift vel?

Du må selvsagt skatte og betale aga, men dette vil bli et noe lavere beløp en utbytte dersom vi snakker om beløp under toppskatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er et veldig forenklet eksempel. Der vil nok være noen fradrag som kan gjøre at dette regnestykket går enda mer til fordel for enkeltpersonforetak, men ikke nok til at en sparer seg rik. Et unntak vil være om en driver med underskudd, og jobber i et annet firma ved siden av, da kan enk utgjør en del positivt rent økonomisk. Og en får en del fordeler med å være ansatt i et AS, som kan tale til fordel for noen tusenlapper spart i skatt.

 

Du har et overskudd på 500.000,-, men med fordring på 40.000 fra en kunde. (Taler noen hundrelapper i fordel for enk)

 

Enkeltpersonforetak:

  • Beregnet personinntekt: 499.520,- (dvs. overskudd minus skjermingsrente fra fordring)
  • Beregnet skatt på overskudd: 121.392,-
  • Beregnet trygdeavgift på personinntekt: 54.945,-
  • Sum avgift: 176.337,-
  • Sitter da igjen med: 323.663,-

Aksjeselskap:

  • Tar ut lønn på 438.000,-
  • (Aga: 61758,-)
  • Beregnet skatt på lønn: 80.609,-
  • Beregnet trygdeavgift: 35.916,-
  • Totalt avgift: 178.283,-
  • Sitter da igjen med: 321.475,-

Igjen, dette er et veldig enkelt eksempel, men viser bare poenget mitt om at en ikke tjener seg rik samme hvilken selskapsform en velger. Det er bygget opp så det skal være mest mulig likt. Noen må gjerne rette meg, om jeg har bommet totalt på noe av dette.

 

(Kilde for beregnet skatt og trygdeavgift)

 

 

Ja, det blir vel noe sånt som ca 43% tilsammen for lønn og 47% tilsammen for utbytte... Men på lønn så får man jo litt andre goder som feriepenger osv... Stemmer dette?

Feriepenger er noe firmaet betaler, så noe gode er det vel direkte ikke. Må betales skatt på det også. En får jo dog oppspart noe pensjon. Og høyere dagpenger om en blir arbeidsledig/ufør(?)

Endret av differensialsperre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...