Gå til innhold

Investering i firma jeg jobber for?


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei godtfolk.

 

Dere må tilgi meg på forhånd om dette kan høres litt vagt ut, men jeg trenger litt hjelp med en økonomisk avgjørelse og har hatt god erfaring med deres råd før. Jeg er en IT-person så min forståelse for økonomi er ca. like bred som ett barberblad.

 

For å gi dere ett lite innblikk har jeg fått jobb i et IT-firma hvor jeg jobber som system ingeniør. Denne jobben fikk jeg rett etter skolen, og har ingen tidligere erfaring. I firmaet er det meg og ett dusin andre, som alle eier små deler av selskapet (noen mer enn andre). Firmaet er ikke "åpent" (tror det var det de kalte det?) som ville si at det var kun de ansatte som fikk lov til å være del-eiere.

 

Nå har jeg hvert der ca. ett år og i dagens årlige drifts-møte ble det konkludert at jeg som "han nye" skulle få lov til å kjøpe meg inn på en liten prosent av firmaet.

 

Firmaet ba om ca. 30 000 kr per prosent, og jeg fikk tilbudt 3% til sammen.

 

Det er mye penger, for meg ihvertfall. Jeg har vært flink gutt å spart dette året, så jeg har teknisk sett mulighet til å investere.

 

Hvordan skal jeg gå fram for å ta denne avgjørelsen?

 

Jeg føler at selskapet går bra (og da antar jeg at verdien på prosentene mine går opp?), men dette er ren spekulasjon fra min side.

 

Finnes det en side jeg bruke til å se hvor bra/dårlig det har godt over årene med firmaet? Eksisterer slik offentlig statistikk, eller er dette mest sannsynligvis hemmelig?

 

Hvordan er det dere smarte økonomi-mennesker ville tatt en slik avgjørelse?

 

Magefølelsen er usikker.

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-JWlLR8

For 16-17 år siden fikk jeg tilbud om å kjøpe aksjer i firmaet jeg jobbet i, for 100.000,- kr.  Jeg takket nei.  Det har jeg angret mye på, for de som takket ja vasser i penger i dag.

 

Var dette ett større firma? Er ikke akkurat Google jeg har blitt tilbudt investerings-mulighet i.

 

Hvordan tok du avgjørelsen at du ikke skulle investere?

Lenke til kommentar

Helt enkelt forklart så er verdien på et selskap verdien av alle fremtidige utbyttebetalinger nedjustert for at penger om 20 år ikke er verdt det samme som penger i dag.

 

Før du investerer ville jeg bedt om å få vite hva som er utbyttepolitikken i selskapet (hvor mye av overskuddet som utbetales til eierne kontra hvor mye som reinvesteres i bedriften). For små bedrifter kan det være vanskelig å få solgt sine aksjer til andre (du er nødt til å finne en kjøper selv akkurat som når du skal selge noe annet), men samtidig får man ofte aksjene til en rabatt på grunn av dette.

 

Det at firmaet ikke er "åpent" som du sier tolker jeg bare som at det ikke er børsnotert (at du ikke kan selge og kjøpe aksjer i firmaet på Oslo Børs).

 

Spør bedriften om å få se årsregnskapet og spør de hva utbyttepolitikken er. Man kan ofte også finne regnskapstall på www.proff.no. Hvis de finnes der kan du gjerne linke til firmaet (eller oppgi tall som Årsresultat og Utbytte for noen år dersom du vil anonymisere) til oss her så kan vi gi en grov vurdering.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Helt enkelt forklart så er verdien på et selskap verdien av alle fremtidige utbyttebetalinger nedjustert for at penger om 20 år ikke er verdt det samme som penger i dag.

 

Før du investerer ville jeg bedt om å få vite hva som er utbyttepolitikken i selskapet (hvor mye av overskuddet som utbetales til eierne kontra hvor mye som reinvesteres i bedriften). For små bedrifter kan det være vanskelig å få solgt sine aksjer til andre (du er nødt til å finne en kjøper selv akkurat som når du skal selge noe annet), men samtidig får man ofte aksjene til en rabatt på grunn av dette.

 

Det at firmaet ikke er "åpent" som du sier tolker jeg bare som at det ikke er børsnotert (at du ikke kan selge og kjøpe aksjer i firmaet på Oslo Børs).

 

Spør bedriften om å få se årsregnskapet og spør de hva utbyttepolitikken er. Man kan ofte også finne regnskapstall på www.proff.no. Hvis de finnes der kan du gjerne linke til firmaet (eller oppgi tall som Årsresultat og Utbytte for noen år dersom du vil anonymisere) til oss her så kan vi gi en grov vurdering.

 

Takk for det gode svaret, og jeg setter veldig pris på at du tar deg tid til å forklare det til meg på en så god måte.

 

Du har nok rett i det at de ikke er tilgjengelige på børsen. Tror jeg hørte en medarbeider snakke om det en gang.

 

Relatert til den utbyttepolitikken, så vet jeg at folk som slutter i firmaet ikke har lov til å ta med seg prosentene sine "ut" av firmaet. Du har kun lov til å ha dem så lenge du jobber der. Hva skjer da om jeg finner meg en annen jobb om 10 år og jeg ikke for solgt mine små prosenter? Forsvinner de bare?

 

Uansett, her er et bilde jeg tok av selskapet på Proff:

 

TjkOj8o.png

 

Om det er noe som mangler fra det bilde så kan jeg sikkert ta ett nytt ett!

 

Kunne bare gitt deg en link men er litt anonymitet-bevist.

 

Hadde forresten satt pris på om du kunne sagt ifra så noe i det bilde som kunne avsløre firmaet jeg jobber for. Er ikke sikker på om om det er greit for dem at jeg publiserer slike ting (selv om de er offentlige?).

 

Uansett, setter veldig pris på hjelpen!

Lenke til kommentar

Rent objektivt ser det firmaet ut til å gå ganske bra. Det har økt sine driftsinntekter for hvert år, spesielt fra år 2013 til 2014. Det går også i pluss hvert år. 

 

Samtidig har det lite gjeld sammenlignet med driftsinntekter og egenkapital. Hvis du har 30 000 kroner og du stoler på dine medarbeidere bør du investere det. 30 000 kroner er ikke akkurat veldig mye og med mindre du har mye gjeld eller forpliktelser andre steder bør du vurdere det sterkt. 

Det største ankepunktet jeg ville hatt er det at du må selge aksjene dine når du selger deg ut av selskapet. 

 

PS! 30 000 for 3 prosent gir at firmaet er verdsatt til 1 million kroner. Slik det ser ut for meg virker det som ganske konservativ verdivurdering ut i fra driftsinntekter, egenkapital og gjeld. 

 

Edit: glemte noe opplagt, ikke baser dine investeringer ut i fra folk på et diskusjonsforum. Det finnes mange troll og rent generelt mennesker med dårlige hensikter. Du oppfordres herved til å kontakte noen med økonomi-utdannelse eller venner som har erfaring fra forretningsverdenen. 

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

PS! 30 000 for 3 prosent gir at firmaet er verdsatt til 1 million kroner. Slik det ser ut for meg virker det som ganske konservativ verdivurdering ut i fra driftsinntekter, egenkapital og gjeld. 

 

Beklager, det kan vær at jeg forklarte meg dårlig i første innlegg. Det er 30 000 PER prosent. Som vil si 90 000 til sammen (om jeg vil ha alle 3 prosentene)!

 

ikke baser dine investeringer ut i fra folk på et diskusjonsforum

 

Hehe, nei nei! Dere er ikke alfa og omega, men det er greit å høre andres meninger om ting jeg ikke har peiling på. Har en kamerat som studerte økonomi som også skal få se på tallene, så tar alt jeg leser her med en klype salt!

 

Jeg setter veldig pris på all informasjon uansett, så kan jeg huske å la kameraten min lese disse innleggene for å se om han er enig!

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar

Som Sandy påpeker virker det objektivt sett til å være et ålreit selskap. De betalte først utbytte i fjor. Spør om dette er noe de tenker å fortsette med. Selskapet har reinvestert overskuddet og økt balansen sin ganske kraftig de siste årene (noe som er normalt for et selskap i vekst). Det kan være greit å vite hva de tenker fremover om akkurat dette.

 

 

 

Relatert til den utbyttepolitikken, så vet jeg at folk som slutter i firmaet ikke har lov til å ta med seg prosentene sine "ut" av firmaet. Du har kun lov til å ha dem så lenge du jobber der. Hva skjer da om jeg finner meg en annen jobb om 10 år og jeg ikke for solgt mine små prosenter? Forsvinner de bare?

De vil ikke forsvinne, men du vil bli kjøpt ut. Jeg ville hørt med firmaet hva som er vanlig praksis på dette. Det er jo essensielt for deg å vite hva du kommer til å få for denne andelen i selskapet når du eventuelt tvinges til å selge.

Lenke til kommentar

Å ja....Beklager for det.

 

30 000 kroner per prosent gjør at selskapet ikke er så konservativt vurdert. Jeg tenkte kanskje de underpriset selskapet for de ansatte, men virker ikke sånn. Det gir da at selskapet er verdsatt til 3 000 000 kroner, som stemmer ganske overens med hva man ville trodd ut i fra tallene. 

 

Lite til ingen utbytte i tillegg (150 000 * 0.03 = 4500) gjør at investeringen ikke virker så lønnsom. Du må da vurdere hvor lenge du har tenkt å jobbe i selskapet for å se om du tjener noe ut i fra det (siden du må selge aksjene når du slutter). 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Som Sandy påpeker virker det objektivt sett til å være et ålreit selskap. De betalte først utbytte i fjor. Spør om dette er noe de tenker å fortsette med. Selskapet har reinvestert overskuddet og økt balansen sin ganske kraftig de siste årene (noe som er normalt for et selskap i vekst). Det kan være greit å vite hva de tenker fremover om akkurat dette.

 

-snip-

De vil ikke forsvinne, men du vil bli kjøpt ut. Jeg ville hørt med firmaet hva som er vanlig praksis på dette. Det er jo essensielt for deg å vite hva du kommer til å få for denne andelen i selskapet når du eventuelt tvinges til å selge.

 

Når du sier at jeg vil bli "kjøpt ut", hva betyr det for meg? Vil det si at de betaler det prosentene mine er verdt når jeg slutter, og at om vi er verdt mer, så vil de betale meg mer, og om vi er verdt mindre så vil de betale mindre?

 

Slik at jeg tjener på investeringen min om selskapet går veldig bra, og taper penger om selskapet ikke går så bra som det gjorde når jeg kjøpte?

 

Jeg er igjen klar over at dette sannsynligvis er veldig "grønskolling spørsmål" men dere har vært veldig hjelpsomme så langt så jeg setter veldig pris på det.

 

Om jeg kan spørre, hva er dette med "utbetaling"? Vil det si at de gir litt av overskuddet tilbake til de som eier prosenter i slutten av året eller noe? Antar at dette er det motsatte av å reinvestere dette overskuddet i selskapet?

 

Å ja....Beklager for det.

 

30 000 kroner per prosent gjør at selskapet ikke er så konservativt vurdert. Jeg tenkte kanskje de underpriset selskapet for de ansatte, men virker ikke sånn. Det gir da at selskapet er verdsatt til 3 000 000 kroner, som stemmer ganske overens med hva man ville trodd ut i fra tallene. 

 

Lite til ingen utbytte i tillegg (150 000 * 0.03 = 4500) gjør at investeringen ikke virker så lønnsom. Du må da vurdere hvor lenge du har tenkt å jobbe i selskapet for å se om du tjener noe ut i fra det (siden du må selge aksjene når du slutter). 

 

Ja det er noe å vurdere hvor lenge jeg blir der. Må definitivt tenke litt på hvor lurt det er å plassere 90 000 kroner i dette.

 

Er dette noe jeg burde snakke med kolleger rundt vannautomaten om? Har de noen grunn til å ikke gi meg ett objektivt svar på slike ting? Kan de tjene på å si "ja det er en god investering" når det egentlig ikke er det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Diversifisering er nøkkelen til en god portefølje, og dette er det motsatte.

 

Mener du at det kan se negativt ut på CV'en min om jeg investerer? Eller mener du for bedriften? Uansett så er jo hele bedriften eid av de ansatte, så det er vell ikke negativt for dem om jeg investerer?

Lenke til kommentar

Generelt sett er det ikke en god plan å investere i egen arbeidsplass. Diversifisering er nøkkelen til en god portefølje, og dette er det motsatte. Om selskapet går dunken taper du både arbeidsplass og sparepenger. Se f.eks. Enron for et skrekkeksempel.

Så kanskje ingen bør starte bedrifter lenger da, fordi man bør jo ikke putte pengene sine i sin egen arbeidsplass, da man risikerer å miste man jobben og pengene... :roll:

 

Dette synes jeg var et rart råd. Alle som stort sett har tjent seg søkkrik i verden er jo nettopp de som har investert i egen arbeidsplass, du du får et eierskap i bedrift og derfor en mye større motivasjon for at bedriften skal lykkes. Samtidig har du en mye større innsikt og påvirkningskraft. Dette er jo ei heller snakk om et livsviktig beløp for trådstarter.

 

Diversifisering vil jeg si er et dårlig eksempel i dette tilfelle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener du at det kan se negativt ut på CV'en min om jeg investerer? Eller mener du for bedriften? Uansett så er jo hele bedriften eid av de ansatte, så det er vell ikke negativt for dem om jeg investerer?

 

Neida, det vil ikke se negativt ut på din CV. Det vil heller ikke være negativt for bedriften, snarere tvert i mot. Du personlig vil ta på deg høyere risiko, og det antagelig uten å bli kompensert med høyere forventet avkastning.

 

Så kanskje ingen bør starte bedrifter lenger da, fordi man bør jo ikke putte pengene sine i sin egen arbeidsplass, da man risikerer å miste man jobben og pengene... :roll:

 

Dette synes jeg var et rart råd. Alle som stort sett har tjent seg søkkrik i verden er jo nettopp de som har investert i egen arbeidsplass, du du får et eierskap i bedrift og derfor en mye større motivasjon for at bedriften skal lykkes. Samtidig har du en mye større innsikt og påvirkningskraft. Dette er jo ei heller snakk om et livsviktig beløp for trådstarter.

 

Diversifisering vil jeg si er et dårlig eksempel i dette tilfelle.

Å starte bedrifter er som regel svært dårlig business. Noen er heldige, noen er dyktige. La oss anta at denne bedriften er som alle andre bedrifter, det vil si at det ikke er en grunn til å anta at den har høyere eller lavere sannsynlighet for å lykkes enn andre. Ved å plassere mer kapital i samme kurv (humankapital pluss sparepenger) så er risikoen høyere, mens forventet avkastning er lik. Med risiko mener jeg at variasjonen er større. Det kan slå positivt ut, selvsagt, eller det kan slå negativt ut. Hvis man vil bli styrtrik må man i de fleste tilfeller godta veldig høy risiko, men de fleste blir ikke styrtrike av det.

Lenke til kommentar

Å starte bedrifter er som regel svært dårlig business. Noen er heldige, noen er dyktige. La oss anta at denne bedriften er som alle andre bedrifter, det vil si at det ikke er en grunn til å anta at den har høyere eller lavere sannsynlighet for å lykkes enn andre. Ved å plassere mer kapital i samme kurv (humankapital pluss sparepenger) så er risikoen høyere, mens forventet avkastning er lik. Med risiko mener jeg at variasjonen er større. Det kan slå positivt ut, selvsagt, eller det kan slå negativt ut. Hvis man vil bli styrtrik må man i de fleste tilfeller godta veldig høy risiko, men de fleste blir ikke styrtrike av det.

 

Jeg ser poenget ditt, men som sagt:

 

Jeg tror du glemmer å ta med i ligningen fordelene med å investere i egen bedrift, kontra en annen bedrift man har mindre kontroll, motivasjon og daglig innsikt i.

 

Ikke beste eksempel, men det blir litt som å sammenligne 2 skiløper der forhold og distanser er like, og konkludere med at du derfor har lik sannsynlig for å lykkes, uten å ta med i likningen at den ene av skiløpene er din hjemmebane. 

 

Det første stedet jeg ville investert i er nettopp min "egen" bedrift, ikke en annens. Men du skal få lov til å være uenig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Generelt sett er det ikke en god plan å investere i egen arbeidsplass. Diversifisering er nøkkelen til en god portefølje, og dette er det motsatte. Om selskapet går dunken taper du både arbeidsplass og sparepenger. Se f.eks. Enron for et skrekkeksempel.

Så kanskje ingen bør starte bedrifter lenger da, fordi man bør jo ikke putte pengene sine i sin egen arbeidsplass, da man risikerer å miste man jobben og pengene... :roll:

 

Dette synes jeg var et rart råd. Alle som stort sett har tjent seg søkkrik i verden er jo nettopp de som har investert i egen arbeidsplass, du du får et eierskap i bedrift og derfor en mye større motivasjon for at bedriften skal lykkes. Samtidig har du en mye større innsikt og påvirkningskraft. Dette er jo ei heller snakk om et livsviktig beløp for trådstarter.

 

Diversifisering vil jeg si er et dårlig eksempel i dette tilfelle.

 

Sorry, men dette resonnementet holder ikke. Det er enormt stor forskjell på å starte en egen bedrift og bruke pengene sine på å finansiere det kapitalbehovet som din forretningside krever i et stadium hvor det ikke finnes billige penger å hente fra andre kilder, og å gjøre en ren finansiell investering i egen arbeidsplass. Å skape sin egen arbeidsplass er greit nok, å bruke mye av sparepengene sine på å kjøpe en liten andel av bedriften man jobber i er vesentlig mer risikabelt enn

 

Noe annet er selvfølgelig om man får aksjene til en vesentlig rabatt. I dette tilfellet kjøper man til en implisitt verdsetting av egenkapitalen på 3 millioner. Siden selskapet har 3,5 millioner i kontanter på bok (netto etter gjeld) i tillegg til en del andre eiendeler, er i vekst og har begynt å betale utbytte så virker jo det som en relativt grei pris. Da kan det være verd å bruke pengene på dette. Men man eksponerer seg dobbelt mot et selskap som man ikke har noen styring over, og det er isolert sett en dårlig ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...