Gå til innhold

Forslag til helg i Bergen


Netj

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger forslag til en helg i Bergen :)

Har hørte om den tog fra Oslo til Bergen for lang tid, og endelig skal reise til Bergen i helg :wee:

Da skal jeg være i Bergen fra ettermiddag lørdag til ettermiddag søndag.

Jeg lurer på hva er de viktigst som jeg må se i denne kort perioden i Bergen :hmm:

Dessuten, jeg skal bo i nærheten av togstasjon.

Noe forslag?

Takk på forhånd :)

Endret av Netj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nummer 2, sydover. Gå av på Haukeland sykehus, rett før den kjører inn i en tunnel. Ulriksbanen er rett oppe i bakken. Det finnes også en egen turistbuss/traktor-tog som går fra sentrum og rett opp til banen, men jeg er usikker på hvor langt ut på høsten den går. Du vil nok finne brosjyrer på den - uansett er det ikke lange turen. Det går helt fint an å gå til fots også.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En ser jo fisketorget og alt det der når man går til bryggen og Håkonshallen uansett. Men det er lite vits å legge igjen penger der. Om du vil spise fisk foreslår jeg Enhjørningen. Det er en fiskerestaurant inne i et av de gamle husene på bryggen.

 

Jeg ser du spør om steder å spise - hva er budsjettet ditt? De stedene jeg har vært mest på i Bergen er nok nevnte Enhjørningen og et sted som heter Naboen. Begge er å anbefale, men hovedrettene er opp mot 400 og 300kr.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å få det klart og tydelig frem:

 

I Bergen heter det Bryggen, og fjellet heter Ulriken. Jeg tror faktisk om du hadde spurt en bergenser om veien til "brygga", så hadde mange vært usikker på hva du mente (ikke fordi de ikke skjønner ordet, men brygga blir mer en hvilken som helst brygge).

 

Forslag til tur (om du liker å gå): Gå opp til Fjellveien fra Bryggen. Spaser utover, og opp Stoltzekleiven (tar alt fra 15 minutter til 45 avhengig av form). Deretter går du bort til Fløyen.

 

Andre steder som kan være verdt et besøk: Gamle Bergen, Rosenkrantztårnet, Hanseatisk museum, Naturhistorisk museum, Troldhaugen og Akvariet. I tillegg kan det være fint å bare ta seg en gåtur rundt Nordnes.

 

En annen "spesiell" tur som jeg liker å anbefale er å ta buss 11 opp til Starefossen. Her får du oppleve hvordan en litt mindre buss tråler seg opp gjennom noen virkelig smale svinger opp fjellsiden. Fra toppen kan du gå rett ned til hvor Fjellveien starter "i andre enden" av hvor man går opp Stoltzekleiven.

 

Steder du klarer deg fint uten: Fisketorget og Ulriken (med mindre du skal gå over vidden). Begge stedene er overpriset i forhold til hva du får igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takk for alt forslager!

 

Jeg ser på YR, det skal regn kraftig neste lørdag :(:(:(

Hva skal jeg gjøre da!

Regn er temmelig vanlig i Bergen!!

Regntøy eller paraply er en stor fordel..

Da kan du oppleve det samme..

 

Jeg skal ta min HH all-function jakken på meg!

Det er ikke så mye regn i Oslo, endelig få sjanse til å bruke det i Bergen! :)

Lenke til kommentar

Bare for å få det klart og tydelig frem:

 

I Bergen heter det Bryggen, og fjellet heter Ulriken. Jeg tror faktisk om du hadde spurt en bergenser om veien til "brygga", så hadde mange vært usikker på hva du mente (ikke fordi de ikke skjønner ordet, men brygga blir mer en hvilken som helst brygge).

 

Forslag til tur (om du liker å gå): Gå opp til Fjellveien fra Bryggen. Spaser utover, og opp Stoltzekleiven (tar alt fra 15 minutter til 45 avhengig av form). Deretter går du bort til Fløyen.

 

Andre steder som kan være verdt et besøk: Gamle Bergen, Rosenkrantztårnet, Hanseatisk museum, Naturhistorisk museum, Troldhaugen og Akvariet. I tillegg kan det være fint å bare ta seg en gåtur rundt Nordnes.

 

En annen "spesiell" tur som jeg liker å anbefale er å ta buss 11 opp til Starefossen. Her får du oppleve hvordan en litt mindre buss tråler seg opp gjennom noen virkelig smale svinger opp fjellsiden. Fra toppen kan du gå rett ned til hvor Fjellveien starter "i andre enden" av hvor man går opp Stoltzekleiven.

 

Steder du klarer deg fint uten: Fisketorget og Ulriken (med mindre du skal gå over vidden). Begge stedene er overpriset i forhold til hva du får igjen.

Tusen takk for svar!

 

Det regn hele Helga da skal jeg ikke gå så mye i byen :hm:

Jeg tror jeg skal gå til Bryggen, hvis det regn kraftig da kan bare ta t/r banen opp til Fløyen.

Troldhaugen er litt lang bort, da kanskje jeg skal besøke Naturhistorisk museum.

Hva med sjøfartsmuseum ?

 

Jeg skal bo på Rica Bergen, det ser ut veldig sentrum, er det området Gamle Bergen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...