Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

En del land som f.eks. Kina subsidierer bensinprisen. Ja, de gjør motsatt av Europa, staten betaler for at innbyggerne skal få bensin, parafin og andre produkter utvinnet av olje til UNDER kostnadspris. Bensinprisen holdes kunstig under 3 kr/liter. Det spørs hvor lenge denne priskontrollen kan vare da det blir dyrere og dyrere for myndighetene i slike land. Gir de opp subsidiene vil prisene i landene øke og etterspørselen i disse landene vil gå ned. Da går den globale markedprisen på olje ned.

 

Problemet er at disse relativt fattige landene, ofte med ustabilt styresett, presses av innbyggerne som er avhengige av parafin til oppvarming og øker bensin/diesel vil det igjen presse opp transportkostnadene til mat og annet de er avhengige av. Lever man for 500 kroner måneden skal det ikke mye stigning til før det virkelig merkes på økonomien...

 

Clinton og McCain har forresten denne uka foreslått å fjerne bensinavgiften i USA som er på 24 øre/liter i sommermånedene. Mitt tips er at hvis avgiften fjernes, så vil råoljeprisen bare øke tilsvarende om sommeren.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere fått med dere siste stunt fra SUV-produsentene som virkelig sliter for tiden?

 

Chrysler og Suzuki garanterer at hvis du kjøper SUV fra dem nå så skal du kunne kjøpe bensin til under $2.99/gallon (4 kr/liter) de neste tre årene!

 

Gjennomsnittlig bensinpris i USA ligger nå på rekordhøye $3.70/gallon (4,90 kr/liter), så dette kan fort bli dyrt for Chrysler og andre som allerede taper millliarder...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
En del land som f.eks. Kina subsidierer bensinprisen. Ja, de gjør motsatt av Europa, staten betaler for at innbyggerne skal få bensin, parafin og andre produkter utvinnet av olje til UNDER kostnadspris. Bensinprisen holdes kunstig under 3 kr/liter. Det spørs hvor lenge denne priskontrollen kan vare da det blir dyrere og dyrere for myndighetene i slike land. Gir de opp subsidiene vil prisene i landene øke og etterspørselen i disse landene vil gå ned. Da går den globale markedprisen på olje ned.

Problemet er at disse relativt fattige landene, ofte med ustabilt styresett, presses av innbyggerne som er avhengige av parafin til oppvarming og øker bensin/diesel vil det igjen presse opp transportkostnadene til mat og annet de er avhengige av. Lever man for 500 kroner måneden skal det ikke mye stigning til før det virkelig merkes på økonomien...

 

Clinton og McCain har forresten denne uka foreslått å fjerne bensinavgiften i USA som er på 24 øre/liter i sommermånedene. Mitt tips er at hvis avgiften fjernes, så vil råoljeprisen bare øke tilsvarende om sommeren.

 

Det er opplagt at Kina har gjort mye for å subsidiere eksport sektoren. De kan ikke lenger fortsette å låne USA penger for å kjøpe produktene de lager.

 

USA gjorde det samme med Europa på 20 tallet. Det gikk ikke akkurat så bra.

 

Priskontroll er bare for å holde inflasjonen nede slik at de slipper å gjøre valutaen sterkere, som skader eksport. Jeg tror Kina etterhvert vil gjøre noe for å få kontroll på inflasjonen som bare stiger og stiger. Og det er å styrke yuan. Det vil styrke innbyggerne. Som myndighetene lenge har latt lide for å stimulere eksporten.

 

Har dere fått med dere siste stunt fra SUV-produsentene som virkelig sliter for tiden?

 

Chrysler og Suzuki garanterer at hvis du kjøper SUV fra dem nå så skal du kunne kjøpe bensin til under $2.99/gallon (4 kr/liter) de neste tre årene!

 

Gjennomsnittlig bensinpris i USA ligger nå på rekordhøye $3.70/gallon (4,90 kr/liter), så dette kan fort bli dyrt for Chrysler og andre som allerede taper millliarder...

 

Antageligvis ikke så dyrt som å ha bilene på lager.

Lenke til kommentar

tviler jeg på. Tror det skal litt til for at levestandarden går ned, men sett i forhold til utviklingen så er den ikke på samme nivå som før. Men verden over får mange mye bedre levestandard og det tar ikke slutt ennå. En må veie opp for dyrere produkter med at nyere teknologi gjør hverdagen lettere for oss. Men levestandard er en vanskelig sak å definere.

Lenke til kommentar

StatoilHydro leverte et resultat første kvartal 2008 på 16 milliarder kroner, dette er en økning på 6,1 milliarder kroner fra samme periode i fjor.

 

Driftsresultatet på 51,4 milliarder kroner, sammenlignet med 34,5 milliarder kroner i første kvartal 2007.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Statoils veilende priser for uken, tror det er første gang de ligger over 13 kroner:

 

Blyfri 95: Kr. 13,08

Blyfri 98: Kr. 13,39

Diesel LS: Kr. 13,33

 

Omtrent slik vil oljeprisen påvirke bensinprisen:

 

$200 - 16 kr

$175 - 15 kr

$150 - 14 kr

$125 - 13 kr

 

Men kan bli betydelig høyere hvis vi får en dollarkurs på 6-8 kroner.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Statoils veilende priser for uken, tror det er første gang de ligger over 13 kroner:

 

Blyfri 95: Kr. 13,08

Blyfri 98: Kr. 13,39

Diesel LS: Kr. 13,33

 

Omtrent slik vil oljeprisen påvirke bensinprisen:

 

$200 - 16 kr

$175 - 15 kr

$150 - 14 kr

$125 - 13 kr

 

Men kan bli betydelig høyere hvis vi får en dollarkurs på 6-8 kroner.

 

Jeg tror prisene vil gå ned om dollaren styrker seg, men i det siste har jeg begynt å tvile på om dollaren kommer til å styrke seg noe særlig, kanskje litt i forbindelse med ferie innveksling. dollaren og oljen har styrket seg samtidig, men det tror jeg ikke er noen trend på noen måte.

Lenke til kommentar
Statoils veilende priser for uken, tror det er første gang de ligger over 13 kroner:

 

Blyfri 95: Kr. 13,08

Blyfri 98: Kr. 13,39

Diesel LS: Kr. 13,33

 

Omtrent slik vil oljeprisen påvirke bensinprisen:

 

$200 - 16 kr

$175 - 15 kr

$150 - 14 kr

$125 - 13 kr

 

Men kan bli betydelig høyere hvis vi får en dollarkurs på 6-8 kroner.

 

Ville ha lagt til 1- 2 kroner på de tallene der. Men det er ikke særlig dyrt for en nordmann. Folk mottar så mye offentlige penger gjennom gratis helsestell, barnetrygd, fødselspenger++, feriepenger, gratis skole (dårlig, men dog...) og høye offentlige lønninger for svært mange.

 

Vi er som et stort bortskjemt barn.

 

Dessverre er det de fattige i verden som får svi, sammen med land uten egen oljeproduksjon. USA kan bli grettne etterhvert.......

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Jeg skulle hatt bilde av det men dere får nøye dere med tallene fra Statoil på Jekta i Tromsø:

Bensin: 13,75

Diesel: 14,05

 

* NB. Det er fortsatt inkludert 65 øre lokal avgift som vi har i stedet for bomringer.

 

oida.. sto i går å tenkte "er det bedre å vente med å fylle i morgen, da alle pinse-turistene har reist hjem" jeg er glad for at jeg dreit i det ass.. ikke det at 20-25 kroner er så mye, men det blir da noe..

Lenke til kommentar

Det er en lav pris å betale for at Norge skal tjene vanvittig mye. Penger som drysser gjennom statsbudsjettet og ned på hver enkelt av oss på en eller annen måte.

 

Ser man litt dypere på det enn bare til bunnen av lommeboka så er vi alle økonomiske vinnere oppi dette. Gratulerer Norge, inkludert meg selv :)

Lenke til kommentar
Det er en lav pris å betale for at Norge skal tjene vanvittig mye. Penger som drysser gjennom statsbudsjettet og ned på hver enkelt av oss på en eller annen måte.

 

Ser man litt dypere på det enn bare til bunnen av lommeboka så er vi alle økonomiske vinnere oppi dette. Gratulerer Norge, inkludert meg selv :)

 

Det gjør oss til en sedat Kuwaitøkonomi.... Synes ikke det er noe positivt. Hva gjør vi nå oljeproduksjonen bli lav? Regner vi med at de internasjonale selskapene som oljefondet består av skal innfri sine forpliktelser og betale ut store verdier til oss? Selv etter Peak-Oil.....? Hvem vet hva USA og G8 finner på da.

 

 

 

 

Kuwaitøkonomi = Økonomi der oljepenger brukes til å importere alt utenifra , mens fremmedarbeidere utfører det meste av arbeidet. Ingen valutainntekter utenom olje.

 

 

 

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Det er en lav pris å betale for at Norge skal tjene vanvittig mye. Penger som drysser gjennom statsbudsjettet og ned på hver enkelt av oss på en eller annen måte.

 

Ser man litt dypere på det enn bare til bunnen av lommeboka så er vi alle økonomiske vinnere oppi dette. Gratulerer Norge, inkludert meg selv :)

 

Det gjør oss til en sedat Kuwaitøkonomi.... Synes ikke det er noe positivt. Hva gjør vi nå oljeproduksjonen bli lav? Regner vi med at de internasjonale selskapene som oljefondet består av skal innfri sine forpliktelser og betale ut store verdier til oss? Selv etter Peak-Oil.....? Hvem vet hva USA og G8 finner på da.

 

"Norway are hereby required to sell a certain amount of its oil at a discount price, later to be determined by the Security council....."

 

Doh!!!

 

 

 

Kuwaitøkonomi = Økonomi der oljepenger brukes til å importere alt utenifra , mens fremmedarbeidere utfører det meste av arbeidet. Ingen valutainntekter utenom olje.

 

 

 

 

Det er akkurat det.

 

jeg fant igjen et NAF blad her. Det står i 1978 tjente en håndtverker 35 kroner timen, da kostet bensinen 2,8 kroner per liter. Nå tjener en håndtverker gjerne 200 kroner i timen, iallefall 150. Med 200 kroner skulle bensinen nå koste 16 kroner for å matche det. Men så kommer det med at nå finnes det biler som bare bruker halvparten i forbruk.

Så egentlig skulle dieselen kostet 32 kroner liter før vi matchet 1978, det er og sikkert flere avgifter på drivstoffet nå, tar jeg med det så blir forskjellen enda større, altså er vi langt unna noen topp, og 1978 var slett ikke toppen, det var enda dyrere i 1980. Så det er ikke dyrt. Og det må koste 32 kroner literen eller mer for å matche 1978 i forhold til inntekt for oss.

 

Problemet med økonomien i Norge, er at nesten alle jobber men nesten ingen gjør noe fornuftig:) Jeg har en følelse av at det kommer en slags smell, kanskje et slags krakk i Kina som river ned oljeprisen. Men det er ingen garanti for det. Økonomien i endel vestlige land begynner å ligne mer og mer på bananrepublikker. En bananrepublikk kjennetegnes av høy inflasjon, ghettoer, overklasse, stor forskjell på folk og mye politi i gatene for å holde orden.

 

Jeg ser muligheten til at Norges Bank nå hever renta en eller to ganger til, og så ser de at hensynet til å holde økonomien i gang er viktigere enn å ha inflasjon på 2,5 %. Stagflasjon kommer det da. Da nytter det ikke lenger å måle avkastning på aksjer i forhold til penger i banken. Da må alt måles i forhold til gull.

Lenke til kommentar

enim2: Gull er ingen god skala. Den er bare nok en vare der prisen varierer som følge av tilbud og etterspørsel.

 

Robocoop: Hvis Norge skulle spart verdier på bunnen av Nordsjøen i stedet for i utenlandske aksjer så er ikke nåværende tidspunkt et godt sparetidspunkt. Tvert i mot. Vi burde stengt kranene når oljeprisen er lavest. Både for å øke den men også for å spare oljeverdiene til de er mer verd. Problemet er bare at det gir enorme svingninger i Norsk økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...