Gå til innhold

[Løst] Hvordan finner man ut sitt samlede karaktersnitt?


Taffenh

Anbefalte innlegg

Hei, har litt problemer med å finne ut mitt eksakte karaktersnitt

 

 

karaktersnitt: 3,74

realfagspoeng: 2 (Fy1, R1, IT1+2)

alderspoeng: 4 (fyller 21 i år, starter vel å telle alderspoeng etter fylte 20?)

Forsvaret: 2

Årsstudium: 60stp

 

 

Hva blir mitt totale karaktersnitt da?

Må jeg melde fra om at jeg har gått 1 år på høyskole, og 1 år i militæret, og at jeg har tilegnet meg alderspoeng, til de som regner det ut?(hvem enn det måtte være)

 

 

har bare ikke peil!

 

 

Vet jeg kansje lurer på mye åpenbart

 

 

Men hjelp meg?:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studiepoeng brukes til å måle hvor "stort" (i størrelse av pensum, lengde på eksamen osv) et emne er. Litt som at man bruker "årstimer" for å beregne størrelsen på fag på videregående er. Det vanligste er at et emne er 10SP og man har tre emner hvert semester. Noen (som NTNU i en del tilfeller) opperer med 4 emner hvert semester, men da bare 7.5SP belastning (siden 30SP et semester = fulltidsstudent).

 

En bachlor utdannelse basere seg på (minimum) 180 studiepoeng. Det blir 30SP hvert semester i tre år (2 semester per skoleår).

 

Lånekassen baserer også hvor mye du kan få i lån ut i fra hvor mange studiepoeng man tar på et gitt semester. 30 SP er regnet som 100% fulltidsstudent, og hvis du f.eks tar 20SP får man mindre lån osv.

 

Så enkelt og greit, et emne har gitt antall studiepoeng det gir, og mengden studiepoeng man tar sier "hvor mye skole man har tatt".

 

Edit: btw, man tilegner seg ikke disse poengene etter man er ferdig på skolen. Si hvis man tar et emne som gir deg 5SP, så når du har bestått det emnet, får du 5SP for det...

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...