Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av Hardware - Stasjonær Gaming-PC - Prisklasse ca. 15 000,-


Anbefalte innlegg

Hei, kjære forumfolk!
Da har endelig tiden min kommet hvor jeg endelig skal kvitte meg med min 5-6 år gamle PC.
Har ikke bygd PC på en del år, så jeg har falt en del av lasset der kan man si, så kunne trengt litt hjelp til å se over og få andre forslag. :)
Det jeg er ute etter idag er vell hovedsaklig Gaming-PC til bruk av stort sett alt. (Da snakker jeg ikke om filmredigering eller redigering generelt)
PCen blir forventet å kjøres så og si alt skrudd opp på max for dagens spill og forhåpentligvis framtiden som kommer, haha.
Kommer nok til å bli en del spill som DayZ (mod & standalone), BF4, muligens CoD, League of Legends, etc. etc.
Håper på å bygge PCen rundt 15 000,- men kan gå opp og ned i pris om nødvendig.
Jeg har mye av det som er "extra" til PCen, eneste jeg oppgraderer etterhvert blir vell skjerm, tastatur og eventuelt ny Gamingmus. Tenker på å skifte til ASUS LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q, men dette er ikke akkurat så stress nå.
Hovedsaklig det jeg trenger hjelp til er valg av Hardware til en Gaming-PC
Jeg har tittet en del på skjermkort for og se om jeg finner noe "billigere" enn den jeg har, men er litt usikker på hva jeg faktisk trenger, vet ikke om det jeg har valgt ut er litt overkill? :hmm:
Har satt satt opp hva jeg tror er bra i ønskelisten på Komplett. Ta gjerne en titt hvis det er noe jeg burde endre på:
Gi også beskjed om det er noe jeg har glemt, si ifra!
ALLE er velkomne til å si og komme med sin egen mening og forslag.
Takk på forhånd!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen som Forumbruker!

 

Her var det litt å ta tak i ...

 

Prosessoren og hovedkortet passer ikke sammen. Hvis du skal ha det hovedkortet kan jeg anbefale i5 4690K (CPU) for gaming. (Hovedkortet er også litt dyrt/tar mye av budsjettet).

 

Corsair H60 mener jeg er for dyr ift ytelsen den gir. Du kan vurdere CM 212 Evo som en billig og god kjøler. Ønsker du en lukket vannkjøler ville jeg sett på noe slikt iallfall https://www.komplett.no/cooler-master-nepton-280l-cpu-kjler/803695 hvis du får plass til den i det kabinettet du ønsker.

 

Corsair RM serien er vel ikke å anbefale, etter å ha lest mange som har hatt litt problemer med denne. Du kan finne anbefalte strømforsyninger her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444&st=0

 

2*4 GB med minne er nok for gaming. Enkelte spill drar nytte av høy frekvens på minnet, så jeg anbefaler 2*4 GB 2400mhz, CL10 eller CL11.

 

Jeg vil anbefale en SSD og en HDD. F.eks en Crucial MX 100 256 GB for windows, software og et par spill. HDD for resten (det eneste man har igjen for å ha et spill på SSD er load-tid, så mange har gjerne bare spillene sine på HDD og har bare en liten SSD til windows). Gitt ditt budsjett er mitt forslag mer bang for the buck imo.

 

Siden du nevner ROG SWIFT vil jeg anbefale nvidia skjermkort. Radeon fungerer ikke så bra med denne skjermen. GTX 970 SLI vil fungere fint sammen med en ROG SWIFT. Du kan vurdere å kjøpe bare ett skjermkort nå, og så setter du inn ett til når du skal ha deg Swift'en. Den skjermen krever litt (for høy FPS i 1440p oppløsning).

 

Og til slutt kjøp windows 8.1 64bit oem.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Ja, okei har bommet litt her ser jeg, hehe. Tok ikke hensyn til socket! Legger til en som skal passe lenger under her :green:
Personlig tror jeg at jeg går for prosessoren jeg allerede går for, så hovedkortet er noe jeg burde bytte ut da.
https://www.komplett.no/asus-m5a99fx-pro-r20-socket-am3/757190

 

Har skikket på en Corsair CX 600M, 600W PSU, men trenger kanskje mer W, egentlig? :hmm:

 

Tenkt litt over dette med SSD og en HDD. Altså SSD'en jeg har valgt (Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM) er bare for OS og software (og eventuelle noen få spill). Så var jeg litt usikker på dette med om jeg skulle ta SSD eller HDD til resten, tror nok jeg går for 1TB HDD (Seabyte).
Enig med deg her!

 

Det er en stund til jeg går for ROG SWIFT, så ett extra skjermkort + skjermen er noe som kommer seinere om noe år :)

Jeg har vanskeligheter med å venne meg til Windows 8.1 (Har det på den bærbare) så hvis du kunne gitt litt informasjon til hvorfor jeg burde velge Win8 hadde hvert fint!

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Skal du ha AMD handler du heller på bruktmarkedet det er eneste fordelen er pris i så fall. Ellers bør du gå for intel.

Hvis ikke er LGA 1150 veien å gå, sammen med i5 4690k.

 

CX 600M er ganske så billig og spinkel, du klarer neppe å bruke den til god gaming pc.

Særlig på overklokking er den dårlig kjøp holder neppe lengere 1 år før den må byttes.

 

Du kan prøve Windows 10 Technical Preview i noen måneder, hvis du er imot windows 8.1 men husk det er tidlig beta versjon, faktisk den første, men selv har jeg opplevet få feil så er mest programvare kompaktiblitet som det største problemet, vil ikke bruke tid å lokke deg på windows 8.1 hvis du ikke vil.

 

Crucial MX 100 er tryggere og billigere, samsung 840 Evo har solgt så mye at de har opplevet blitt tregere etter lengere perioder, så eneste fordelen med denne er samsung magican følger med men ikke OEM versjonen da dette antakelig kun er SSD.

 

Kan ikke se du har valgt DVD brenner? I så fall trenger du det for å lese windows 7.

DVD rom holder også om du har liggende men det bør være SATA.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4690K er en god del bedre enn AMD prosessoren i spill det er derfor jeg anbefaler den.

 

 

En ny favoritt blant PSU'er for min del er EVGA SuperNOVA G2. God kvalitet og ikke for dyr. Skal du i fremtiden ha 2*970 SLI er denne et kjempevalg http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551603

 

Win 8.1 er nyere (du vil ha oppdateringer lenger sansynligvis), den er vel noe billigere og det gir bedre ytelse i enkelte spill/benchmarks. Skal man ha ny OS i dag vil jeg si at 8.1 er veien å gå. Men win7 fungerer også utmerket, så ønsker du den fordi du ikke orker lære deg ny OS så kjør på.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, hører så mye meninger om dette med Intel og AMD. Personlig er jeg enig i at INTEL er en god del bedre i spill. Men bekjente og venner av meg vil "henge" meg for å nevne slikt, haha. Skal nok ikke se bort ifra at jeg går fra AMD til Intel! :hmm:

Regnet med at 600M ikke holdt, er 850 relevant/innenfor, eller må jeg gå opp til 1000?

 

Altså, ikke ta meg helt feil når det gjelder Win8. Er bare akkurat når jeg skal bruke alt annet en skrivebordet, så blir jeg fort sittende med ett spørsmåltegn. Men helt ærlig, jeg kan nok venne meg til det, hvis det er anbefalt for all del!

Hmm, sier du det! (Sansung 840 EVO altså) Takk for tipset! Var faktisk ikke klar over at det hadde så mye å si, men er det mye forskjell på det, merkbart liksom?Jeg har DVD brenner som er SATA liggende hjemme og nødvendige kabler til alt av utstyr liggende, så det burde ikke være noe problem.

 

Målet med PCen er å kjøre alt av spill på 60 FPS eller høyre. Jeg har kjørt krevende spill som BF, DayZ, Metro osv osv, på 25 FPS nå i ca 2år, så det er veldig på tide å få bytta ut alt! :rofl:

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Hei her er mitt forslag til deg http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/32459 bedre ytelse og kompatibelt med g synk :)

Hvis du skal kjøpe ROG SWIFT som har g synk så vil ikke det funke med amd skjermkort .

Hei!

 

Takk for forslaget, her var det mye interresant!

 

Skal beholde linken til jeg kommer hjem fra jobb og se over den mer da, men absolutt noe som kunne hvert i min smak! :)

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet.

Mantaturbo leverer gode lister. Men vannkjøling er kun en fordel om du skal overklokke MYE. Ellers er det tryggere, billigere og mer stille og velge en 212 Evo vifte. Ellers er jeg såpass forfengelig at jeg ville tatt et hvitt R4 kabinett når jeg alt river ut et nytt et.

Her er forresten en test av Intel sin prosessor som Mantaturbo anbefaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ALDRI overklokket før, så usikker på om det blir gjort (Jeg burde kanskje?).

 

Jeg må bare spørre, er det feil å kjøpe AMD? Jeg har spilt på "Møkka PC" som noen vil kalle det, Packard Bell iMedia S3840 (Mener jeg å huske). Og har egentlig syntes den har hvert veldig grei, til nå.

Så som dere sikkert skjønner blir dette en veldig stor forbedring for meg :green:

 

EDIT: Vurderer AMD FX 9590 + vannkavkjøling ... anbefales? Intel er litt stiv i prisen etter mine meninger, gjerne gi meg flere forslag her eller kom med fler argumenter, men da må jeg eventuelt bytte hovedkort igjen i og med at ikke er kompatibelt med alt, muligens en ASUS Crosshair V Formula-Z?

 

EDIT: Lagt til endringer på listen nå, merk at Prosessoren (AMD FX-8350 Black Edition) vil bli byttet ut.
Link: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1443612&su=56A81EE2-0BBF-427D-A030-3EEA8C72179A

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Med dagens HK/CPU er det en enkel sak og overklokke iom. at det gjøres via programvare eller en knapp på selv HK men vannkjøling er selv da ikke en nødvendighet.

 

AMD FX 9590 er en CPU som ikke finnes på lager i Norske butikker så den vil jeg ikke anbefale. saken er nok den at på pris/ytelse er Intel et langt bedre alternativ en AMD når det gjelder spilling, desverre. Jeg hadde nok sett at det var en bedre konkurranse mellom de to store.

Når det gjelder spill er i5-4690K den beste brikken per i dag mtp. pris/ytelse. Og om du tenker på Asus ROG skjerm så er nok Inter CPU og GPU og foretrekke siden det er optimalisert for det.

 

HK er vel ikke der jeg anbefaler noen å legge mest penger. Om du ikke skal overklokke mye eller har andre mer spesielle ønsker, så tjener du mer på å legge pengene andre plasser. Som f.eks en 144hz skjerm som du kan bruke frem til du eventuelt kjøper en ROG skjerm. Jeg skriver eventuelt siden mange er svært fornøyd med en 144hz skjerm og mener da at de ikke trenger en ROG skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med dagens HK/CPU er det en enkel sak og overklokke iom. at det gjøres via programvare eller en knapp på selv HK men vannkjøling er selv da ikke en nødvendighet.

 

AMD FX 9590 er en CPU som ikke finnes på lager i Norske butikker så den vil jeg ikke anbefale. saken er nok den at på pris/ytelse er Intel et langt bedre alternativ en AMD når det gjelder spilling, desverre. Jeg hadde nok sett at det var en bedre konkurranse mellom de to store.

Når det gjelder spill er i5-4690K den beste brikken per i dag mtp. pris/ytelse. Og om du tenker på Asus ROG skjerm så er nok Inter CPU og GPU og foretrekke siden det er optimalisert for det.

 

HK er vel ikke der jeg anbefaler noen å legge mest penger. Om du ikke skal overklokke mye eller har andre mer spesielle ønsker, så tjener du mer på å legge pengene andre plasser. Som f.eks en 144hz skjerm som du kan bruke frem til du eventuelt kjøper en ROG skjerm. Jeg skriver eventuelt siden mange er svært fornøyd med en 144hz skjerm og mener da at de ikke trenger en ROG skjerm.

Skjønner og ser den. Skal se hva jeg bestemmer meg for, en mulighet er jo å prøve seg fram litt og se hva man foretrekker. Jeg har råd til det, så det burde ikke være noe problem.

Foreløpig så kjører jeg 1 eller 2mnd'er med AMD og ser om jeg blir fornøyd.

 

https://www.komplett.no/asus-m5a99fx-pro-r20-socket-am3/757190

https://www.komplett.no/asus-sabertooth-990fx-r20-socket-am3/759445

 

For å jekke litt ned på hovedkortet tenker jeg på å gå for en av disse istedenfor, har et par venner som har kjøpt den samma (hatt den i ca 3mndr) og de er utrolig fornød :)

Er vell mulig at ASUS Sabertooh 990FX er den jeg må gå for, tror ikke det andre HK kan ta det skjermkortet jeg har tenkt på?

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Dersom du går for AMD må du for all del ikke kjøpe noe dyrere (og varmere) enn FX 8350, hold deg unna 9590. EGENTLIG, så vil ikke brukeropplevelsen i spill bli veldig anerledes dersom du kjøper intel. Du vil få litt høyere fps, men med et GTX 970 vil du alvorlig talt snakke om at du mister veldig får prosenter. Dersom du for eksempel går fra 70 til 64 fps i BF4 så vil ikke det bety at spillopplevelsen blir endret.

 

Det som er et viktigere poeng er at 4690k har mange andre fordeler over FX 8350.

Den gir bedre pris/ytelse ratio.

Den vil vare lengre og gjør det bedre med nyere spill.

Den er MYE kjøligere.

Den overklokker veldig lett og mye.

Z97 hovedkort gir deg m.2. ssd slot (En mindre fordel).

Bedre utvalg i hovedkort.

 

Fordelene til FX 8350 er mye færre:

Lavere pris.

Tilnærmet lik spillopplevelse (i dag).

 

Det fornuftige valget er åpenbart 4690k, dersom du ikke føler trangen for å spare 500kroner.

Her vil jeg kalle meg selv habil også. Jeg er nemlig en absolutt AMD "fanboy" og fikk seriøst vondt i magen da jeg nylig gikk fra AMD til nvidia. Snart kommer jeg også til å gå fra AMD til Intel og det smerter.

Men dersom man vil ha det beste har man faktisk ikke noe annet valg.

Jeg håper vi får se AMD på tronen igjen om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dine kompiser "ler" dersom du velger Intel så kan det henge sammen med at de selv ønsker å forsvare sitt dårlige kjøp. Godt mulig at de er superfornøyde, men det betyr ikke at du behøver å kjøpe en løsning som er dårligere, basert på det.

 

Per i dag til gaming: Det er en no-brainer å gå for Intel og et Z97 hovedkort i din prisklasse.

Som nevnt ovenfor, så yter ikke bare Intel bedre.. de trekker mindre strøm og klokker bedre.

 

GTX 970 og GTX 980 er de eneste grafikkortene du bør vurdere i prisklassen din.

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dine kompiser "ler" dersom du velger Intel så kan det henge sammen med at de selv ønsker å forsvare sitt dårlige kjøp.

 

Per i dag til gaming: Det er en no-brainer å gå for Intel og et Z97 hovedkort i din prisklasse.

GTX 970 og GTX 980 er de eneste grafikkortene du bør vurdere.

 

Brukte selv AMD hele veien fram til Intel lanserte "Core 2 Duo og Quad". Siden den gang, har de ikke hatt noen reel konkurranse i toppsjiktet.

Vell. Jeg har selv en 1090t som var helt rå til prisen når den kom. Den var så absolutt ett av de beste bang for the buck kjøpene du kunne gjøre i 2010. Men etter dette har det desverre ikke skjedd mye. Det er faktisk ikke så enormt mye som skiller min gamle 6 kjerner med AMD's nye 8350...

Lenke til kommentar

Hei igjen, folks

 

Beklager seint svar, men har hvert litt mye jobb og slik i det siste, IT stuff vettu skjer noe hele tiden :p

 

Tatt til meg en del av forslagene som har kommet her og tipsene. Har ikke stengt noen ute (har notert med andre ord).

 

Her er den oppdaterte lista mi:
https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1443612&su=56A81EE2-0BBF-427D-A030-3EEA8C72179A

 

Som sagt, jeg har ikke oversett dere som har snakket om at Intel prossesor er veien å gå, men tror jeg er nødt til å få realitet slengt i "trynet" som de sier :green:

Har byttet ut en del deler som dere kan se og er stortsett fornøyd! Fant et utrolig interessant kabinett fra NZXT, altså NZXT S340 White. Syntes denne var råtøff og stor nok til det jeg har funnet frem, ifølge reviews, tester og slikt. Det som er et minus her, er at jeg ikke har noen type viftestyring, bortsett fra noe kalt GRID+ ( http://www.nzxt.com/product/detail/148-GRID-digital-fan-controller.html) som du må kjøpe separat fra NXZT sin side (ihvertfall som jeg har funnet), denne er jo for viftene og selvfølgelig NZXT Kraken x61 CPU Vannkjøling, som jeg har slengt på lista!

Litt usikker på valg av skjermkort og HK men tror det skal duge?
Eneste jeg er faktisk veldig skuffet over når det gjelder AMD er utvalg av HK. Her syntes jeg Intel har et mye bedre marked. Kvaliteten og "ytelsen" ser ut til å være bedre her, om jeg ikke tar feil?
Dette er vell stort sett det eneste som får meg til å lure litt, som jeg kommer på nå ihvertfall ... :)

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Hvorfor spør du om hjelp på forumet egentlig? At du har endt opp med r9 skjermkort og amd skjermkort i den oppdaterte listen din er faktisk godt jobbet!

Beklager, forsto ikke helt hva du mente der? :) At jeg har valgt feil eller hva mener du?

 

PS: Jeg har ikke veldig mye peiling på dette, så prøver mitt beste. Grunnet til at jeg spørr er fordi jeg ikke er sikker på om dette lever opp til DENNE tidens spill og muligens fremtidige, der jeg kan kjøre spill på HØY og kanskje ULTRA kvalitet, avhengig av spill. :)

Lenke til kommentar

Det er en del å ta tak i med den listen der. Jeg skjønner det at du står fast på AMD og det synes jeg er trist at du gjør siden du helt klart gjør et slett valg basert på følelse og ikke virkeligheten. Det samme går på skjermkortet. Hvorfor du går for et r9 kort når et GTX970, til samme pris, gruser det i alle tester er litt rart. Jeg har selv et AMD kort i dag og liker det godt, men skulle jeg kjøpe i dag er det ingen tvil om at jeg hadde gått for GTX970.

Vannkjøling? trenger du det? du sparer 1000,- på å kjøpe en EVO kjøler som jeg viste til lengre opp uten å tape noe som helst. utenom hvis du tenker på å overklokke CPUen til max...og vel så det.

RAM-brikker til 1500,-? det vel ingen spill per dags dato som klarer og nyttegjøre seg av mer en 8 GB ram. Disse er mer en gode nok. Hadde du bedrevet en del med videoredegering hadde saken vært noe annet.

Hva skal du med Crossfirekablene? så lenge du bare har et skjermkort er de bortkastet.

 

Om du vil ha en bra maskin kan du heller se på Mantaturbo sitt forslag i post #6 lengre opp her. bytt ut kabinettet med noe etter eget ønske og så er du der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...