Gå til innhold

Elkjøp. Billig pris, elendig kundeservice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klagde slik man bør gjøre imho.

Skriv et brev, lever det personlig, få kvittering på mottatt, hold det faktaorientert, og ha med kopier av alle vedleggene som underlag for det du klager på, så pleier det meste å la seg ordne. Hvis ikke er det å sende over til forbrukerrådet, men det har jeg så langt sluppet i de få sakene jeg har klaget på.

Lenke til kommentar

Problemet med mange butikker, ikke bare Elkjøp, er at de ansatte er ikke opplært i god selgerteknikk og hvordan takle klager. Mange lever i den oppfatningen at de skal forsvare det de har solgt koste hva det koste vil, og slikt blir det dårlig service av uansett hvordan du snur og vender på det. Selvfølgelig, der finnes og urimelige klager men de skal man lett kjenne igjen om man vet hva man gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det jeg synes er verst med historien som Bear^ forteller i første post er det faktum at han lar det gå en måned uten å gjøre noe med saken. Ordre kan faktisk bli glemt, og dette kan skje hos en hver butikk eller forretning.

Koster intet mindre enn en telefon for å få oppklaring i slike ting.

 

Nå er vel dog Elkjøp kjent for å ikke ha verdens beste kundeservice gjevt over, men når de har såpass lave priser som de har vil i alle fall jeg fortsette å handler der fra tid til tid.

Lenke til kommentar

jeg har nå kjøpt fullt hjemmekino sak fra elkjøp, (HD TV, HD DVD spiller og 5.1 system)

 

på tven fikk jeg ikke noe mail og måtte 3 telefoner til for å få noe svar fra dem, når tven kom fikk jeg svar på mail om at den var sent.

 

på HD spilleren gikk alt greit og 5.1 annlegget ble sent i dag.

 

de har gode priser(tven var 3000kr billigere på elkjøp enn leifdal) men utrolig treige på svaring av mail og tar 20+ minutter på telefon å få svar

Lenke til kommentar

Føler elkjøp varrier av kvalitet etter hvor du handler, spørs også litt om det er datter eller frittstående butikk.. skal også sies at det finnes uttallige kunder som blir sinna på elkjøp fordi de trenger en syndebukk.. det er f.eks ikke elkjøp sin feil at sinnabob har brukt telefonen under fuktige forhold og den har blitt vannskada. selvom han digger å stå og snakke om hvordan elkjøp svindler kunder i servicen etterpå og dette gjør han selvom han får se bilder som viser at telefonen faktisk er vannskadet.. aww the joy!

Lenke til kommentar
Vel, bare billige er de ikke.

---

599,- for en sixaxis kontroll

---

Quoter meg selv.

Var innom butikken i dag og så sixaxis til 699,-

 

Jeg forhørte meg om en oppvasksmaskin også mens jeg var der. Jeg sa til dama at jeg var ute etter en billig en mens jeg stod å så på en til 2995,-. Dama sa et par ord om det lave støynivået på den maskinen, så begynnte hun å fortelle om den maskinen som stod ved siden av til 4995,-.

Lenke til kommentar
Jeg forhørte meg om en oppvasksmaskin også mens jeg var der. Jeg sa til dama at jeg var ute etter en billig en mens jeg stod å så på en til 2995,-. Dama sa et par ord om det lave støynivået på den maskinen, så begynnte hun å fortelle om den maskinen som stod ved siden av til 4995,-.[/qoute]

 

Hørt om oppsalg noen gang?

 

En annen ting... Elkjøp har blitt ett stort offer for forbrukere i Norge, sånn er det vel å være så stor som elkjøp faktisk er i dag. Tenk om alle med POSITIVE erfaringer fra elkjøp hadde skrevet under en post:

"Elkjøp, billig og kanon kundeservice".

Tror det hadde blitt en meget lang thread...

 

En annen ting jeg også lurer på, er mange som opplever MYE dårlig kundeservice rundt om kring... Kan det ha noe med DEG å gjøre? At du kanskje tiltrekker deg dårlig service, pga måten du er på? Kanskje din egen surmuling og bitterhet etter en lang dag på jobb, grinete unger på morgenen etc etc smitter over på selgeren, som faktisk bare er ett menneske han/hun også? Selv opplever jeg sjelden(nesten aldri) dårlig kundeservice, selv om jeg handler på plasser som kjentfolk klager på. Grunnen til det er at jeg smiler og er hyggelige med de som jobber der, fordi de er som meg, bare ett menneske som jobber for å få penger til husly og mat, og har følelser de også.

Endret av AvIOn
Lenke til kommentar

Jeg er veldig klar over "oppsalg" hos elkjøp.

Jobber selv i en butikk så jeg vil påstå jeg vet litt om hvordan det er.

For det tredje, humøret mitt var hverken bra eller dårlig. Dette var kl 11:00 så arbeidsdagen hadde nettopp startet.

Har ingen grunn til å tro at noen kan se på meg som sur og irritert.

 

Hvor mange kunder tror du ikke blir lurt til å tro de har gjort et godt kjøp? "Denne maskinen til bare 2000kr mer er såååå mye bedre, selv om du aldri trenger noe annet enn standard vaskeprogram i hele maskinens levetid."

 

Sikker på at de bare tenger fortjeneste når de selger, jeg tror selgerne/ansatte blir nesten tvunget til å gjøre slikt. Hvorfor ellers skal de legge varene på kundens navn med dem selv som selger. Selger de ikke nok varer med nok fortjeneste får de sikkert sparken.

 

"Vi har dessverre ikke inne TVen til 3490,- som står i kundeavisen, men du skal få denne til 4490,- for 4290,- som er mye bedre."

 

Hadde jeg måtte jobbe slik hadde jeg ikke greid å sove om natten, kanskje det er moralen min som er min svakhet som selger.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Hvor mange kunder tror du ikke blir lurt til å tro de har gjort et godt kjøp? "Denne maskinen til bare 2000kr mer er såååå mye bedre, selv om du aldri trenger noe annet enn standard vaskeprogram i hele maskinens levetid."

Hovedsaken er at kunden blir fornøyd, ett oppsalg øker sjansen for det i de aller fleste tilfeller!

 

 

"Vi har dessverre ikke inne TVen til 3490,- som står i kundeavisen, men du skal få denne til 4490,- for 4290,- som er mye bedre."

Nå er vel Elkjøp den eneste butikken jeg vet om som garanterer at de har annonsert vare i 3 dager, har de det ikke og ikke klarer å skaffe det innen 10 dager får du ett like bra eller bedre produkt til samme pris.

 

Så hvorfor tar du frem Elkjøp som en versting på ett område de faktisk er BEST?

Lenke til kommentar
Hvordan kan kunden vite at det dyrere produktet faktisk er bedre og ikke bare bedre fortjeneste for butikkken?

Har du ikke hørt om "lokketilbud".

 

Jeg sier heller ikke at elkjøp verstingene, men det er jo elkjøp topicen handler om.

 

Men det du gjør nå er å anta at det er det de er ute etter, ikke at tilfellet er fornøyde kunder skaper lønnsomhet, således får du jo bekreftet ditt syn ettersom du allerede har den holdningen. Hadde du tenkt at det kanskje var noe i det at den var bedre, så ville du kanskje ikke vært så negativ.

Lenke til kommentar

Mine 2 cent: Det er ikke noen motsetning i å "lure" kunden, og ha fornøyde kunder.

En god selger vil alltid la kjøperen sitte igjen med en fornøyd følelse.

 

Hvis noen kommer på jobben min, og leter etter et nytt spill, vil jeg personlig selge et spill hvor kvalitet står i samhold med pris. Men, hvis jeg vil, KAN jeg selge kunden et dårligere spill til en høyere pris, og komme unna med det.

Hvorfor? Fordi kunden aldri vil vite at det spillet som kosta femti lappen mindre faktisk var bedre enn det han fikk, og betalte mer for. Ja greit, han kan alltids kjøpe dette aktuelle spillet igjen senere, men hvorfor skulle han ha interesse av det, når han allerede har et spill han tror er bedre? Og hvis han mot all formodning skulle gjøre det, er det alltids "smak og behag" faktoren.

Sik er det igjen ikke med vaskemaskiner og TV`er, for her vil man bare ende opp med ett produkt, og hvis selgeren da hadde et billigere og bedre kjøleskap i baklomma, vil man ikke ha noe sammenligningsgrunnlag med dette (ettersom du aldri kjøper det), og du vil dermed være fornøyd med dealen du fikk, og vips, fornøyd kunde.

 

Nei, for meg går det mye på selgerne. Moral og ferdigheter. Jeg er forresten imot provisjonsbasert lønn, som selger over disk :)

(Og jeg hadde tjent MYE mer penger, hadde vi hatt det hos oss :))

Endret av mauricio
Lenke til kommentar

Selgere selger i SITT navn pga de har provisjonsbasert lønn på elkjøp. So what? Er det galt? Synes det er på tide at "dere" vokser opp, og skjønner det at elkjøp faktisk driver butikk, og ikke barnehage.

 

Også virker det som dere tror at elkjøp "hustler" dere med vilje, seff gjør de det............ NEI, de prøver faktisk å yte så god service som de kan, innenfor de rammene de har(penger, tid osv). Elkjøp er ikke noen liten sjappe der service står øverst, som dere så utmerket påpeker, men er mere enn "gå inn, plukk med deg det du skal ha, betal og gå ut igjen". Kanskje folk forlanger for mye av elkjøp?

 

Er helt enig at det er dårlig å love ting som de ikke kan holde, og det er noe elkjøp MÅ bli flinkere på. Men de fleste skjønner vel at det kan komme en del uventede forsinkelser fra leverandør -> hovedlager, og fra hovedlager -> butikk, og dessverre så er det butikken og spesielt selger som får pes for det, og det er rimelig og rett, synes jeg, siden det er de som har lovet noe de ikke kan holde.

 

Begynner faktisk å bli lei av å høre/lese om sytinga deres om elkjøp. Hvis dere ikke er fornøyd, så la for guds skyld være å handle der, og la de VELDIG mange som er meget fornøyd med servicen og ventetid handle der.

 

Men som en liten avsluttning vil jeg komme med noen konkrete forslag til hvordan elkjøp kan skjerpe seg:

1. Ha annonserte produkter på lager (HVIS de ikke har de inne, så har de annonsegaranti som sikrer deg ett tilsvarende eller bedre produkt til samme pris, synd for elkjøp,

2. Ikke lov noe dere ikke kan holde.

3. Litt bedre produktkunnskap (men husk at elkjøp ikke er noen faghandel folkens, det er en salgsmaskin.

4. Bedre kunnskap om kjøpslov og kundens rettigheter.

 

Takk for meg =)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva av det som var myntet mot min post, men for å forklare hvorfor selger delen:

Jeg vet ikke hvordan lønnssytem de har på Elkjøp, aldri jobbet der. Men det jeg vet er at bedrifter som har selgere på provisjon, ofte ender opp med selgere som er mer opptatt av å selge et dyrt produkt, for å tjene spenn, enn å gi kunden det best mulige tilbudet.

 

Provisjon er fair, ettersom du får betalt etter hvor god du er, men ofte går det dessverre på bekostning av kunden.

 

Jeg har forsåvidt nærmest aldri handlet på Elkjøp, og jeg driter litt i det, for jeg er voksen nok til å ta vare på meg sjæl. Men jeg er generelt litt skeptisk til bedrifter (som f.eks. Elkjøp), som skal ha kompetanse på så mange områder på en gang, ettersom det ofte går på bekostning av noe annet.

Kunden lider ofte av dette, og som jeg har skrevet i en eller annen tråd, er jeg mer opptatt av kultur enn å spare en femtilapp.

 

Men ja, for hver eneste en som har blitt behandlet dritt på Elkjøp, er det antagelig minst 4 andre som er dritfornøyde. Men man hører ikke de så ofte :)

 

P.S: Jeg synes forsåvidt "erfaring med butikk" tråder er ålreite, jeg ;)

Lenke til kommentar
Hvordan kan kunden vite at det dyrere produktet faktisk er bedre og ikke bare bedre fortjeneste for butikkken?

Har du ikke hørt om "lokketilbud".

 

Jeg sier heller ikke at elkjøp verstingene, men det er jo elkjøp topicen handler om.

Faktisk høre på hva selgeren sier.... selvsagt vil en selger ofte smøre litt på men man kan jo å bruke sunn fornuft.

 

Oppkjøp er ikke bare oppkjøp, selger er pliktig til å gi så bra produkt som mulig innenfor kundens økonomiske rammer og ellerse behov. Da er det ikke sikkert at det aller billigste hele tiden er det kunden ville blitt mest fornøyd med....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...