Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak med liten omsetning..


Anbefalte innlegg

Hei

 

Saken er den at jeg har et enk som de siste 10 år har vært uten aktivitet.

Nå ser det dog ut til å bli noe aktivitet på et vis..

 

Det vil si at jeg ved bruk av bilen i jobb rett og slett fakturerer for bruken av bilen.

Dette da arbeidsgiver ikke vil utbetale kjøregodtgjørelse utover statens satser, og bilen min koster mye mer å bruke enn det statens satser gir..

 

Ordningen er avklart med arbeidsgiver.

 

Dette vil si at jeg i praksis tar ca 20,- pr. kjørte km som da faktureres min hovedarbeidsgiver.

 

Deler av dette vil vel også i enk være skattefritt mtp. statens satser?

 

Må jeg egentlig levere næringsoppgave for dette?

 

Det er snakk om maks 10k i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk av bilen i lønnet yrke hos ordinær arbeidsgiver er ikke "virksomhet", og kan derfor ikke tas som virksomhetsinntekt via et enkeltpersonforetak. Dette skal behandles som lønn fra arbeidsgiver.

 

Skattlegging av bilgodtgjørelse skjer etter nettometoden. Privatbiler som kun brukes sporadisk i yrket har fradragsberettigede kostnader på 4,05 kr per kjørte km (3,45 kr for km > 10000). All godtgjørelse over nevnte satser er skattepliktig lønn.

 

Yrkesbiler får fradrag for alle faktiske kostnader, inkludert avskrivninger, (redusert for privat bruk, dvs, kostnadene reduseres tilsvarende en beregnet "firmabilfordel"), noe som innebærer at det bare er bilgodtgjørelse som overstiger disse kostnadene som er skattepliktig. For yrkesbiler skal det føres bilregnskap. Bilen er yrkesbil når man kjører mer enn 6000 km i året i yrkeskjøring.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mitt enk som vil stille bilen til disposisjon for min hovedarbeidsgiver, dette er ikke en avtale mellom meg som person og hovedarbeidsgiver, men en avtale mellom mitt enk og min hovedarbeidsgiver.

 

At jeg hever lønn samtidig som jeg kjører er slik jeg ser det irrelevant, det viser bare at jeg har en for meg god avtale rent økonomisk.

Lenke til kommentar

"Ditt ENK" inngår ikke avtaler. Du inngår avtaler. Du og ditt ENK er samme retts- og skattesubjekt. Og Skatteetaten vil ikke være enig med deg i at det er irrelevant at du har et arbeidsforhold på samme sted.

 

Det er helt greit at du har en god avtale økonomisk sett. Skatteetaten har ingenting imot at du har en god avtale, så lenge de får sin del av kaka.

 

For øvrig vil det være dyrere for deg å ta dette via virksomhet - du betaler skatt av det samme overskuddet, fordi reglene om overskuddsberegning er like, men du betaler 27 % inntektsskatt pluss 11,4 % trygdeavgift (38,4 %) i stedet for 27 % inntektsskatt og 8,2 % trygdeavgift (35,2 %). Toppskatt kommer i tillegg. Arbeidsgiveren din sparer penger - arbeidsgiveravgiften - men straffeskatten der er ganske lei hvis Skatteetaten tar et bokettersyn. Kunne vært en forskjell hvis du hadde ytterligere fradragsgrunnlag, men gitt vilkårene for å fradragsføre i § 6-1 har du ikke det.

 

Det kommer til og med på samme del av lønns- og trekkoppgaven din. Skattepliktig bilgodtgjørelse under kode 153A, utbetalinger til næringsdrivende under kode 401.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruk av bilen i lønnet yrke hos ordinær arbeidsgiver er ikke "virksomhet", og kan derfor ikke tas som virksomhetsinntekt via et enkeltpersonforetak. Dette skal behandles som lønn fra arbeidsgiver.

 

Skattlegging av bilgodtgjørelse skjer etter nettometoden. Privatbiler som kun brukes sporadisk i yrket har fradragsberettigede kostnader på 4,05 kr per kjørte km (3,45 kr for km > 10000). All godtgjørelse over nevnte satser er skattepliktig lønn.

 

Yrkesbiler får fradrag for alle faktiske kostnader, inkludert avskrivninger, (redusert for privat bruk, dvs, kostnadene reduseres tilsvarende en beregnet "firmabilfordel"), noe som innebærer at det bare er bilgodtgjørelse som overstiger disse kostnadene som er skattepliktig. For yrkesbiler skal det føres bilregnskap. Bilen er yrkesbil når man kjører mer enn 6000 km i året i yrkeskjøring.

 

Satsen er økt til 4,10 kr pr 01.01.2015. Ref: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...