Gå til innhold

Bør jeg velge AS eller ENK?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Går litt i tenkeboksen om dagen. Jeg gjør en del småoppdrag for mindre bedrifter og privatpersoner på fritiden. I det siste har det blitt en del mer, og jeg vurderer å etablere et selskap for å fortsette å gjøre slike oppdrag i ryddige former. Til nå har det for det meste blitt bytting av varer og tjenester, i og med at jeg ikke har hatt mulighet til å fakturere jobbene jeg gjør.

 

I den forbindelse lurer jeg veldig på hva som kan være lurt, om jeg skal starte et AS eller om jeg skal gå for et ENK. Omsetningsmessig blir det neppe mer enn et sted mellom 50-100.000, og dette er ikke noe jeg kommer til å satse på i den forstand at jeg ønsker å leve av dette selskapet - det blir mest for å få muligheten til å fakturere andre bedrifter for jobbene jeg gjør.

 

Jeg heller mest mot et AS, men tar veldig gjerne i råd og erfaringer på dette området - og hva som lønner seg. Målet er selvfølgelig å få penger i stedet for varer og tjenester i betaling, og mulighet til å bruke disse pengene på feks. datautstyr.

 

Har et par spørsmål i den forbindelse.

 

1. Dersom jeg etablerer et AS må jeg skyte inn 30.000 i aksjekapital. De pengene har jeg, men det er ønskelig å få de tilbake så snart det lar seg gjøre (feriepotten for i år...). Jeg har en del datautstyr jeg bruker i oppdragssammenheng, og som jeg tidligere har kjøpt i den forbindelse. Er det mulig at selskapet kan kjøpe disse gjenstandene av meg? Dvs - ikke som et tinginnskudd, da må jeg betale i dyre dommer for å få de takstert og revisorgodkjent, men rett og slett kjøpe de av meg som privatperson, kanskje til noe under markedsverdi?

 

2. For å ta ut penger (lønn?) fra selskapet - ansetter man seg selv? Med alt det medfører, skattetrekk, arbeidsgiveravgift etc?

 

Tusen takk for svar!

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Generelt sett er det uproblematisk at ditt aksjeselskap kjøper ting av deg, men du må være observant på reglene i aksjeloven § 3-8 om avtaler mellom selskap og eiere. Kjøp av ting til underpris går greit, kjøp av ting til overpris (særlig hvis du vil kreve skattefradrag for dem) er ikke. Husk også kravene om forsvarlig egenkapital.

 

I og med at du omsetter i 50-100k-området må du også sette deg inn i reglene om merverdiavgift, i og med at du vil kunne bli avgiftspliktig etterhvert.

 

2) For å ta ut penger fra aksjeselskapet har du tre muligheter: Utbytte, styrehonorar, eller ansettelse. De to siste er lønn, med alt det impliserer. Generelt sett pleier jeg å si at du må tjene 1 krone og 70 øre for å få 1 krone netto i lomma etter skatt hvis du velger lønnsløsningen.

 

 

Når omsetningen din er såpass lav bør du stille spørsmål rundt hvorvidt du har behov for de sentrale elementene i et aksjeselskap - ansvarsbegrensning, vern mot kreditorer, mv. - sett opp mot kostnadene i tid og penger det påfører. Du må holde styremøter og generalforsamling, og sørge for bokføring og årsregnskap. Ansvarsbegrensningen i et så lite selskap er ikke nødvendigvis veldig betydningsfull heller. Staten er din største kreditor, tross alt, og staten er ikke ukjent for å kreve at det objektive styreansvaret gjøres gjeldende.

 

Det er en del flere skattefradrag man kan gjøre gjeldende i et aksjeselskap, for eksempel rimelige velferdstiltak til den/de ansatte. Men det får relativt liten betydning.

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for svar!

 

1) Å selge til underpris har jeg ingen problemer med. Noen av tingene er imidlertid litt vanskelig å sette en konkret verdi på, da det ikke omsettes stort av disse - men det skal jeg klare å finne ut av ved å følge med i markedet. I skrivende stund er det ingen til salgs på feks. Finn.no på et par av tingene.

 

2) Akkurat. Det er jo ingen "gunstig" ordning med 1:1,70, men forstår at det blir slik med skattetrekk og AGA. Dersom man tar ut et utbytte i stedet, blir forholdet det samme? Vil dette forholdet være stort annerledes (les: mindre) om jeg går for et ENK i stedet?

 

Sånn apropo det, i et ENK. Gitt at driftsinntektene blir 50k, bare for å ta et tall. Her havner jeg under moms-grensen. Om jeg samme år handler varer, deler eller tjenester for 40k, slik at overskuddet blir knappe 10k - er det kun disse 10k man skatter av?

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Det viste seg at jeg husket feil på den nøkkelen. Her er en bedre oversikt:

 

Utbytte: 100 kr netto forutsetter 187 kr overskudd (50,66 kr går bort i inntektsskatt på selskapet, 36,98 kr går bort i kapitalinntektsskatt for deg).

Lønn: 100 kr netto forutsetter 197 kr overskudd (27,81 kr arbeidsgiveravgift, 53,25 kr inntektsskatt, 16,17 kr trygdeavgift). Dette øker hvis du når over toppskatt 1/2-nivå, og synker hvis du har ubrukte fradrag.

ENK-overskudd: 100 kr netto forutsetter 162 kr overskudd (43,83 kr inntektsskatt, 18,50 kr trygdeavgift).

 

ENK-nettoen krever det minste overskuddet, og regnes som personinntekt (=pensjonsopptjening), men gir bare begrensede sosiale rettigheter. Lønn regnes også som personinntekt, og gir i tillegg de beste sosiale rettighetene. Utbytte gir hverken pensjonsopptjening eller sosiale rettigheter, men berører på den annen side ikke slike ting som inntektsgrenser i uføretrygd.

 

ENK-nettoen og lønnsnettoen er de som kan trikses mest med, for eksempel ved å bruke skattefrie naturalytelser eller frynsegoder som skattemessig verdsettes lavere enn regnskapsmessig verdi. ENKet mitt betalte både telefoni, mobil, og bredbånd for meg i fjor - alle fradragsberettigede utgifter - til sammen 8000 kr omtrent. Skattemessig verdi, 4392 kr. Av de 8k betaler jeg med andre ord 1686,52 kr i skatt, eller en effektiv skattesats på 21 % - litt over halvparten av det jeg ville måtte betalt i skatt hvis jeg hadde tatt ut de 8000 som overskudd og betalt regningene som privatregninger. Cluet ligger her i å vite hvilke utgifter du allerede har som kan kreves fradratt i næring, og hvor mye du eventuelt må inntektsføre som privat fordel.

 

 

Dersom omsetningen din er på 50k, og kostnadene dine er på 40k, vil overskuddet ditt være 10k. Det er bare 10k som kommer til beskatning (med 38,4 % inntektsskatt og trygdeavgift).

 

Merk at det er forskjell på regnskapsmessige og skattemessige kostnader, særlig for ENK. Kjøper du ny mobiltelefon vil den være en regnskapsmessig kostnad hvis du bruker den i næringen (også hvis du bruker den privat), men den vil ikke være en skattemessig kostnad (fordi mobiltelefon er svært vanlig i privat bruk). Alle EK-tjenester (telefoni, mobiltelefoni, bredbånd) kan fradras fullt ut som regnskapsmessige kostnader, men i næringsoppgaven skal du redusere (tilbakeføre) kostnadene med 4392,- kr som er en beregnet fordel for privat bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...