Gå til innhold

Mva og 50 000 kgrensen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Da er jeg her igjen og har spørsmål vedr MVA.

Driver mitt eget enkelpersonsforetak.

 

La oss si at jeg skal fakturere mitt første kunde for 60 000 kroner eks mva.

 

Jeg vet at jeg nå har allerede oversteget 50 000 kroners grense. La oss nå også si at utgiftene mine har vært på 20 000 kroner eks moms.

 

Kan noen svare på følgende basert på informasjonen over:

 

 

Jeg skjønner jeg da må registrere meg i MVA registeret, må dette skje før jeg skal fakturere kunden? Og hva koster dette? Kan dette igjen trekkes som utgifter fra momsen?

 

 

Spørsmål nr 2 er om jeg må betale moms til staten for hele beløpet eller kun på det beløpet som har oversteget 50 000 kroner?

 

 

Også forstår jeg det slik at jeg da må betale skatt på fortjenesten også, som er på 40 000 kroner (60 000 - 20 000). Dette er da beløpet som må føres inn i feltet Person inntekt annen næring, og overskudd næringsvirksomhet.

 

Kan noe være snill og besvare mine spørsmål :hrm:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål nr 2 er om jeg må betale moms til staten for hele beløpet eller kun på det beløpet som har oversteget 50 000 kroner?

 

 

Du skal altså legge til mva. på (hele) den første fakturaen som overskrider grensen.

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hvem-er-mva-pliktig/

 

Jeg skjønner jeg da må registrere meg i MVA registeret, må dette skje før jeg skal fakturere kunden?

 

Du kan ikke fakturere MVA uten og være registrert i MVA registeret, men det er regler for får når du kan forhåndsregistrere deg så kan hende du må sende regning for MVA i ettertid.

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får ikke kostnadsfradrag i merverdiavgift. Du får imidlertid fradrag for merverdiavgift du har betalt i inntil tre år før du registrerer deg, så ta vare på kvitteringer som spesifiserer mva.

 

Det koster ingenting å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret.

 

Du skal betale skatt av fortjeneste, som er din brutto driftsinntekt minus lovlige fradrag. I og med at du er mva-pliktig og har omsetning på over 50k skal du levere næringsoppgave. Etter at du har fylt ut næringsoppgaven får du opp tall som skal inn i selvangivelsens felter for person- og næringsinntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei..

 

Takker for tilbakemeldinger. Jeg har muligheten til å redusere prisen litt og få beløpet under 50 000 kroner. Er det lurt eller har det ingenting å si om jeg reduserer?

 

Kikkert, er du sikker på at det ikke koster å registrere firmaet i MVA registeret? Leste et eller annet sted at det kostet hele 3-4000 kroner å gjøre det? Vet du om prosessen tar lang tid fra jeg søker til jeg er registrert?

Lenke til kommentar

Det koster ingenting å registrere et foretak i Merverdiavgiftsregisteret. Det koster penger å registrere et foretak i Foretaksregisteret, og å foreta endringer i Foretaksregisteret, og hvis du er registreringspliktig i FREG skal denne registreringen være gjort før du kan registrere deg i MVAREG.

 

Det tar ikke veldig lang tid fra du sender registreringen til Skatteetaten treffer vedtak, kanskje et par uker, så lenge du legger ved den dokumentasjonen du skal legge ved (husk at du skal legge ved fakturaer som dokumenterer at omsetningen din er over 50k i løpet av tolv måneder).

 

Når du er i grenseland vil det nok ikke lønne seg for deg å bikke over 50k. Du blir avskåret fra retten til å slippe å levere næringsoppgave, du må levere omsetningsoppgave annenhver måned (du kan søke om å få levere årlig). Tiden du bruker på din egen bokføring og ditt eget regnskap stiger. Hvis du først kommer til å bikke 50k uansett kan det lønne seg å gjøre det så fort som mulig, så får du i alle fall igjen den merverdiavgiften du allerede har betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi 3 måneder var mye :hm:

 

 

Krikkert:

 

Det står følgende vedr foretaksregisteret:

 

Hvis enkeltpersonforetaket skal videreselge innkjøpte varer eller har minst 5 ansatte, det registreres i Foretaksregisteret.

 

 

Jeg har ikke noen ansatte, men hva ligger det i uttrykket innkjøpte varer? Er ikke helt med?

Jeg skal jo kjøpe hardware og software og selge videre til kunde, blir det sett på som innkjøpte varer?

 

I tillegg lurer jeg på om jeg kan fakturere kunde med MVA selvom jeg har min søknad under behandling hos Skatteetaten for registrering i MVA? Du sier at jeg må legge ved fakturaen blant annet, da kan jeg vel legge fakturaen som ikke har blitt betalt, men som jeg planlegger å sende til kunden i nærmeste fremtid, eller må jeg vente jeg har fakturert kunden først?

Lenke til kommentar

Kjøper du varer for å selge dem videre skal du registreres i Foretaksregisteret.

 

Du kan ikke fakturere med merverdiavgift uten å være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, men du skal fakturere. Du må ha fakturert kunden før fakturaen kan være grunnlag for søknaden om registrering. Derfor bør du skrive på fakturaen at merverdiavgift vil bli etterfakturert.

Lenke til kommentar

Da har jeg skjønt det slik: Ta gjerne å korriger dersom jeg tar feil.

 

 

Da jeg kjøper og selger ting videre blir jeg nødt til å registrere meg i foretaksregisteret. Dette regner jeg med er uavhengig av MVA og 50 000 kroner grensen så dette kommer jeg til å gjøre fortløpende. Er det slik at dette må være på plass før jeg fakturerer kunden?

 

 

Når det gjelder MVA, så har jeg tenkt å gjøre det på følgende måte, jeg fakturerer kunden for beløp uten MVA, uavhengig av om beløpet overstiger 50 000 eller ei, også registrerer jeg i MVA registeret når jeg har oversteget 50 000 grensen og fremlegger da alle fakturaer som til sammen utgjør et beløp over 50 000 kroner. I tillegg kommer jeg da til å etterfakturere kundene for MVA etter registrering.

Lenke til kommentar

Hvordan er det en fordel? Er det slik at mann betaler momsen til staten på den faktura som går over 50k og ikke på de foregående fakturaene?

 

Dersom dette er tilfelle, så er jo det fortsatt ikke noe fordel, med tanke på at det er jo penger som skal inn til staten uansett, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så begynner du å betale mva. på HELE fakturaen som går over grensa på 50 k. Dvs. ikke bare summen over 50 k, men også det under, altså det beløpet som henger sammen med fakturaen som går over grensa.

 

Som igjen betyr at man betaler mva. på alt under 50 k også i dette tilfelle. Men det kunne vært spart om han fakturerte under 50 k.

 

 

Vennligst rett meg om jeg tar feil. :) Lurer på dette jeg også.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt at det spiller noen som helst rolle... Det er jo uansett ikke du som bedrift/selger som betaler momsen, det er det kunden som gjør. (du krever inn og sender videre...) Skal man gjøre dette etter boka, så skal man på den fakturaen som gjør at du passerer grensa (og alle andre som blir sendt etter det, men før registreringen er OK) ta et forbehold/opplyse om at momsen vil bli etterfakturert så snart registreringen har gått gjennom papirmølla.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...