Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer for tiden politihøyskolen ganske sterkt, og har derfor et par spørsmål ang. dette.

 

Jeg tror jeg skal klare både de fysiske og psykiske testene for å komme inn, men jeg har ett problem. Jeg har dårlig syn (-3,50 på begge øynene). Hvordan blir dette med politihøyskolen? Er laseropperasjon den eneste utveien?

 

Er det mye trening på skolen, eller er det noe du må gjøre i tillegg til utdannelsen? Hvordan er det med psykisk trening om hvordan du skal forholde deg til ulike situasjoner? Lærer du også fysiske øvelser som er viktig i yrket?

Altså, det jeg egentlig spør om: På politihøyskolen så er det ikke bare teoriundervisning?

 

Du sier at under 2. året er du i tjeneste ved ditt lokale politikammer. Må det være ditt lokale?

Jeg er oppvokst på Geilo, og vil nødig tilbake for å jobbe her i et helt år (ganske lei). Er det muligheter for å bli plassert i et sted som er litt større? Tjener du noe på andre året ditt?

 

De eksamenene du nevner som er i 3 året, er det undervisning i det, eller er det noe du må lese deg til selv? Er de spredd iløpet av året, eller er alle sammen med noen få ukers mellomrom?

 

Hvordan er det med militæret? Må man i militæret for å komme inn, eller har man like god sjanse som man for eksempel går på folkehøyskole basert på trening?

 

Hva slags karakterer må man ha for å komme inn?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar

Hei.

Har tenkt til å satse på politi og regner med jeg vil søke som 22-23 åring. Etter jeg er ferdig med MP, hvis jeg kommer inn.

Jeg vil gjærne høre litt om hvordan det var når du var på "høring" for å sjekke om du var skikka til det. Hva de spurte om og slikt. Det er vell 2-3 ganger du må prate med opptaksfolka, så det hadde vært fint hvis du sa litt om hvordan det går fram på den delen.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Hei Thomas,

 

helt enig at politiet tjener for dårlig. Men jeg håper det tar seg opp etterhvert og.

Det skal likevel bemerkes at selv om grunnlønna er på 280.000 kr i året, så ligger de fleste nyutdannede tjenestemenn over 300.000 kr med noen overtidstimer.

 

mvh Politistudent

 

Dette er bare nok et eksempel på at utdanning i Norge ikke alltid lønner seg. Du får jo selvfølgelig en jobb du kanskje er mer tilfreds med, men hva med studielån osv. Lønna til en vekter stiger jo på lik linje med politiets.

Lenke til kommentar
Hei.

Har tenkt til å satse på politi og regner med jeg vil søke som 22-23 åring.

Jeg vil gjærne høre litt om hvordan det var når du var på "høring" for å sjekke om du var skikka til det. Hva de spurte om og slikt. Det er vell 2-3 ganger du må prate med opptaksfolka, så det hadde vært fint hvis du sa litt om hvordan det går fram på den delen.

Vil gjerne også vite litt om dette.

 

Hjelper det forresten på om du er MP i militæret?

Lenke til kommentar

Hallo, politistudent! :)

Jeg har ikke noen store spørsmål til deg akkurat nå, siden du har svart godt på det som allerede har blitt spurt om.

Men, du har gitt meg økt håp om å komme inn med det du sa om laseroperasjon! :)

Det blir nok min vei inn også, i og med at synet ikke er helt på topp.

 

En ting jeg kan spørre om, som sikkert er vanskelig å svare på; hvordan er 2.året? Altså selve møtet med virkeligheten som politimann?

Har foreldre som er, og er selv, litt "bekymret" over hvor tøft det kan bli.

Er fullstendig klar over at dette er et yrke som ikke er som alle andre, og det er delvis derfor jeg vil bli politi. "Protect and serve", i mangel av bedre ord. :)

 

Takk igjen for at du tar deg bryet med å svare på slike spørsmål!

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...