Gå til innhold

Sony: –– Ikke bruk mobilene våre under vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres bare ut som et sleipt triks for å prøve å slippe unna å stå for lovnadene de har gitt gjennom reklame og spesifikasjoner. Tviler på de kommer noen vei med det juridisk for eksempel i forhold til vår norske forbrukerkjøpslov. Å i ettertid plutselig trekke de lovnadene de kom med da folk kjøpte telefonene sine kan ikke kalles gyldig i forhold til markedsføringsloven. Var de markedsført og spesifisert som vanntette og til bruk i og med vann så må de også stå for lovnaden ut hele garantitida (? år) og hele reklamasjonstida (5 år). Eller ta kostnadene med å reparere eller bytte ut vannskadde telefoner med tilsvarende eller bedre modeller som holder det lovnaden opprinnelig var.

 

Hovedbudskapet er at man holde det man lover på godt og vondt, i hele reklamasjonstida og garantitida. Klarer man ikke å holde lovnadene så må man ta konsekvensene av det på en slik måte at kundene ikke utsettes for løftebrudd.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres bare ut som et sleipt triks for å prøve å slippe unna å stå for lovnadene de har gitt gjennom reklame og spesifikasjoner. Tviler på de kommer noen vei med det juridisk for eksempel i forhold til vår norske forbrukerkjøpslov. Å i ettertid plutselig trekke de lovnadene de kom med da folk kjøpte telefonene sine kan ikke kalles gyldig i forhold til markedsføringsloven. Var de markedsført og spesifisert som vanntette og til bruk i og med vann så må de også stå for lovnaden ut hele garantitida (? år) og hele reklamasjonstida (5 år). Eller ta kostnadene med å reparere eller bytte ut vannskadde telefoner med tilsvarende eller bedre modeller som holder det lovnaden opprinnelig var.

 

Hovedbudskapet er at man holde det man lover på godt og vondt, i hele reklamasjonstida og garantitida. Klarer man ikke å holde lovnadene så må man ta konsekvensene av det på en slik måte at kundene ikke utsettes for løftebrudd.

 

Det er vel mest for å sikre seg mot at fremtidige kjøpere har de forventningene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er helt gjennomførbart å trekke all tidligere reklame og spesifikasjoner som gir inntrykk av vanntetthet. Det florerer jo av tester og omtaler på nett med de gamle vanntett-påstandene og IP-spesifiseringen. De bør heller innføre nye modeller uten sånn reklame og med lavere IP-grad.

 

Jeg sjekket innom Z3-linken og det står det tvetydig IP65 og IP68. Her må de bestemme seg for hva de ønsker å love.

Lenke til kommentar

Høres bare ut som et sleipt triks for å prøve å slippe unna å stå for lovnadene de har gitt gjennom reklame og spesifikasjoner. Tviler på de kommer noen vei med det juridisk for eksempel i forhold til vår norske forbrukerkjøpslov. Å i ettertid plutselig trekke de lovnadene de kom med da folk kjøpte telefonene sine kan ikke kalles gyldig i forhold til markedsføringsloven. Var de markedsført og spesifisert som vanntette og til bruk i og med vann så må de også stå for lovnaden ut hele garantitida (? år) og hele reklamasjonstida (5 år). Eller ta kostnadene med å reparere eller bytte ut vannskadde telefoner med tilsvarende eller bedre modeller som holder det lovnaden opprinnelig var.

 

Hovedbudskapet er at man holde det man lover på godt og vondt, i hele reklamasjonstida og garantitida. Klarer man ikke å holde lovnadene så må man ta konsekvensene av det på en slik måte at kundene ikke utsettes for løftebrudd.

 

Veldig dårlig formulert artikkel, for slik jeg forstår det gjelder dette FRAMTIDIGE Xperia-modeller. Om du har kjøpt en Z2 eller Z3 og bruker den til å ta bilder under vann ( i ferskvann og i henhold til andre forskrifter etc) og at den da vil bli vannskadet, så vil du allikevel få det i de fleste tilfeller dekket.

 

Eller?

Lenke til kommentar

Uten at jeg har sett på dette før jeg leste denne artikkelen, kan det ha en sammenheng med at disse telefonene har en fysisk hardware-knapp for å ta bilder? Fotografering under vann med den knappen vil da medføre at knappen og dermed eventuell pakning faktisk beveger seg og øker risikoen for vanninntrengning.

 

Eller så kan jo dette være fordi de etterhvert synes det ble plagsomt med vannskade-sakene og vil tilbake til der folk holdt telefonene sine i et tørt miljø.

 

Jeg selv er ikke overbevist om at telefonen min forblir vanntett bare fordi det gikk bra forrige gang. Men det gikk bra forrige gang (Z2).

Lenke til kommentar

Regnet nesten med at den ikke er vanntett. Men litt regn når man går ute og prater går vel fint.

 

Vanntett så det holder, men det er fort gjort å ta den med for dypt... Acro S en jeg hadde i 4 år ble regelmessig brukt i vann (barnesvømming med vakttelefon i lomma, under vann). den lever fortsatt i beste velgående... Z3 en som jeg har hatt et halvt år har blitt mye brukt til filming på stranda (i vann) og i baseng på ferie i år. Har ikke hatt noen problem.

 

Men jeg er svært nøye med å ikke dykke dem for dypt.

 

PS: Det beste med en vanntett telefon er å kunne hive den i oppvaskkummen og skrubbe den ren i zalovann. Kommer aldri til å kjøpe en telefon som ikke er vanntett igjen.

 

-ED-

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...