Gå til innhold

Sniktitt: Canon PowerShot G1X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville følt meg litt låst med et slikt kamera som har fastmontert optikk (som ikke er fantastisk heller). Synes både Nikon og Canon sine "svar" på speilløse systemkamera er altfor svake på nøkkelpunkter. Desverre er det en høy terskel å gå for et nytt system som er ganske ferskt, men må si jeg koser meg mye mere med mitt Nex-5n enn jeg har gjort på lenge med noen av mine speilkamera.

Lenke til kommentar

Har Canon dSLR og trenger nytt mindre kamera til å ha i beltebag. Vil ikke ha et system kamera til. Dette er midt i blinken. Har bestilt allerede. Aetis savnet zoom systemet fra x10. Det er mulig å sette front/top hjulet (eller hjulet bak på kameraet)som trinnvis zoom. Vil da fungere som X10.

 

 

Arne M

Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett av eksempler skal det ikke være noe å si på bildekvaliteten (det ligger endel linker til eksempler i den andre tråden om samme kamera). Vanligvis vektlegger jeg lite DxOMark's tester fordi jeg føler de er for tekniske, men pr i dag det er vel kun de som har ferdig en test av G1X - og deres resultater forteller at GX1 har er "overall score" som er høyere enn speilløse eksemplarer fra bla Panasonic, Olympus og Nikon http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Canon-PowerShot-G1X-Review/Canon-G1X-vs-hybrid-cameras

 

Såvidt jeg har fått med meg er det flere som mener at bildekvaliteten er omtrent som 600D/60D, noe som er bra etter min mening fra et kompaktkamera (eller hva man skal kalle det). For egen del regner jeg med at bildekvaliteten blir ikke noe ankepunkt sammenlignet med tilsvarende speilløst eller rimeligere speilrefleks.

 

Men mulig det er noen feilsatte parametere etc i eksemplaret Akam har fått?

 

Prisen er som vanlig rimelig syk, men den vil nok falle etterhvert som vanlig.

 

Tor

Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett av eksempler skal det ikke være noe å si på bildekvaliteten (det ligger endel linker til eksempler i den andre tråden om samme kamera). Vanligvis vektlegger jeg lite DxOMark's tester fordi jeg føler de er for tekniske, men pr i dag det er vel kun de som har ferdig en test av G1X - og deres resultater forteller at GX1 har er "overall score" som er høyere enn speilløse eksemplarer fra bla Panasonic, Olympus og Nikon http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Canon-PowerShot-G1X-Review/Canon-G1X-vs-hybrid-cameras

 

Såvidt jeg har fått med meg er det flere som mener at bildekvaliteten er omtrent som 600D/60D, noe som er bra etter min mening fra et kompaktkamera (eller hva man skal kalle det). For egen del regner jeg med at bildekvaliteten blir ikke noe ankepunkt sammenlignet med tilsvarende speilløst eller rimeligere speilrefleks.

 

Men mulig det er noen feilsatte parametere etc i eksemplaret Akam har fått?

 

Prisen er som vanlig rimelig syk, men den vil nok falle etterhvert som vanlig.

 

Tor

 

Marginalt høyere enn, dvs omtrent på samme nivå. Samtidig er det relativt dyrt, og ganske stort, hsuet er jo større enn mange speilløse. Jeg tror eller ikke det vil stå noe veldig tilbakefor feks ett mFT-kamera på sitt område. Men hva tjener man på kameraet når det er såpass stort, såpass dyrt, og samtidig ikke så fleksibelt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Aetis savnet zoom systemet fra x10. Det er mulig å sette front/top hjulet (eller hjulet bak på kameraet)som trinnvis zoom. Vil da fungere som X10.

 

Nei, overhodet ikke. Man vil fremdeles måtte vente på motoren. Alt man endrer med det du beskriver er hvordan man forteller motoren hva den skal gjøre.

Lenke til kommentar

Men mulig det er noen feilsatte parametere etc i eksemplaret Akam har fått?

 

Canon installerte ny firmware før de sendte det til oss, og jeg resatte kameraet til fabrikkinnstillinger før jeg lekte meg med det, så jeg tviler.

 

Samtidig må jeg minne om at dette var et førsteinntrykk og en sniktitt, og dermed ikke nødvendigvis riktig eller feilfri. Vi arbeider med en grundig test av kameraet, som vil vise hva som er riktig. Den kommer om en uke eller to, om alt går etter planen.

Lenke til kommentar

Altfor dyrt foreløpig, helt klart.

Jeg synes ikke størrelses argumentet er så veldig bra her, da de fleste mFT med objektiv straks er mye større.

 

Det er vel ett rimlig stort tja, her er enn sammenlikning av husene (har tatt ett av de større mFT-husene)

 

http://camerasize.com/compare/#257,196

 

Med hilket objektiv er det du tenker deg ting er noenlunde sammenlignbart og ett mFT er mye større?

 

AtW

Lenke til kommentar

Altfor dyrt foreløpig, helt klart.

Jeg synes ikke størrelses argumentet er så veldig bra her, da de fleste mFT med objektiv straks er mye større.

 

Det er vel ett rimlig stort tja, her er enn sammenlikning av husene (har tatt ett av de større mFT-husene)

 

http://camerasize.com/compare/#257,196

 

Med hilket objektiv er det du tenker deg ting er noenlunde sammenlignbart og ett mFT er mye større?

 

Du kan jo se på denne. Det er ikke store forskjellen.

 

http://www.dpreview.com/previews/canong1x/images/sidebyside-gx1.jpg

 

AtW

Endret av Arne M
Lenke til kommentar

Nei, med pana sin 14-42 så er jo mFT-varianten minst. Men det er jo det minste zoomojektivet man får til plattformen og den har ikke helt samme rekkevidde, så det er kanskje ikke en helt rettferdig sammenlikning? Jeg mener uansett at det ikke uten videre er sånn at enn mFT-variant uten videre er mye større dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ett rimlig stort tja, her er enn sammenlikning av husene (har tatt ett av de større mFT-husene)

 

http://camerasize.com/compare/#257,196

 

Med hilket objektiv er det du tenker deg ting er noenlunde sammenlignbart og ett mFT er mye større?

 

AtW

Mente ikke at det var lite. S100 synes jeg er lite.

Ellers viser vel linken til Arne M det jeg mente. 14-24 er vel ett de litt mindre zoom-objektivene til mFT? Sett da bort ifra evt. pannekake-objektiver så blir jo ikke mFT noe mindre m/ objektiv. Du gjør som flere andre og påpeker at dette er så stort iforhold til mFT, men uten objektiv.

 

Desverre så er det økt i størrelse fra G12, men i mine øyne er sensorstørrelsen vært det. Jeg er kanskje litt sær i dagens samfunn sånn sett ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ett rimlig stort tja, her er enn sammenlikning av husene (har tatt ett av de større mFT-husene)

 

http://camerasize.com/compare/#257,196

 

Med hilket objektiv er det du tenker deg ting er noenlunde sammenlignbart og ett mFT er mye større?

 

AtW

Mente ikke at det var lite. S100 synes jeg er lite.

Ellers viser vel linken til Arne M det jeg mente. 14-24 er vel ett de litt mindre zoom-objektivene til mFT? Sett da bort ifra evt. pannekake-objektiver så blir jo ikke mFT noe mindre m/ objektiv. Du gjør som flere andre og påpeker at dette er så stort iforhold til mFT, men uten objektiv.

 

Desverre så er det økt i størrelse fra G12, men i mine øyne er sensorstørrelsen vært det. Jeg er kanskje litt sær i dagens samfunn sånn sett ;)

 

Jeg sa jeg synes kameraet var stort, og underbygde det med at huset er større enn epilløse, noe det er. Det er rikitg, men det er stort i sum også. mFT er mindre med objektivet som vist, (olympuskameraet er langt ifra det minste til plattformen), men med andre objektiv er det større. Men synes ikke det er dekning for at mFT er "mye større".

 

AtW

Lenke til kommentar

Tanken er god med at de setter en sensor med skikkelig størrelse i et slikt kamera. Men linsene henger etter og trekker ned på dette kamera.

 

Da har jeg mye mer tro på Fujifilm X-Pro1 som satser på meget lyssterk fastoptikk og en ordentlig søker. Det kan jeg tenke meg og kjøpe.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...