Gå til innhold

Kjøpe PC uten operativsystem?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du får jo mini lap m linux forhåndsinstallert

 

Husk at det blir langt dyrere å kjøpe OEM lisenser, senere, siden de er ofte låst i maskinvare f.eks hovedkort, harddisker, ram eller prosessor som må kjøpes på kjøpstidpunktet.

 

En microsoft lisens (Recovery/OEM) betaler bare levrandøren en 150 kr (XP på en mini laptop) eller 300 kr for windows 7. Så å spare 300 kr er ikke mye i det hele.

 

Linux på minilaptop er det mange som er misfornøyd med.

 

Skal du først kjøpe linux, bør du gå for Mandriva powerpack, eller om du vil ha en gratis, gå for Ubuntu (Ultimate edition), (Mandriva ONE) eller Redhat fedora. Som de fleste er veldig mye bedre.

Lenke til kommentar

til OP: Kort sagt så er det ytterst få som tilbyr ferdigbygde maskiner uten medfølgende OS. De eneste unntakene er som regel de få butikkene som bygger sine egne maskiner og bygger egen merkevare. I noen tilfeller tillater de kjøp uten OS inkludert automatisk.

 

Desverre har jeg ikke lengre noen god oversikt over hvem som driver med dette, men ofte oppveier de lave prisene på massesalgsvarer fra elkjøp osv. den lille ekstra kostnaden for operativsystemet som følger med. Kort sagt er det vanskelig å spare noe betydelig penger i praksis på å prøve å få fatt i en maskin uten OS. Det er forøvrig ganske dumt, men selskapene legger naturligvis det opp slik for at du skal kjøpe ny lisens på hver ny maskin du har - uansett om du vil/trenger det eller ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk, da sjekker jeg Multicom. Skal man sette sammen sin egen maskin er det jo greit, men det er ikke så enkelt når det gjelder bærbare...

 

Det er vel egentlig det samme de gjør med mobiltelefoner, billigere å kjøpe en som er låst, men da får du til gjengjeld programvare fra Telenor/NetCom som kan være fryktelig vanskelig å få bort etterpå.

Lenke til kommentar

 

Linux på minilaptop er det mange som er misfornøyd med.

 

Skal du først kjøpe linux, bør du gå for Mandriva powerpack, eller om du vil ha en gratis, gå for Ubuntu (Ultimate edition), (Mandriva ONE) eller Redhat fedora. Som de fleste er veldig mye bedre.

 

Jeg er kjempefornøyd med linux på min eee901 (hvor jeg skriver dette) . Den kom med, tja jeg husker ikke hva den linux distribusjonen het for jeg formaterte om ssd'en med en gang og installerte gentoo linux.

 

Hvilken linux distribusjon han bør velge er jo avhengig av hva han er vant til og hva han skal bruke maskinen til. Kanskje du heller burde forklare hvorfor han skal velge Mandriva powerpack?

 

Enkelte hevder at man kan kreve å få refundert windows lisensen dersom man returnerer den, men jeg tror ikke det er noen som har forsøkt i praksis her til lands.

Lenke til kommentar

 

Hvilken linux distribusjon han bør velge er jo avhengig av hva han er vant til og hva han skal bruke maskinen til. Kanskje du heller burde forklare hvorfor han skal velge Mandriva powerpack?

 

Enkelte hevder at man kan kreve å få refundert windows lisensen dersom man returnerer den, men jeg tror ikke det er noen som har forsøkt i praksis her til lands.

 

I følge åpenkjøp har man som regel ikke bytte rett på filmer, spill og programvare, men i følge:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/eula/home.mspx

 

Har man bare garanti i 90 dager.

 

Hvorfor mandriva powerpack?

 

Fordi mandriva PP støtter de meste, både mp3, og andre copyright produkt kjøper man med.

Prisen er ikke så dyrt sammenlignet med SUSE enterprise og Redhat enterprise.

 

Selv har jeg testet "linux mini laptop maskin" både fra Acer og ASUS, men selv syns jeg det ligner veldig på Linux mint (funksjon messig). Hovedsak er det Xandros som er basert på mini laptop

 

Omtrent er det bare disse programmene som følger med:

Skype for linux, firefox, openoffice, gimp, audiacity?, opera?

 

Menyene for nybegynner,

ASUS_Eee_White_Alt-small.png

Er brukervenlig, men det minner veldig om det man ser på mobiltelefoner i dag og PDA.

 

Altså det mest nødvendige, men med en større linux distribusjon på DVD får man nærmere 800 programmer å velge mellom, selv spill og skolelæringsprogrammer (F.eks som http://edubuntu.org/ )

 

Ubuntu netbook ser mye bedre ut:

Ubuntu_10.04_Lucid_Lynx_Netbook_Live_USB.png

 

Dell selger f.eks ubuntu Pcer http://en.community.dell.com/support-forums/software-os/w/linux/consumer-linux.aspx ta kontakt med de også hør om muligheten for det i Norge?

 

Egentlig er det USA som foreløpig har det. Men husk at DELL ikke er de beste maskinene, (Kvalitetmessig).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I følge åpenkjøp har man som regel ikke bytte rett på filmer, spill og programvare, men i følge:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/eula/home.mspx

 

Har man bare garanti i 90 dager.

 

Spørsmålet er da når har man har godtatt EULA'en til Microsoft? Det virker litt søkt at man godtar MS EULA når man bestiller maskinen på nettet uten å ha lest den. Det enkelte hevder er at dersom man ikke godtar EULA'en så har man rett på å returnere produktet.

 

Hvorfor mandriva powerpack?

 

Fordi mandriva PP støtter de meste, både mp3, og andre copyright produkt kjøper man med.

 

Vedlig bra beskrivelse. For mitt bruk og min smak ville jeg ikke valgt en slik distribusjon (gentoo er det mest optimale for meg), men det kan være at det er akkurat det "bonytonk" er ute etter og han bør være takknemlig for en sa god begrunnelse.

Lenke til kommentar

Ubuntu med medibuntu-pakkebrønnen (også kjent som Linux Mint :p) gjør alt det Mandriva PP gjør uten at det koster en krone. Dessuten er Ubuntu/Debian-miljøet større enn Mandriva-miljøet her i Norge. Virker som om Mandriva er mest utbredt i fransktalende land.. Viktig å huske på mtp "support" senere.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...