Gå til innhold

Bo på hostel - booking på nettet.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

i sommer har jeg tenkt meg på en ørliten backpackertur. Backpacking er helt nytt for meg og jeg har aldri bodd på hosteller før, så tenkte dette kunne være en spennende opplevelse. Men hvilke sider er det ok å bestille fra på nettet ? har kommet over sider som: hostels.com, hostelworld og hostelbookers. Noen som har erfaring med disse?

 

Og et par andre spørsmål:

-tar slike hosteller kredittkort?, eller bestiller og betaler man på nett?

-Er det normalt med skap på rommet slik at man kan låse inn tingene sine, eller må man bestille dette spesifikt når man bestiller rommet?

-Må man ta med laken/dyne/putevar?

 

er det ellers noen ting jeg burde være obs på når jeg skal bestille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

i sommer har jeg tenkt meg på en ørliten backpackertur. Backpacking er helt nytt for meg og jeg har aldri bodd på hosteller før, så tenkte dette kunne være en spennende opplevelse. Men hvilke sider er det ok å bestille fra på nettet ? har kommet over sider som: hostels.com, hostelworld og hostelbookers. Noen som har erfaring med disse?

 

Og et par andre spørsmål:

-tar slike hosteller kredittkort?, eller bestiller og betaler man på nett?

-Er det normalt med skap på rommet slik at man kan låse inn tingene sine, eller må man bestille dette spesifikt når man bestiller rommet?

-Må man ta med laken/dyne/putevar?

 

er det ellers noen ting jeg burde være obs på når jeg skal bestille?

 

Jeg har brukt alle sammen og alle er ok å bestille fra :) Av og til er det forskjellige priser så da er det jo bare å finne hvilken side som har det beste tilbudet. Hotels.com har forøvrig ofte andre tilbud (som f.eks. 7% fra kickback.no). Man betaler direkte til nettselskapet. Tror hostelworld eller hostelbookers ofte bare tar et depositum og så betaler du resten når du kommer frem til hostel. Avhenger litt av hvilket hostel det er (noen ganger kan man velge om man bare vil betale depositumet først eller hele beløpet med en gang). Alt dett kommer frem når du bestiller på de sidene du nevnte. 

 

Ofte har de et skap eller en skuff under sengen som det går ann å låse med egen hengelås (husk å ta med). Dette kommer også ofte stort sett frem på informasjon om fasiliteter når du bestiller. Kommer litt an på hostelet om de stiller med laken/dynetrekk, men som oftest er det det. Lakenpose kan ofte være greit hvis du skal til litt slitne hosteler, men dette kommer jo an på veldig hvor du skal reise. Dette kommer også stort sett frem når du leser om hostelet du sal på.

Endret av M.K.E.A.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har  234 bookinger gjennom Hostelworld.com i følge profilen min der 

99% av dem har akseptert kreditkort ,man betaler et depositum når booker på nette
99% av dem har hatt et safe eller skap hvor man kan låse inn sakene sine

100% av gangen har jeg fått laken/dyne

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå du skrev hostels.com, som jeg ikke tror jeg har brukt, mulig en gang når jeg var i australia (er nok like pålitelig de altså). Har bytta mest mellom hostelworld.com og hostelbookers.com. Men hotels.com har også hostel på siden sin så hender jeg bruker de også.

Lenke til kommentar

takk for svar. det var dette jeg var ute etter.

Så jeg betaler kun depositum og resten på hostellet, fint å vite at sidene er seriøse, kjipt å stå der uten noe sted å sove :p

 

Husk at om der finnes et hostel, finnes det sannsynligvis 50 andre steder å sove på også innen 5min gangavstand om noe skulle gå galt. :) 

Hvis det er i Asia du skal reise trenger du heller ikke bekymre deg for å få hjelp i nødsituasjoner. De lever i en helt annen mentalitetsverden enn den vi har her.

 

Jeg har snakket med store mengder reisende op gjennom årene som har bodd på hosteller med opp i mot 16 personer på et rom - mange er fornøyde og synes det er en sosial måte å "bo på". Likevel synes de alttid å virke "svette og fete i håret..." :huh:

 

Jeg har også møtt de som har fått den heldige sengen full av veggdyr og lus...Husk at hygiene er viktig når du reiser til eksotiske strøk og på et Hostell er det plutselig ikke du alene som bestemmer over din egen hygiene lenger.

Ta i det minste med deg et laken - Da klarer du kanskje å lure deg selv et lite øyeblikk om at "det er rent" i sengen.

8/16 mann skal dele på ett klosett om morgenen? Håp da på at "noen" vasker dette toalettet i løpet av dagen men ta det ikke for gitt.

 

Beklager negativiteter her men dette er viktig å være klar over - alt dette avhenger av hvor i verden du skal reise. Hosteller her i Norge (om de finnes) har en helt annen standard enn resten av verden. Jeg har møtt så mange, spesielt jenter, som til slutt ikke orker mer. Man ender fort opp med å "leie" et bad med toalett/dusj på nabohotellet og vips så gikk vinninga opp i spinninga.

 

Det er også naturlig å oppleve søvnløse netter fordi folk kommer ramlende inn etter en fuktig kveld på byen.

Har aldri bodd på et selv og skal aldri gjøre det heller.

 

Du sier en "ørliten backpackertur" - Har du sjekket de aller billigste hotellene opp i mot et hostell og regner på hvor mye ekstra du må betale for å få et eget rom? kanskje t.o.m. frokost er inkludert og noen penger er spart inn allerede der?

Jeg har bodd på meget solide rom i rundt i Asia for 10dollar natten - Det er rent, har eget toalett/dusj og frokost, tilnærmet gratis vask av skittentøy og utrolig god service.

Har en del kontakter og tips om det er hit du skal reise - bare å si ifra :)

 

Booking.com er min personlige favoritt - Her betaler man ytterst sjelden noe som helst på forskudd, om man ikke bor på dyre 5-stjerners hoteller (hvilket ville vært en liten oppgradering her..) og kan avbestille gratis helt inntil reisedagen om man skulle avlyse av ymse årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri bodd på et selv og skal aldri gjøre det heller.

 

Men allikevel er du kvalifisert til å ramse opp alt som er negativt med å bo der? :hmm: Har bodd på utallige hosteller opp igjennom, og aldri opplevd lus, veggdyr, skitne toaletter, folk som må leie ekstra fasiliteter på hotellet ved siden av (?!), folk som "ikke orker mer" fordi det å bo på hostell er så forferdelig, og kun en sjelden gang overstadig berusede gjester, men da har gjerne hostellet vært av typen som tiltrekker seg sånne mennesker også. Greit at du vil anbefale hoteller istedet, men kutt ut skremselspropagandaen, i hvert fall når du ikke engang kan bygge det på egne erfaringer.

 

 

Hosteller her i Norge (om de finnes) har en helt annen standard enn resten av verden.

 

Du kan bekrefte at norske hosteller holder en mye høyere standard, til tross for at du ikke engang vet om de eksisterer? Til info så tar et av Oslos eneste hosteller en god del ekstra betalt for sengetøy og har inkludert kjøkkenet inne på selve sovesalen. Har aldri møtt en reisende som har likt seg der, til tross for at det er et av kontinentets dyreste hosteller...

Endret av Kjeven
Lenke til kommentar

Nå synes jeg du drøvtygger "Kjeven".

 

Ja jeg har mye erfaring med hosteller spesielt i Asia, selv om jeg ikke har overnattet der selv, og min mening er at man legger på 5dollar ekstra pr. natt for å få en mye høyere standard, spesielt hva angår hygiene.

 

Jeg synes absolutt disse punktene er verdt å nevnes og om det skal tolkes som skremselspropaganda eller ikke er helt opp til hver enkelt, men det var ikke intensjonen.

Lenke til kommentar

Det meste av spørsmålene dine avhenger helt og holdent av hvor du skal reise. Er du i Europa vil ikke kredittkort være noe problem, men i resten av verden er fortsatt kontanter det som stor grad brukes. Hvis det er første gangen du skal ut og reise på egenhånd anbefaler jeg. til tross for alle "erfarne" reisendes protester, at du anskaffer en guidebok. Der får du masse nyttig info om stedet og hva som er normen på hosteller, restauranter osv. Det betyr ikke at du nødvendigvis skal oppsøke hostellene som nevnes i boka (tvert imot kan det være lurt å ikke gjøre det når du er blitt litt varm i trøya grunnet "Lonely Planet effekten"), men det kan være en enkel løsning når man ennå føler seg ny i gamet. Etterhvert vil du merke at du bruker den mindre og mindre, men den er fortsatt nyttig for å lese om steder og byer du kan ha lyst til å legge ruten gjennom.

 

Selv bodde jeg rundt regnet på 40 forskjellige steder i Sør-Amerika og det var bare to ganger jeg følte det nødvendig å dra frem lakenposen jeg hadde med. Bodde en del på dobbeltrom i billigere land, men ble etterhvert sovesal. Noe som går helt fint med et sett ørepropper for hånden! Bodde også på syv-åtte forskjellige hosteller i Kina og opplevelsen var forholdsvis lik der.

 

Det er ingen som påstår at det flotte med hosteller er "sosiale sovesaler". Sovesalene er en prisfaktor. Det som er sosialt med hosteller er som regel fellesområdene der man enkelt kan bli kjent med folk mens man lager mat eller sitter i stua og prater.

Lenke til kommentar

Et godt reisetips er å sjekke tripadvisor.com for den byen du skal bo i. Under "specialty lodging" finner du hosteller og andre brukeres erfaringer fram dem. I tillegg har de prissammenligninger fra forskjellige bookingsider som booking.com, hostelworld.com og hostels.com.

 

Må bare legge til at det er lurt å ha med seg reisehåndduk, selv om de fleste hosteller leier dem ut mot depositum, så kan det være at du kommer til plasser der du må kjøp, noe som er tungvint siden du ikke vil drasse rundt på en stor håndduk resten av turen.

 

I tillegg er det lurt å ha sandaler eller flipp-flopper i bagen, en hengelås og såpe og joggebuske eller shorts :)

Endret av Menneskefjes
Lenke til kommentar

Det er enda bedre å satse på couchsurfing, bare som et tips :)

Da overnatter man i utgangspunktet gratis, det er relativt vanlig å ha med en liten ting fra sitt hjemland til vertskapet.

 

Å couchsurfe gir deg en unik mulighet til å bli kjent med menneskene der du er, og på den måten få et innblikk i en fremmed kultur.

Lenke til kommentar

 

takk for svar. det var dette jeg var ute etter.

Så jeg betaler kun depositum og resten på hostellet, fint å vite at sidene er seriøse, kjipt å stå der uten noe sted å sove :p

 

Husk at om der finnes et hostel, finnes det sannsynligvis 50 andre steder å sove på også innen 5min gangavstand om noe skulle gå galt. :)

Hvis det er i Asia du skal reise trenger du heller ikke bekymre deg for å få hjelp i nødsituasjoner. De lever i en helt annen mentalitetsverden enn den vi har her.

 

Jeg har snakket med store mengder reisende op gjennom årene som har bodd på hosteller med opp i mot 16 personer på et rom - mange er fornøyde og synes det er en sosial måte å "bo på". Likevel synes de alttid å virke "svette og fete i håret..." :huh:

 

Jeg har også møtt de som har fått den heldige sengen full av veggdyr og lus...Husk at hygiene er viktig når du reiser til eksotiske strøk og på et Hostell er det plutselig ikke du alene som bestemmer over din egen hygiene lenger.

Ta i det minste med deg et laken - Da klarer du kanskje å lure deg selv et lite øyeblikk om at "det er rent" i sengen.

8/16 mann skal dele på ett klosett om morgenen? Håp da på at "noen" vasker dette toalettet i løpet av dagen men ta det ikke for gitt.

 

Beklager negativiteter her men dette er viktig å være klar over - alt dette avhenger av hvor i verden du skal reise. Hosteller her i Norge (om de finnes) har en helt annen standard enn resten av verden. Jeg har møtt så mange, spesielt jenter, som til slutt ikke orker mer. Man ender fort opp med å "leie" et bad med toalett/dusj på nabohotellet og vips så gikk vinninga opp i spinninga.

 

 

 

Kvalitet har ikke noe med land og gjøre,  har bod på hostler i rundt 60 forskjellige land nå, og Kina har kanskje verdens beste gjennomsnitt kvalitet på hostler. Mexico har også veldig høy kvalitet, mens Australia er hostlene milevis etter de.  Har bodd på hostel i Oslo en natt etter skulle på konsert i Oslo, og hostel i Oslo er ikke heller i nærheten av kvaliteten på hostler jeg har bodd på i St.Petersburg i Russland, Cape Town i Sør Afrika, Busan i Sør Korea,

Lenke til kommentar

Takk for alle tips :)

 

Det er snakk om europa, og da østeuropa, rundt balkan-området, har ikke bestemt meg helt enda. 

Couchsurfing virker jo veldig spennende, men har forstått det slik at man da er pliktig til å gi bort en overnatting også?

Endret av H?rselsvern
Lenke til kommentar

Ja jeg har mye erfaring med hosteller spesielt i Asia, selv om jeg ikke har overnattet der selv, og min mening er at man legger på 5dollar ekstra pr. natt for å få en mye høyere standard, spesielt hva angår hygiene.

 

Hvordan kan du ha "mye erfaring" med hosteller hvis du aldri har overnattet? Hvis du bare har vært på besøk så kan du nok ha opplevd skitne toaletter, men veggdyr og fulle gjester midt på natten er jo gjerne noe man kun opplever hvis man faktisk tilbringer natten der. Jeg har ikke vært så mye i Asia, men samtlige hosteller jeg har vært på i øst-Europa, som er området TS lurer på, har hatt utmerket hygiene, både på rom, bad og fellesareal. Ellers så må du gjerne fortsette å påstå at jeg "drøvtygger", hva nå enn det skal bety. Jeg sier bare at du maler et skrekkbilde av hosteller som skitne høl, samtidig som du innrømmer at du ikke har førstehåndserfaringen til å bekrefte det.

 

 

Det er snakk om europa, og da østeuropa, rundt balkan-området, har ikke bestemt meg helt enda. 

Couchsurfing virker jo veldig spennende, men har forstått det slik at man da er pliktig til å gi bort en overnatting også?

 

Du er ikke "pliktig" til noe som helst, det er det som er så fint med Couchsurfing! Alt er gratis og frivillig. Så klart er det hyggelig om du også hoster noen hvis de besøker Norge, men kan du ikke så kan du ikke, og det er ikke noe krav for å få lov til å bo hos noen.

Lenke til kommentar

jeg har da vel lov til å være "mindre positiv" til hosteller enn deg? Tipsene jeg kom med er så absolutt reelle selv om de fleste her har gode erfaringer (:

 

Jeg ønsket ikke å utdype det nærmere fordi det ikke har noe med tråden å gjøre...men jeg får vel det da.

 

Jeg har reist mye i Kambodsja, Laos og Vietnam og er blitt kjent med 3 familier som driver hosteller. De hjelper jeg økonomisk når jeg besøker dem gjennom å dra til markeder og kjøper ting de trenger.

Til gjengjeld får jeg lov til å bo gratis i hostellene, men jeg får da et eget privat rom(:

Jeg får da med meg det meste for å si det slik. Jeg har t.o.m. sittet nattevakt og åpnet opp for div ranglere(:

 

Hygienen er viktig å tenke på og den er ofte ikke tipptopp når man skal drive så billig som mulig.

 

Mange liker nok selve opplevelsen av å bo slik når man reiser og det er vel helt ok. Ikke noe for meg i det hele tatt så lenge jeg vet at jeg kan slenge på 5 dollar og få det mye finere (:

 

Ønsker TS en knalltur! Spennende reisemål!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har reist mye i Kambodsja, Laos og Vietnam og er blitt kjent med 3 familier som driver hosteller. De hjelper jeg økonomisk når jeg besøker dem 

Hostler i sør øst asia generelt har ELENDIG kvalitet i forhold til resten av verden. Man merker ekstremt stor forskjell på hostler i den delen av verden, selv om det selvfølgelig fins utakk

Men ser stor forskjell på hostler i den delen av verden pga mange backpackere på lavt budsjett som i grunn ikke bryr seg om kvalitet bare man for et billig sted og sove

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9817324

I USA har selv 100$/natt hoteller dårlig standard , syns en del slurver mht rengjøring.

 

De ble sure i AZ når jeg påpekte at det kunne vært lurt å tørke støv i vindukarmen , lol ;)

 

Hosteller i London virker ikke akkurat noe å skryte av heller etter det jeg har lest.

 

Ha bodd på 4-6 mannsrom , det er ikke noe problem......ble plaget sist av snorking ellers har det ikke vært no problem.

 

De hadde det på stell på Haraldsheim hvertfall , rent og fint.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bestemte meg for å bruke hostelworld, men noen av bookingene er røde, og noen er hvite, er dette bare en layout-greie, eller har dette noe med bekreftelse fra hostellet å gjøre? 

 

Husker jeg ikke helt feil er dette for å vise at enkelte dager er det fullt. Reiser du alene er det dog ikke noe problem å få "sneket" til seg en ledig seng da det ofte er avbestillinger og lignende.

Lenke til kommentar

så det er fullt selv om bookingen er bekreftet? Nr 1 er rød, nr 2 er hvit, nr 3 er rød. Tenkte først at layouten var lagt opp slik for å skille de, slik at det var lettere å se forskjellen på bookingene, men om det er fullt er det jo kjipt å komme dit for så å bli avvist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...