Gå til innhold

MacBook eller PC?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal begynne på videregående til høsten, og trenger da en bærbar pc til skolearbeid. Jeg kommer nok også til å bruke den til å se på filmer og serier. Hva er best for meg da, MacBook eller PC? Jeg er vant til både Mac og PC, og synes personlig at MacBook var mer brukervennlig.

 

Grunnen til at jeg er usikker på hvilke jeg skal velge, er hva som er best egnet for skolearbeid, med tanke på lagringsplass, pris osv.

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle operativsystemer takler vanlig skolearbeid. Så det som spiller inn er egentlig hvordan den er i bruk:

  • Skjerm - Høy oppløsning gir plass til flere applikasjoner. Det bør f.eks være plass til at du har et dokument på den ene siden og Word/liknende på den andre siden. Gode skjermer har gjerne lite gjenskinn, og bra innsynsvinkel. F.eks når du sitter ved vinduet med sol, eller kanskje noen ganger ønsker å jobbe litt ute, er dette greit. Merk at en 13" så vil det være vanskelig å ha to vinduer oppe ved siden av hverandre. Kjæresten med MBA 13" har derfor PDFer på sin iPad. Men jeg som har MBPr 15", så funker det greit å ha det i split screen.
  • Tastatur - Endel billigere laptoper har skikkelig knirkete tastatur. Og det er hovedsakelig skriving en skolemaskin brukes til.
  • Styreflate/trackpad. Spesielt om du skal jobbe med litt grafikk / bilderedigering, så er det greit med bra kvalitet her, slik at du slipper å ha med deg ekstern mus på skolen. Personlig synes jeg Macbookene er overlegne på dette området.
  • Batteri - Det er kanskje ikke alle steder i klasserommet det er lagt opp til at du kan sitte med lader, derfor bør batterilevetiden tilsvarer endel over en vanlig skoledag (om du glemmer å lade, samt at batteriet blir dårligere med årene). Dvs 8-12 timer++.
  • Bærbarhet/vekt. Er du typen som synes det er greit å ha med deg noen kilo og 15", eller ønsker du deg noe mindre? (13") (Er vel mest relvant for jenter med veske det her). Det er kanskje på dette området jeg hadde startet for å snevre inn hvilken maskin jeg hadde gått for.
  • Robusthet - hvor mye tåler maskinen? Den skal være med frem og tilbake til skolen i noen år. Kanskje har den med til venner, dere finner på noe, osv... Her har jeg ikke lenger like god oversikt over hvordan Macbook holder sammenliknet med andre merker. Men vet bare at en Macbook fint holder i 5 år om man tar vare på den.
  • Pris?

Lagringsplass er egentlig ikke noe problem. Tekstfiler tar svært lite plass, så med mindre du går media og skal redigere filmer, bilder, osv, så holder 128GB SSD. Men med en gang du begynner å fylle den opp med lokalt lagrede filmer, musikk osv, så blir det fort lite. For regner med at du ikke bare skal bruke den på skolen. Men om du stort sett bruker Spotify/Netflix/HBO, osv... så er 128GB nok. På RAM hadde jeg nok sett etter noe med 8GB. 4GB holder fremdeles til skolearbeid det også, men det er hyggelig å kunne kjøre flere ting samtidig uten at den begynner å henge seg, bråke osv. Også regner jeg med at du kanskje skal ha den i 3 år pluss, og nyere versjoner av OS vil kreve mer, programmer krever med årene mer, osv.

 

Personlig så har jeg holdt meg til Macbook Pro siden 2011, og kommer nok aldri til å gå tilbake. Men jeg er på høyere utdanning, bruker den i eksamenstiden fort 10-12t om dagen, og betaler den fra egen lomme. Men en fordel jeg har merket meg med den, er at de har en svært god salgspris som brukt. Så om du tar godt vare på de, selger de etter 3 år, så er det ikke en like dyr investering som det ser ut ved første øyekast. Skal du kjøpe en ny Macbook så hadde jeg også tatt en kikk på MacRumors/Buyersguide. Apple setter aldri ned prisene sine ila året, så det er gjerne verdt å vente med å kjøpe til omrent rett etter lansering, og i hvert fall ikke rett før. Tenker da spesielt på om du skal selge den videre, men også hva du faktisk får for pengene, da Apple sine produkter i utgangspunktet er dyre... (De har forresten 10% studentrabatt).

 

Maskinen LMH1 linker til ser forøvrig veldig fin ut. Bra minne, prosessor, lagringsplass, batteritid, osv. Brukbar skjerm. Viftestøy (som de trekker for) er riktignok litt negativt når man sitter i et klasserom eller en lesesal. Så om du får testet den i butikk, og også synes at tastatur og styreflate virker bra, så er den absolutt en god løsning.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...