Gå til innhold

Krav om støtte fra NAV?


Malmern

Anbefalte innlegg

Heisann,

er i en vanskelig økonomisk situasjon (Aka. blakk)

og lurer på hvem som har krav på økonomisk støtte fra NAV,

har prøvd å søke på mange jobber,

men får ingen (Sender i gjennomsnitt 3 søknader og dagen)

 

Bor hjemme,

så NAV sier at jeg ikke kan få livsopphold,

stemmer dette?

 

Lurer også på hvem som har krav på nødpenger fra NAV,

har noen regninger som MÅ betales i løpet av året.

 

På forhånd takk

 

Malmern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du tar en tur innom NAV og får kompetent veiledning. Siden du bor hjemme, og ikke (?) betaler for hverken kost eller losji, er det nok ikke så mye du har krav på.

 

Du kan vel ikke mene at NAV skal betale regningene dine? Det at du har pådratt deg gjeld/krav som du burde forstå at du ikke har dekning for, er faktisk ditt eget ansvar. Enten må du låne av foreldre, eller kontakte de som har kravet mot deg og bli enig om en betalingsordning du klarer. Dersom regningen(e) snart har forfall, bør du gjøre dette så fort som mulig. Det verste du gjør er å vente. Da går det til inkasso, og store kostnader kan påløpe. Til slutt vil det gå til innkreving, og trekk i ev. utbetaling fra NAV eller lønn, og du blir ikke kvitt det før du har innfridd kravet.

 

Når det gjelder jobbsøknad, er det viktig at du lager en god søknad og CV. Denne/disse kan du også legge ved når det er elektronisk søknad. Få helst noen til å hjelpe deg med dette, det er lett å se seg blind på egne feil. Øv gjerne med rollespill på selve intervjusituasjonen, slik at du møter forberedt. Tenk gjennom hva de vil spørre om, og finn ut et par fornuftige spørsmål du kan stille om arbeidsgiver. Fokuser på ditt bidrag og dine egenskaper, ikke lønn og ferie. Det er også viktig at du søker på jobber du har en realistisk mulighet for å få, ikke en drømmejobb. Det er mye lettere å få en ny og bedre jobb når man har hatt "førstejobben" en stund.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man søke NAV om ytelser til nødvendig livsopphold - herunder det å betale løpende regninger såfremt det er nødvendig.

 

At du bor hjemme betyr kun at du ikke får støtte til husleie. Dersom du er over 18 år og ferdig med VGS skal du ha krav på basisstøtte ("sosialhjelp").

 

Er dette noe man kan få etterbetalt?

 

Nei.

Lenke til kommentar

Foreslår at du tar en tur innom NAV og får kompetent veiledning. Siden du bor hjemme, og ikke (?) betaler for hverken kost eller losji, er det nok ikke så mye du har krav på.

 

Du kan vel ikke mene at NAV skal betale regningene dine? Det at du har pådratt deg gjeld/krav som du burde forstå at du ikke har dekning for, er faktisk ditt eget ansvar. Enten må du låne av foreldre, eller kontakte de som har kravet mot deg og bli enig om en betalingsordning du klarer. Dersom regningen(e) snart har forfall, bør du gjøre dette så fort som mulig. Det verste du gjør er å vente. Da går det til inkasso, og store kostnader kan påløpe. Til slutt vil det gå til innkreving, og trekk i ev. utbetaling fra NAV eller lønn, og du blir ikke kvitt det før du har innfridd kravet.

 

Når det gjelder jobbsøknad, er det viktig at du lager en god søknad og CV. Denne/disse kan du også legge ved når det er elektronisk søknad. Få helst noen til å hjelpe deg med dette, det er lett å se seg blind på egne feil. Øv gjerne med rollespill på selve intervjusituasjonen, slik at du møter forberedt. Tenk gjennom hva de vil spørre om, og finn ut et par fornuftige spørsmål du kan stille om arbeidsgiver. Fokuser på ditt bidrag og dine egenskaper, ikke lønn og ferie. Det er også viktig at du søker på jobber du har en realistisk mulighet for å få, ikke en drømmejobb. Det er mye lettere å få en ny og bedre jobb når man har hatt "førstejobben" en stund.

 

Takk for svar.

 

1. Er snakk om løpende regninger aka. telefon og bredbånd,

så er ikke store greiene.

 

2. Har gått på jobbsøkerkurs 2 ganger allerede,

så tror ikke jeg trenger fler av de,

men takk for tipset.

 

3. Jeg har søkt på ALT som finnes av jobber,

alt fra butikkjobber til lagerarbeid,

ikke noen napp på noen av de,

og har fått noen til å gå over søknadene mine,

og de mener at søknadene mine virker ålreite.

 

Har forresten vært innom NAV nå og levert inn søknad på sosialstønad,

ble lovet behandling på dagen,

hjelper å forklare seg nøye og få litt medlidenhet :thumbup:

Endret av malmern
Lenke til kommentar

1: Da kan du kanskje låne av foreldre for å betale. For å redusere kostnadene, kan du starte med å begrense telefonbruken og avslutte bredbåndet. Har du eget bredbånd selv om du bor hjemme? Kanskje dele med foreldre, eller en nabo som har trådløs? Bredbånd er nyttig, men har man ikke penger, må man kutte ned på noe.

 

2 og 3: Når du har søkt, har du noen gang blitt kalt inn til intervju? Og fått avslag etterpå? Da kan du kontakte bedriften/kontaktperson og spørre om de vil fortelle hvorfor du ikke ble valgt. Svaret herfra bruker du til å justere søknad/CV, samt fremtreden på intervju, slik at sjansene blir bedre neste gang. Jeg har en bror som er i samme situasjon som deg, og jobbtilbudene strømmet inn etter at jeg skrev om hans søknad og CV, så det er ingen tvil om at dette er viktig (jeg jobber innimellom med ansettelser). Kanskje du kan utvide det geografiske området du søker innenfor? Jeg vet ikke hvor du bor, men i mindre miljøer (på bygda) er det ofte ansettelser via bekjentskaper, i byer har du bedre mulighet. Selv flyttet jeg over 500 km for å få min første "orntlige" jobb.

Lenke til kommentar

Forventer du virkelig at NAV skal betale for bredbåndet og telefonen din? Da har du en veldig merkelig oppfatning av velferdssystemet i Norge. Og jeg må innrømme at jeg blir mektig irritert av at skattepenger skal gå til telefonen din.

 

Om du har dårlig råd, da må du ganske enkelt kutte ned på noe....

Lenke til kommentar

1: Da kan du kanskje låne av foreldre for å betale. For å redusere kostnadene, kan du starte med å begrense telefonbruken og avslutte bredbåndet. Har du eget bredbånd selv om du bor hjemme? Kanskje dele med foreldre, eller en nabo som har trådløs? Bredbånd er nyttig, men har man ikke penger, må man kutte ned på noe.

 

2 og 3: Når du har søkt, har du noen gang blitt kalt inn til intervju? Og fått avslag etterpå? Da kan du kontakte bedriften/kontaktperson og spørre om de vil fortelle hvorfor du ikke ble valgt. Svaret herfra bruker du til å justere søknad/CV, samt fremtreden på intervju, slik at sjansene blir bedre neste gang. Jeg har en bror som er i samme situasjon som deg, og jobbtilbudene strømmet inn etter at jeg skrev om hans søknad og CV, så det er ingen tvil om at dette er viktig (jeg jobber innimellom med ansettelser). Kanskje du kan utvide det geografiske området du søker innenfor? Jeg vet ikke hvor du bor, men i mindre miljøer (på bygda) er det ofte ansettelser via bekjentskaper, i byer har du bedre mulighet. Selv flyttet jeg over 500 km for å få min første "orntlige" jobb.

 

1. Jeg har ikke eget bredbånd,

og naboene mine er ikke interresert i å dele nei,

uansett så måtte jeg ha betalt 1/2 av det,

så penger måtte jeg ha uansett

(Jeg har 0,- på kontoen)

 

Når det gjelder telefon,

ringer jeg for 200,- / mnd,

det kan vel ikke kalles mye.

 

2. Jeg har aldri kommet til intervju,

de fleste av stedene jeg har søkt,

har jeg også meldt min interrese ved å ringe de som ansetter for å høre om de har mottatt søknaden min, når jeg kan vente svar osv.,

de aller fleste gangene får jeg ikke engang avslag,

det er bare ikke noe svar i det hele tatt,

og når jeg ringer for å høre hvorfor,

får jeg bare beskjeden "Tja, aner ikke, kanskje vi har glemt deg?",

hva er det for noe svar liksom?

 

Kan gjerne oppgi hvilken kommune jeg bor i vis det hjelper,

jeg bor i Sande i Vestfold,

og ja, jeg har et ganske bredt søkeområde

(Både type og geografisk lokasjon) når det gjelder jobb,

søker jobber fra motsatt side av Oslo

(Utkanten på andre sida enn det jeg bor, viss du skjønner)

til Skien,

da er det ganske mange byer jeg søker i,

er du ikke enig?

 

Oslo, Sandvika, Asker, Lier, Drammen, Holmestrand, Horten, Tønsberg,

Sandefjord, Larvik, Skien.

 

Mulig jeg har glemt noen :)

 

Og ja, jeg har fått noen som jobber med å ansette folk til å se på søknadene,

og de synes de virker greie

(Kan desverre ikke få jobb der denne personen jobber,

da jeg trenger utdannelse for å jobbe hos de,

ellers så hadde jeg fått jobb på dagen hos nevnte person)

 

Btw. så har jeg ikke råd til å flytte med mindre jobben jeg får hjelper meg med å komme igang

(Betale/legge ut for bolig første mnd),

kan heller ikke låne penger av mor,

da hun er pensjonist.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...