Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

tett toalett (igjen)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et relativt gammelt toalett som blir veldig fort tett om man bruker bittelitt for mye papir. Nå er det slik at når man drar ned, fylles det opp med vann som sakte forsvinner igjen. Ikke så sakte som når det virkelig er tett, men kanskje fem sekunder før det er vanlig vannstand igjen.

 

Siden det ble tatt har jeg har kastet papir i en søppelpose ved siden av, og siden igår hellt plumbo i en gang, så klor to ganger mye senere. Men det er ingen bedring.

 

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? Det er et slik toalett hvor man trykker på en knapp på toppen (cisternen?), og hvis man vrir på ringen rundt knappen åpner toppen seg litt men det går ikke ann å ta den av tror jeg..

 

Jeg er altså en jente på 21 år og ikke så flink med slike ting, så hvis dere har noen forslag er det fint om dere gir de til meg med tesje;)

 

På forhånd takk og ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve en annen avløpsåpner. Jeg har blitt anbefalt mudin fordi det vissnok skal være mer skånsomt mot rørene og bedre enn plumbo. Kan ikke garantere at det stemmer, men det middelet fungerer bra uansett. Ellers er det vel rørleggerhjelp som gjelder. Er vel billigere å få en rørlegger til å fikse det nå, før du får full forstoppelse. Nå skal det sies at jeg har null peiling på rør og slikt så jeg håper det dukker opp noen som kan gi deg bedre råd enn det jeg gjør.

 

Mudin avløpsåpner

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har et relativt gammelt toalett som blir veldig fort tett om man bruker bittelitt for mye papir. Nå er det slik at når man drar ned, fylles det opp med vann som sakte forsvinner igjen. Ikke så sakte som når det virkelig er tett, men kanskje fem sekunder før det er vanlig vannstand igjen.

 

Problemet er neppe i selve toalettet, men i rørene ut av huset. Så en spyling med høytrykksbil som du har fått forslag om er en god ide - i tillegg vil jeg foreslå at de som spyler også sender kamera inn i røret for å se om det er skadet.

 

Dersom du er leieboer, er du pliktig å si fra til huseier om sånne problemer. Og huseier er pliktig til å vedlikeholde eller reparere rørene ut av huset, uansett om det trenges staking, spyling, kamerainspeksjon og til og med graving/bytting av rør.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for mange gode svar.. Tror nok jeg skal investere i en sugekopp, stakefjær og mudin avløpsåpner. Toalettet ordnet seg merkelig nok av seg selv, eller kanskje det var et av midlene jeg heldte oppi som begynte å virke tre dager senere :hmm:

 

Uansett, det virker igjen nå, til neste gang som antageligvis ikke blir så lenge til.. Jeg tror det er rørene som er for trange og sikkert mye grums i eller noe i den duren. Huset jeg bor i er fra 1860 og selvom toalettet er mye nyere er det nok et av de første "rørsystemene" som kom med toaletter innendørs tror jeg. Selvom deler ol. sikkert har blitt byttet ut en gang iblandt.

 

Men uansett- takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Problemet med et hus fra 1800 tallet og også nyere for den saks er støpejernsrør som gror innvendig.

Når noe setter seg i slike rør er det mye værre en i plast eller nye stålrør for det siotter da i et gjenngrodd belegg.

Får du rørene spylt opp hjelper det men det vil før eller senere gro igjen på nytt.

Er det dine rør ville jeg ha fått de spylt opp eller byttet ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...