Gå til innhold

Koble switch til router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips: Skriv opp hvilken router og hvilken switch det er snakk om.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at switchen er gammel og kun har 10mbit/100 half duplex, og at du har styggraskt internett. Har du testet å skifte til en annen fysisk port på routeren og switchen?

Lenke til kommentar

Har ikke så rask Internett linje (2Mb) så 10Mb switch skulle vel holde det også.

Når jeg benytter surfometeret på de PC-ene på routeren så havner jeg på oppunder 2Mb. De på switchen havner på 60-380bit :(

Kan finne model navn på router og switch

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Rent logist får pcene som er kobla rett på ruteren bedre fart en pcene som er kobla til en switch som er kobla til ruteren..

 

Forsinkelser, kabler osv

9003205[/snapback]

 

Joda, men da snakker du om nesten teoretiske ting, kanskje bittelitt tap i ping men ikke noe spesiellt merkbart for noen.

Lenke til kommentar
Rent logist får pcene som er kobla rett på ruteren bedre fart en pcene som er kobla til en switch som er kobla til ruteren..

 

Forsinkelser, kabler osv

9003205[/snapback]

 

Joda, men da snakker du om nesten teoretiske ting, kanskje bittelitt tap i ping men ikke noe spesiellt merkbart for noen.

9008774[/snapback]

 

Hvis vi sier det er 2 pcer på netverket den ene er kobla i ruter og den andre i switch som er kobla i ruter så vil ruteren prioritere den som er kobla rett i seg mens den som er på switchen kommer bak i køen.

Lenke til kommentar
Hvis vi sier det er 2 pcer på netverket den ene er kobla i ruter og den andre i switch som er kobla i ruter så vil ruteren prioritere den som er kobla rett i seg mens den som  er på switchen kommer bak i køen.

9011764[/snapback]

 

Det er jo den forsinkelsen jeg nevner, og dette mener du er ett merkbart problem?

Lenke til kommentar
Hvis vi sier det er 2 pcer på netverket den ene er kobla i ruter og den andre i switch som er kobla i ruter så vil ruteren prioritere den som er kobla rett i seg mens den som  er på switchen kommer bak i køen.

9011764[/snapback]

 

Det er jo den forsinkelsen jeg nevner, og dette mener du er ett merkbart problem?

9019853[/snapback]

Det vill du kunne merke ja

 

Hvis begge bruker linja vil han som er kobla rett i ruter få 60%> av hastighet og han i switchen <40%

 

Men dette kommer ann på kabellengde osv

 

 

Men poenget er at ruteren gir mest til den som er rett i rutern og mindre til han i switchen...

Endret av SuperSjur
Lenke til kommentar
Sånn er det bare

 

Har ikke noen bedre forklaring enn det jeg har kommet med

9022506[/snapback]

Kom gjerne med noe bedre begrunnelse. Som jeg ser det skal ikke en ruter kunne skille på om en maskin henger rett på sin egen switch eller en switch koblet etter denne. Det eneste som kan forsinke er vist det henger veldig mange maskiner på den eksterne switchen, og linken mellom denne og ruteren blir overlastet.

 

Men tilbake til problemet til trådstarter. Hvilken kabel har du mellom ruteren og switchen? Hjemmelaget eller ferdigprodusert?

Lenke til kommentar

Beklager, Supersjur.

Du er ikke engang på viddene, du er midt ute i havet, så lenge du ikke vil diskutere rent teoretiske forsinkelser. Det er ikke noen 60/40- fordeling på prioriteringen på interne switcher i routere, og eksterne switcher.

Hvis det hadde vært veldig mange brukere på switchen, kan man si at dette vil bety noe, fordi de da må dele den ene kabelen til routeren. Her har ikke det noe å si. Videre er det vel riktig at en switch fører til litt tap av hastighet i forhold til en HUB ved få brukere, fordi switchen sorterer pakkene før de sendes videre.

 

Skift kabel mellom router og switch, så skal du se det hjelper. Alternativt kan det være noe feil med switchen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
switchen er denne:

 

http://slep.proline.pl/doc/unex10_100switch-sds.pdf

 

Se under SD080s

 

Koblet sammen med routeren med vanlig RJ45 CAT 5, ikke twisted.

8981996[/snapback]

 

Ikke twisted? Du benytter altså _ikke_ TP-kabel? Det i seg selv er jo problemet ditt.

Hvis man lager kabelen selv, er det er særdeles viktig at riktige ledere kommer på sine respektive plasser i pluggen. Når du kommer opp i Gbit-hastigheter vil man til og med oppleve tap i overføringen bare i de få mm i pluggen hvor kabelen ikke er twisted.

Lenke til kommentar
Kan duplex-innstillingen nettverkskortet til pc-en på switchen være feil?

9030065[/snapback]

 

Tror MrPingu er inne på noe her. Det er ikke slik at en 10Mbps halv-duplex switch ikke skaper problemer på en 2Mbps linje. Dersom auto funksjonene svikter og switchen havner på halv-duplex vil nettet så og si stoppe opp så lenge det er mer enn 2 enheter koblet til switchen og alle har noe de vil bruke nettet til samtidig.

Lenke til kommentar
switchen er denne:

 

http://slep.proline.pl/doc/unex10_100switch-sds.pdf

 

Se under SD080s

 

Koblet sammen med routeren med vanlig RJ45 CAT 5, ikke twisted.

8981996[/snapback]

 

Ikke twisted? Du benytter altså _ikke_ TP-kabel? Det i seg selv er jo problemet ditt.

Hvis man lager kabelen selv, er det er særdeles viktig at riktige ledere kommer på sine respektive plasser i pluggen. Når du kommer opp i Gbit-hastigheter vil man til og med oppleve tap i overføringen bare i de få mm i pluggen hvor kabelen ikke er twisted.

9030026[/snapback]

Jeg støtter feil med kabel. Man skal _ADRLI_ bruke noe annet enn en TP-kabel for et nettverk. Dersom man bruker en kabel som ikke er twistet er dette garantert problemet.

 

Jeg kan ikke se at noe annet enn kabelen mellom switchen og routeren kan være noe feil med, annet enn at selve switchen faktisk kan være ødelagt.

 

Jeg har selv brukt slike Unex både switch og hub, og de er det ikke noe galt med. Switchene har auto duplex-modus slik alle andre, slik at feile instillinger ikke kan utgjøre noe problem. Trykker man inn knappen helt til høyre på switchen ved siden av diodene vil man kunne se en grønn diode på de som har full duplex, og en gul for de som har halv duplex. Normalt skal alle være grønn.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...