Gå til innhold

Ny GIMP lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si om GIMP hva du vil men et gratis alternativ til photoshop som koster nok 8000 eller noe sånt er bare bra.

 

Driver man profft med bilderedigering greit invester i photoshop men for hvermansen som skal klippe og lime i familiebilder trenger ikke photoshop.

 

Eneste funksjon jeg bruker som bare GIMP har for såvidt jeg vet (sikkert photoshop også) er muligheten til å endre oppløsningen på bilder. noe som er viktig når man skal publisere et bilde på webben...ett 12 MP bilde tar jo en evighet å laste ned.

Lenke til kommentar

Hva som er vanskeligst av GIMP og Photoshop? Der vil jeg si det er dødt løp. Det som dog er sikkert, det er at hvis du kan ene, så vil den andre virke håpløst kronglete.

 

Yep, den verste typen ny bruker er den som er vell bevandret med ett tilsvarende produkt allerede. Dette fordi dem vil klage på at ting ikke er der muskelminnet sier det skal være. Er hva som gjør eldre veldig satt i hvordan samfunnet skal være satt sammen osv...

Lenke til kommentar
Eneste funksjon jeg bruker som bare GIMP har for såvidt jeg vet (sikkert photoshop også) er muligheten til å endre oppløsningen på bilder. noe som er viktig når man skal publisere et bilde på webben...ett 12 MP bilde tar jo en evighet å laste ned.

Akkurat det kan jo (nesten?) all fotoprogramvare. Jeg vil si det er totalt overkill å bruke noe så avansert som GIMP til bare den ene enkle funksjonen.

Lenke til kommentar
Eneste funksjon jeg bruker som bare GIMP har for såvidt jeg vet (sikkert photoshop også) er muligheten til å endre oppløsningen på bilder. noe som er viktig når man skal publisere et bilde på webben...ett 12 MP bilde tar jo en evighet å laste ned.

Akkurat det kan jo (nesten?) all fotoprogramvare. Jeg vil si det er totalt overkill å bruke noe så avansert som GIMP til bare den ene enkle funksjonen.

Pokker og, på Windows kan en laste ned Irfanview for å gjøre den jobben helt gratis.

 

Blir som å kjøpe børstraktor for å kjøre til hytta som har mobilstyrt varme i den asfalterte oppkjørselen.

Lenke til kommentar

Har installert Gimp 2.8 nå for å gi den en ny sjanse.

Første jeg noterte meg at Gimp bruker lengre tid på å åpne og at reaksjonene når man starter å justere noen parameter på et bilde er treeegt i forhold til Photoshop.

 

Jeg forventet at jeg skulle få et mørkt bakgrunns Theme ved installering, men det var "lyseblått" og ingen andre Themes/Skin var tilgjengelig.

 

Fant noen Themes pakker på nett, men de vil ikke installere fordi jeg "mangler" en; libatk-1.0-0.dll fil. :hmm: Denne skal visstnok tilhøre GTK+, siden jeg finner flere som har problemer med denne i andre Opensource programmer. :shrug:

 

Noen som har noen "glupe" løsninger på å installere andre Themes/Skin?

Finnes det Themes pakker på Gimp sidene (ikke et ord i FAQ der om Themes/Skins)?

Det burde jo vært med forskjellige Themes i basis Gimp?

Lyseblå bakgrunn når jeg redigerer bilder blir ikke aktuelt.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Elendige brushes, blanding, justering av fargekanaler og mangel på bedre fargedybde. Sistnevnte vet jeg ikke har blitt utbedret, brushes har blitt bedre men ser fremdeles dårlig ut.

Bruk Krita, den har all fargestyring, dybde og brushes du kan ønske deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krita

Det tok sin tid fra 2.6 til 2.8. Er det noen offisiell tidsplan for 2.10?

Planen er at 2.10 skal komme i løpet av året, men de har ikke vært veldig flinke til å holde tidsplaner tidligere, så hvem vet.

Jeg forventet at jeg skulle få et mørkt bakgrunns Theme ved installering, men det var "lyseblått" og ingen andre Themes/Skin var tilgjengelig.

Vet ikke hvordan det er med windows, men i linux kan du theme gimp akkurat som du vil.

 

Når det gjelder fargedybde og kjappere editering, så kommer dette med GEGL. Dessverre er GEGL fortsatt ikke implementert, men Gimp 2.10 vil være 100% GEGL basert. GEGL branchen vil komme med første slipp av utviklingsbranchen 2.9, og den er nok rett rundt hjørnet nå når 2.8 er sluppet.

ref. http://gimpfoo.de/2012/04/17/goat-invasion-in-gimp/

 

Dra hit så får dere en ordentlig artikkel om 2.8:

http://arstechnica.com/business/news/2012/05/hands-on-testing-the-gimp-28-and-its-new-single-window-interface.ars

  • Liker 1
Lenke til kommentar

16 bit-støtte kom med GEGL til GIMP allerede i oktober 2008.

 

Ikke det som sies her hvertfall: http://www.modelmayhem.com/po.php?thread_id=834987

 

"GIMP 2.8 still uses 8-bits-per-channel, but now that it uses GEGL, 16-bits-per-channel color will be available in the next release, which I hope comes soon. Incorporating GEGL was the main hurdle that delayed 2.8."

 

Mulig jeg tester det ut når 16-bit er på plass, har uansett PS lisens, så det blir nok bare for nysgjerrighetens skyld.

Lenke til kommentar

Jeg forventet at jeg skulle få et mørkt bakgrunns Theme ved installering, men det var "lyseblått" og ingen andre Themes/Skin var tilgjengelig.

Vet ikke hvordan det er med windows, men i linux kan du theme gimp akkurat som du vil.

Det skal fungere slik i Windows også. Jeg har sjekket programfilene og det er flere Themes der, men av en eller annen grunn så dukker de ikke opp i Edit->Preference->Themes vinduet. Der er det bare Default.

 

Selv om jeg legger inn flere Themes, lager shortcut både i Themes folderen og Bin folderen, etter råd fra folk som har samme problemet (siden 2.6), så skjer det ingen ting.

Deleted til og med Default Themes i C:/Program Files uten at det hadde noe effekt.

 

Synd det ikke går an å copy/past links til Themes rett i Themes vinduet i Gimp, men der får man ikke gjort noen ting.

 

Synd, for når jeg hadde brukt Gimp litt så ble det mye raskere, men lys bakgrunn fungerer ikke.

Dette er er typen "fillefeil" som burde være fikset, eller i det minste vært en offisiell Fix for.

Det er jo tydeligvis ikke et nytt problem.

Lenke til kommentar

GIMP har iallefall rett pris, selv om ~2000kr for studentlisens av PS ikke er spesielt ille og tjenes lett inn på én jobb.

 

Men har man lov til å bruke en student-versjon til komersielle jobber? Har ikke sjekket lisensbetingelsene på PS, men det er ikke uvanlig at studentversjoner ikke er lov å bruke komersielt.

Lenke til kommentar
GIMP har iallefall rett pris, selv om ~2000kr for studentlisens av PS ikke er spesielt ille og tjenes lett inn på én jobb.
Men har man lov til å bruke en student-versjon til komersielle jobber? Har ikke sjekket lisensbetingelsene på PS, men det er ikke uvanlig at studentversjoner ikke er lov å bruke komersielt.

 

Ja, mener de endret lisensbetingelsene for dette når de slapp CS4, er i alle fall sånn nå for CS5. Men er sant som du sier, f.eks er Autodesk sine programmer (Maya, Max, AutoCAD..) gratis å bruke om du er student, men ikke for kommersielle formål. Grei måte å bli kjent med programvaren på uten å betale dyre dommer for programvare du kanskje bare har lyst til å eksperimentere med, og uten å ty til ulovlige metoder :)

Lenke til kommentar

Rart at man ikke nevner gode gamle PaintShop Pro i disse debattene. Siden den jevne Hvermannsen synes det er ille å blø 8-10K for Photoshop, og mange fremdeles hevder at Gimp har litt terskel man må over, er PSP fremdeles et glimrende program som på ingen måte er noe slappfisk i klassen. Har brukt det siden v.2 i tidlig steinalder, da det fikk plass på et par 3.5" disketter (sånne flate rare dingser man puttet inn i et eget drev i burken..), og med nyeste versjon 14 (eller XIV som de kaller det..) er det bare å anbefale. Det koster en overkommelig neve dollar, noen hundrelapper, for et meget innholdsrikt program.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elendige brushes, blanding, justering av fargekanaler og mangel på bedre fargedybde. Sistnevnte vet jeg ikke har blitt utbedret, brushes har blitt bedre men ser fremdeles dårlig ut.

Bruk Krita, den har all fargestyring, dybde og brushes du kan ønske deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krita

Oj, Krita har virkelig kommet seg i løpet av et par år, det skal sies at KDE-gjengen gjør mye bra.

 

Vet du om det er mulig å bruke slike brushes på teksturer fremfor farger også?

 

Ytelsen med store bilder ser ut til å være dårlig i likhet med Gimp. Det hadde vært genialt med et program som taklet enorme bilder.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...