Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

D2S Xenon pære hjelp!


vingebil

Anbefalte innlegg

Til dere som har erfaring med originalmontert bi-Xenon: Jeg har akkurat fått ny (helt ny) bil med xenon, og har et noen spørsmål:

- Lysene lyste litt gulaktig de første dagene/ukene, men nå har lyset blitt hvitere. Er dette normalt? Xenon brukes forøvrig kun når det er mørkt, på dagtid er det LED-striper, så det er ikke mange timene xenon-lampene har vært i bruk enda.

- Når jeg slår på lysene, lyser det veldig kraftig, og litt gulaktig(?) en brøkdel av et sekund, deretter lyser de med "normalt" og hvitt lys. Skal dette være slik? Jeg får ingen feilmeldinger i bilens computer.

- Jeg synes de lyser litt svakt. Mulig forventningene mine var for høye, men er det noe jeg kan sjekke for å være sikker på at de lyser så godt som de skal?

- Lysene var justert for lavt da jeg fikk bilen, de lyste under 30 m på nærlys. Jeg har fått fikset dette, men er det vanlig? Med den blendingsfaren feiljusterte (for høyt) xenonlys representerer, burde ikke både fabrikk og forhandler sjekke dette før ny bil utleveres?

 

Det er en Audi A3, dersom det har noen betydning.

 

At de er gule den første tiden er visst normalt, selv om jeg ikke merket det da jeg byttet på min i fjor (enten Philips eller Osram, husker ikke i farten).

Ja, de glimter litt til med det samme, for så å komme gradvis til full styrke.

Hvorvidt om de er svake blir veldig subjektivt å svare på. Må nesten ses for å bedømme.

At de er feiljustert er jo rett og slett en blemme, og igrunnen litt merkelig at ikke noen har oppdaget det. Om det ikke er en feil som har skjedd i.f.m. overtakelsen av bilen.. Xenon har naturlig nok veldig høye krav til justering. På min (rett nok ikke "bare" xenon, det er mye dill) er det en skikkelig smørbrødliste for å justere de, definitivt ikke noe for selvmekkeren, for å si det slik :whistle: De skal først nullstilles elektronisk, så justeres mekanisk, deretter justeres elektronisk. Mulig det er noe enklere på mer ordinære xenon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat samme prinsipp for justering av xenon på Audi også Fikse. :)

 

Lampene må settes i justerings-modus med diagnose-apparat/VCDS før man skrur på justering-skruene, også re-læres ny grunninstilling etterpå. Man må forøvrig også gjennom denne prosessen hvis man har slått på tenning uten å ha lampene montert (tilkoblet), for å bli kvitt feil-varsel i instrumentpanel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder ikke denne kun for xenon med AFL? Min A3 har vanlige xenon, ikke AFL (som var opsjon). Skulle tro det var bare å justere en passende grunninnstilling, og så kompenserte sensorer i hjuloppheng for last i bilen etc. Med AFL kan jeg forstå at det blir mer komplisert, men ikke for xenon som bare lyser rett frem.

Lenke til kommentar

Det gjelder for helt vanlig xenon, som din A3.

 

Men det skal nevnes at selve prosedyren er svært enkel, det eneste kompliserende er det faktum at man trenger diagnose-utstyr.

 

Hvor "farlig" det eventuelt er å hoppe over spesifisert prosedyre, og bare justere vet jeg ikke. Såvidt jeg har forstått er den offisielle forklaringen at man ellers risikerer å ødelegge lampene, og jeg antar det kan ha å gjøre med at grunninstillingen må være midt i motorenes justerings-område, eller noe sånt.

 

Men jeg vet egentlig bare at det er slik, ikke nøyaktig hvorfor. Det er jo mer og mer sånn det blir; justere lys -diagnose-apparat, skifte bremseklosser bak -diagnose-apparat, skifte/etterfylle automatgir-olje -diagnose-apparat, resette LL service-indikator -diagnoseapparat, osv, osv.

Lenke til kommentar

Det gjelder for helt vanlig xenon, som din A3.

 

Men det skal nevnes at selve prosedyren er svært enkel, det eneste kompliserende er det faktum at man trenger diagnose-utstyr.

 

Hvor "farlig" det eventuelt er å hoppe over spesifisert prosedyre, og bare justere vet jeg ikke. Såvidt jeg har forstått er den offisielle forklaringen at man ellers risikerer å ødelegge lampene, og jeg antar det kan ha å gjøre med at grunninstillingen må være midt i motorenes justerings-område, eller noe sånt.

 

Men jeg vet egentlig bare at det er slik, ikke nøyaktig hvorfor. Det er jo mer og mer sånn det blir; justere lys -diagnose-apparat, skifte bremseklosser bak -diagnose-apparat, skifte/etterfylle automatgir-olje -diagnose-apparat, resette LL service-indikator -diagnoseapparat, osv, osv.

SVJV er den største forskjellen på vanlig og AFL at man på AFL også justerer på modulen som hører til rattet, altså får rette styrevinkel i forhold til plassering av lyktene. Litt mer arbeid, men så stor forskjell er det ikke. SVJV...

Lenke til kommentar

Ja Fikse, de eneste adaptive/svingbare lampene jeg selv har justert var på Citroen DS (padde), og der er det wire og stag uten elektronikk. Alt var bedre før... :D

 

Men det høres jo fornuftig ut det du sier, syns jeg. Selve rattvinkelsensoren brukes bla som input for ESP-systemet og man gjør vel neppe noe annet med den enn å bekrefte at den er korrekt kalibrert og står på 0 før man justerer lampene. For her er det jo enda lettere å tenke seg problematikken med at "rett frem" bør være midt i lampe-motorens justeringsområde for at resultatet skal bli bra.

Lenke til kommentar

Ja Fikse, de eneste adaptive/svingbare lampene jeg selv har justert var på Citroen DS (padde), og der er det wire og stag uten elektronikk. Alt var bedre før... :D

Ja, kan du forstå at det måtte ta mange 10-år før noen snappet opp ideen igjen? Citroên har vært først ute med mye rare og gode greier, men de har ikke alltid fulgt godt nok opp sine egne ideer dessverre. Synd de ikke får utvikle seg fritt, etter at de ble PSA. Nuvel. Har hatt den (u)glede av å eie en toppspekket CX TRD 25 Turbo. Morro så sant det funket, det skal de ha. Men Vectra-en jeg har idag er en anelse mer driftsikker, på tross av (eller nettopp derfor?) all elektronikken. :tease:

 

Bor på vestlandet, i et område hvor veiene stort sett består av svinger og bakker, og det er langt mellom lyktestolpene, i den grad de virker da. Ikke planer om jeg noengang skal ha en bil uten "intelligente" lys, ikke så lenge jeg kjører såpass mye dårlige veier. Forskjellen må rett og slett oppleves.

Lenke til kommentar

Hehe, så enig så enig Fikse. Har vel aldri prøvd å overbevise noen om at disse gamle Citroen'ene var utpreget "bra" biler, men jeg må innrømme jeg har litt sansen likevel, på sitt morbide vis... :ph34r: Og det finnes feks ingen biler, hverken før eller etter, som sluker fartshuper slik din game CX kunne, i absolutt alle hastigheter. Idag er det vel markedsføring og økonomi-avdelingene som reellt sett styrer, mens biler som padda og CX fremsto som resultatet av en gjeng små-gale franske ingeniører med helt fritt spillerom og lite søvn. Jeg syns det er litt kult, og noe vi neppe vil få se igjen med det første.

 

Men ja, det er litt moro og tenke på at padda fikk dette i 1967 (?), når vi leser brosjyrene fra BMW, Opel, ol, som strør om seg med ord som dynamisk, adaptiv, intelligent, osv. Men bilene HAR blitt bedre da, tross alt.

 

Siden tråden strengt tatt handler om xenon-pærer, så lurer jeg litt på noe ang en bil jeg har her nå, en Audi A4 B6 med orginal xenon i nærlys. Den venstre lampen har sporadisk en svak flimmer, noe jeg kun ser hvis jeg står nære noe å ser på lyset. Ingen problemer med tenning, og ikke "av/på- flimmer" ala lite strøm, men ser vel mer ut som "løs pære- flimmer" (hvis noen skjønner forskjellen).

 

Er dette symptomatisk for pære nær enden av livet, eller kan det like gjerne være ballasten/styringsenhet, eller annet?

 

(Vet jeg kan flytte pæren, men gidder ikke styre med det hvis sannsynligheten for sliten pære er veldig stor. Syns kanskje den lyser marginalt svakere enn den andre også, men fargen ser for meg lik ut).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...