Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

Endret av JanFr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skummet gjennom fjorårets liknende tråd, og fikk høre om en god bok som er verdt å kjøpe:

 

tips til nynorsk eksamen.

kjøp boka "Kva heiter det?"

 

fin bok. :)

– ordliste frå bokmål til nynorsk

– synonym

– døme på bruk av orda

– grammatikk- og rettskrivingsreglar

– rettleiing i nynorsk uttrykksmåte

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

 

Takk skal du ha :), ligger på et relativt lavt nivå i norsk (3-4). Så det blir vel i første omgang å komme seg opp til 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan man kan forbedre seg i skjønnlitteratur på 2 dager ?

 

Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes. Jeg er egentlig ikke noe god i skjønnlitteratur, men gjorde dette ved tentamen og fikk 6. Får du til dette på en bra måte er du nesten garantert 5 eller bedre, om du i tillegg skriver bra skal du ikke se bort i fra en 6er.

 

Tror forrestem jeg kommer til å skrive en aritkkel om dette på fredag (saktekst). Har ikke helt bestemt hva jeg skal skrive om på torsdag (skjønnlitterær), men det blir nok en historie bygget opp på måten jeg beskrev ovenfor.

Heisann, Er ikke så flink med og skrive skjønnliterær tekster jeg men jeg fortso ikke helt hva du mente med dette ''Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes.'' ? :).
Lenke til kommentar

Heisann, Er ikke så flink med og skrive skjønnliterær tekster jeg men jeg fortso ikke helt hva du mente med dette ''Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes.'' ? :).

Les "Att döda ett barn", da forstår du alt (http://www.youtube.com/watch?v=n3pbmWXzCeY)

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar

Heisann, Er ikke så flink med og skrive skjønnliterær tekster jeg men jeg fortso ikke helt hva du mente med dette ''Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes.'' ? :).

Les "Att döda ett barn", da forstår du alt (http://www.youtube.com/watch?v=n3pbmWXzCeY)

PRoblemet er at jeg ikke har boken og har 2dager til Eksamen.... Så hadde vært litt kjekt og få et svar ;).

Lenke til kommentar

Heisann, Er ikke så flink med og skrive skjønnliterær tekster jeg men jeg fortso ikke helt hva du mente med dette ''Et godt tips her er å skrive to parallelle historier som bygger seg opp mot et vendepunkt hvor historiene møtes og dermed avsluttes.'' ? :).

Les "Att döda ett barn", da forstår du alt (http://www.youtube.com/watch?v=n3pbmWXzCeY)

PRoblemet er at jeg ikke har boken og har 2dager til Eksamen.... Så hadde vært litt kjekt og få et svar ;).

Da ser du filmen! (ja, linken til YouTube ligger i innlegget mitt, inne i parentesen)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...