Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

Som andre store tråder, så er det vel bare å etablere en for D750 også. :hrm:

Som første post tenkte jeg å gi en liten melding om min opplevelse så langt med D750.

Etter å ha solgt mitt D600 for en billig penge, gikk jeg til innkjøp av et D750-hus og brukte et par kvelder på å gjøre mine innstillinger i menyen. Mye ryddigere enn på 600'n med egen meny for filming og flere konfigurerbare knapper. Testet med noen bilder i svakt lampelys og ble imponert både over evnen til å fokusere riktig og "støyfrie" bilder ved ISO 6400. Meget bra! Bedre (dypere) grep enn på 600'n og vippbar skjerm som er greit å ha for en gammel mann.

Klok av skade etter støvproblemene på 600'n, tok jeg et bilde mot blå/grå himmel på f/16 som jeg tenkte at jeg skulle ha som referanse og ble fryktelig skuffet over 6-7 tydelige støvflekker på bildet!

Linse var montert en eneste gang og kameraet hadde ikke vært utendørs før dette himmelbildet. Her er det ikke mulig å skylde på utenforstående ting og jeg forstår ikke at Nikon fortsetter med samme slumsete kvalitetssikring etter "skandalen" med 600?!

Vel, kameraet ble returnert til butikken etter 2 dager med beskjed om at det ikke var aktuelt å beholde det selv om det ble renset.

Jeg skal allikevel ha et D750, det var tross alt lovende, og venter nå på et nytt eksemplar. Kjenner at jeg gleder meg litt, igjen. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

som referanse og ble fryktelig skuffet over 6-7 tydelige støvflekker på bildet!

Prøvde du rensefunksjonen?

 

Jepp, prøvde gjentatte ganger mens jeg holdt kamera i forskjellige stillinger.

Var fristet til å åpne speilet og begynne å blåse, men på et kamera som jeg enda ikke hadde tatt i bruk gadd jeg ikke gjøre annet enn å levere det tilbake. Det minste man må kunne forvente er at det er rent fra produsent!!

Lenke til kommentar

 

 

som referanse og ble fryktelig skuffet over 6-7 tydelige støvflekker på bildet!

Prøvde du rensefunksjonen?

 

Jepp, prøvde gjentatte ganger mens jeg holdt kamera i forskjellige stillinger.

Var fristet til å åpne speilet og begynne å blåse, men på et kamera som jeg enda ikke hadde tatt i bruk gadd jeg ikke gjøre annet enn å levere det tilbake. Det minste man må kunne forvente er at det er rent fra produsent!!

 

Når støvet sitter bom fast og det er et helt nytt kamera i toppklassen så er det like greit å forlange et nytt.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at alle nye kamera trenger et par runder med sensor-rens. Det blir liggende igjen støv fra produksjonen (til tross for støv-beskyttet område blir benyttet under produksjon). Støv blir liggende igjen i kamerahuset, man transporterer det osv... Jeg hang meg også opp i slike ting tidligere, men det vil komme støv uansett. Så hvorfor bry seg? Samme gjelder hotpixels på sensor.

 

Når jeg personlig ser noe under normal bruk; så våtrenser jeg (ikke gjort på et års tid nå; så helt tydelig at dette er et størst problem når det er helt nytt).

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke se etter problem; man vil alltid finne noen :)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at alle nye kamera trenger et par runder med sensor-rens. Det blir liggende igjen støv fra produksjonen (til tross for støv-beskyttet område blir benyttet under produksjon). Støv blir liggende igjen i kamerahuset, man transporterer det osv... Jeg hang meg også opp i slike ting tidligere, men det vil komme støv uansett. Så hvorfor bry seg? Samme gjelder hotpixels på sensor.

 

Når jeg personlig ser noe under normal bruk; så våtrenser jeg (ikke gjort på et års tid nå; så helt tydelig at dette er et størst problem når det er helt nytt).

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å ikke se etter problem; man vil alltid finne noen :)

Jeg er ikke enig i at et nytt kamera skal kunne leveres med ferdigbestøvet brikke! Eksempelvis, om jeg kjøper ny bil så blir den levert ren og pen og ikke skitten fordi den allikevel blir møkkete så snart jeg runder hjørnet ut fra butikken. At det vil komme støv inn etter litt bruk og etter linseskift, er vel de fleste innforstått med og at det må gjøres sensorrens i ny og ned er ikke problemet. Problemet er at ikke produsentene (for det gjelder ikke bare Nikon) ikke leverer nytt utstyr i hht. min. kvalitetskrav og kontroll.

 

Nå er imidlertid nytt kamera levert og testet mot sky på blender 16 og funnet rent og pent! Da er jeg tilfreds og gleder meg til å ta det i bruk. :) Eventuelt støv som kommer inn etter mitt bruk av kameraet , skal jeg nok klare å håndtere. :hmm:

Lenke til kommentar

Ser det ut som Nikon's utviklere ikke spiller på lag med kundene?!

Har Nikon lansert et nytt produkt? Ja...?

Eller bare en ubetydelig variasjon rundt temaet D600/D610/D800/D800E/D810

Jubelen står ikke akkurat i taket...hvor spennende er egentlig det?

 

 

Hvis du trodde det var en seriøs test så er ikke du veldig vanskelig å lure. Han kunne nok laget en lik video med samme holdning om hvilket som helst kamera fra hvilket som helst merke.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Ser det ut som Nikon's utviklere ikke spiller på lag med kundene?!

Har Nikon lansert et nytt produkt? Ja...?

Eller bare en ubetydelig variasjon rundt temaet D600/D610/D800/D800E/D810

Jubelen står ikke akkurat i taket...hvor spennende er egentlig det?

 

 

Jeg har fulgt DigitalRev en god stund. De har gått ifra seriøse anmeldelser til å tulle mye, noe jeg har satt pris på. Denne anmeldelsen ble dessverre for useriøs. Greit nok at Nikon har hatt mange modeller med rare navn. Men det er jo helt irrelevant når det kommer til stykket.

 

Har selv dette kameraet, og den store forskjellen ligger ikke i bildekvaliteten (i forhold til f.eks D610), men i grep, skjerm og funksjoner. Vippeskjermen er faktisk utrolig praktisk. Den har kommet godt med på f.eks konserter, makrofotografi og under filming. Videofunksjonene lar deg endelig endre blender under opptak i tillegg til Auto-iso som fungerer utmerket. Og grepet er av en annen verden. Kommer aldri til å kjøpe et nytt kamera dersom det ikke har tilsvarende grep. Det er en fryd å holde i!

Lenke til kommentar

Det som i praksis skiller D750 fra D610 er vel autofokus-systmet og lysmålersystemet som er det samme som i D4s og D810, og faktisk kanskje bedre, da er 2. utgave (CAM 3500FX II AF). Dette er et kamera jeg har vurdert som min oppgradering til FX (Har i dag D7100). Da D750 kom ble jeg veldig begeistret, men bestemte meg for å vente til det dukket opp flere tester basert på faktisk bruk i felt, og ikke bare inne på laben.

Det som holder meg tilbake, er at jeg også vurderer et brukt D4, da jeg fotograferer mye fugler, og drømmer om D4 sin raske skuddtakt.

Tiden vil vise.....

Lenke til kommentar

Det som i praksis skiller D750 fra D610 er vel autofokus-systmet og lysmålersystemet som er det samme som i D4s og D810, og faktisk kanskje bedre, da er 2. utgave (CAM 3500FX II AF). Dette er et kamera jeg har vurdert som min oppgradering til FX (Har i dag D7100). Da D750 kom ble jeg veldig begeistret, men bestemte meg for å vente til det dukket opp flere tester basert på faktisk bruk i felt, og ikke bare inne på laben.

Det som holder meg tilbake, er at jeg også vurderer et brukt D4, da jeg fotograferer mye fugler, og drømmer om D4 sin raske skuddtakt.

Tiden vil vise.....

Om du i hovedsak fotograferer fugler ville jeg sterkt vurdert å holde meg til DX formatet. Lyssterke telelinser i FX formatet både veier og koster mer enn det smaker vil jeg påstå. Jeg fotograferer også litt fugl, men bruker da utelukkende crop kamera som gir meg god nok kvalitet med tele på 800mm.

Lenke til kommentar

 

Det som i praksis skiller D750 fra D610 er vel autofokus-systmet og lysmålersystemet som er det samme som i D4s og D810, og faktisk kanskje bedre, da er 2. utgave (CAM 3500FX II AF). Dette er et kamera jeg har vurdert som min oppgradering til FX (Har i dag D7100). Da D750 kom ble jeg veldig begeistret, men bestemte meg for å vente til det dukket opp flere tester basert på faktisk bruk i felt, og ikke bare inne på laben.

Det som holder meg tilbake, er at jeg også vurderer et brukt D4, da jeg fotograferer mye fugler, og drømmer om D4 sin raske skuddtakt.

Tiden vil vise.....

Om du i hovedsak fotograferer fugler ville jeg sterkt vurdert å holde meg til DX formatet. Lyssterke telelinser i FX formatet både veier og koster mer enn det smaker vil jeg påstå. Jeg fotograferer også litt fugl, men bruker da utelukkende crop kamera som gir meg god nok kvalitet med tele på 800mm.

 

 

Kommer uansett til å beholde mitt D7100. Og skulle det faktisk komme en oppfølger til D300s (D400, D9300, D7200 etc.) så er det også høyaktuelt.

FX-format skal jeg uansett ha, når tiden er moden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er det visst en "recal" på gang på grunn av noens "flare" problem.:-o

Har ingen problem med mitt, men det ser ut for at Nikon reagerer raskere denne gangen enn med D600.8-)

 

 

Her står det mer om flare "problematikken"

 

https://nikoneurope-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/63367

 

 

 

 

Og evnt: Ny firmware (1.01) ble tilgjengelig 17 des, for de som ikke har oppdatert.

 

https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/63057/~/d750-firmware-update-c-1.01

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvordan det skal ha seg at noen har problemer med "flare" mens andre ikke har det? Jeg tar for gitt at kameraene er bygd likt for alle..

 

Det er tydeligvis kombinasjon visse objektiv og helt spesielle motiv (sterke lyskilder utenfor motivet) som gjør det. De som ikke bruker de objektivene og tar bilder med den belysningen bør ikke oppleve problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...