Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få igjen noe for dette her - scenario er som følger: Jeg leverte pc på siste dagen av returretten på Elkjøp, og mannen mente det skulle vært en servicesak siden skjermen ikke virket. Jeg var uenig fordi skjermen ble svart når jeg forsøkte å oppdatere driver til skjermkortet.

 

Jeg fikk igjen pengene mine, men servicemannen sa at jeg ikke ville kunne få igjen det som lå på harddisken, at det var tapt. Jeg ble litt satt ut og tenkte at jaja, bildene har jeg vel på både CD og nettsky og på egne hjemmesider.

 

Men, da jeg kom til fornuft så var det mye mer som lå på denne harddisken som jeg ikke hadde rukket å legge over på ekstern disk før skjermen tok kvelden.

 

Jeg har snakket med service flere ganger i dag og spurt om de kan redde innholde i harddisken før de sletter, men det var jeg for seint ute til. Han på kundeservice hadde allerede slettet.

 

Har jeg noen som helst mulighet til å få tilbake innholdet om jeg "maser" mer på Elkjøp eller er dette en "tapt sak"? (Det går an å kjøre diverse recovery på slettede filer også?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har levert en PC tilbake på en angrerett. Enten du har benyttet den lovpålagte 14 dagers angreretten du har ved nettkjøp, eller den 30 dagers returretten som Elkjøp gir deg frivillig, har du ingen rettigheter med tanke på innholdet som lå på harddisken annet enn at det skal slettes før det selges som demo.

 

Så hvis de allerede har slettet det, så bør du ikke forvente at de har lyst til å ta en filrecovery på hele harddisken for deg. Og selv om de ikke har slettet det, så kan du ikke kreve at de skal overføre innholdet fra den til en ekstern disk eller lignende.

 

Og selv om det hadde blitt levert som en servicesak, så er det kundens eget ansvar å sørge for backup.

Lenke til kommentar

Er det mulig å få igjen noe for dette her - scenario er som følger: Jeg leverte pc på siste dagen av returretten på Elkjøp, og mannen mente det skulle vært en servicesak siden skjermen ikke virket. Jeg var uenig fordi skjermen ble svart når jeg forsøkte å oppdatere driver til skjermkortet.

 

Jeg fikk igjen pengene mine, men servicemannen sa at jeg ikke ville kunne få igjen det som lå på harddisken, at det var tapt. Jeg ble litt satt ut og tenkte at jaja, bildene har jeg vel på både CD og nettsky og på egne hjemmesider.

 

Men, da jeg kom til fornuft så var det mye mer som lå på denne harddisken som jeg ikke hadde rukket å legge over på ekstern disk før skjermen tok kvelden.

 

Jeg har snakket med service flere ganger i dag og spurt om de kan redde innholde i harddisken før de sletter, men det var jeg for seint ute til. Han på kundeservice hadde allerede slettet.

 

Har jeg noen som helst mulighet til å få tilbake innholdet om jeg "maser" mer på Elkjøp eller er dette en "tapt sak"? (Det går an å kjøre diverse recovery på slettede filer også?)

 

DOA tiden (Dead on Arrival) er vanligvis 14 dager. Går PCen i stykker mellom dag 1 og dag 14, så kan du få en ny PC så fremt du leverer den før det har gått 14 dager.

Leverer du den mellom dag 15-30, så må du i utgangspunktet levere inn PCen til service, så blir det opprettet en garantisak, så da må du vente 1-3 uker~ før du får PCen tilbake (Låne PC har du krav på etter 1 uke).

 

Når det er sagt, så skal det være mulig for "servicemannen" å ta backup, men det koster vanligvis 500-1000kr + lagringsmedie backupen skal legges på.

 

Spør du pent så kan du nok få dem til og søke etter slettede filer, men igjen det er en betalbar service.

 

Håper det ordner seg hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skjønte ikke helt dette, men du hadde en PC som du ikke var noe spessielt fornøyd med og skulle levere den tilbake på siste returfristdag? Ikke sende den til Service? Du hadde da begynt å bruke PC`en og hadde filer på den når du ikke ville ha den mere? Hadde du sendt den inn på Service, så skulle Elkjøp spurt om du ville ha Backup av det du hadde på PC`en hvis mulig. Når du bare skal levere den inn og ha tilbake pengene så er jeg sannelig ikke sikker på om dette er mulig da det er Elkjøp sin eiendom helt til den blir solgt igjen hvis den blir solgt igjen selvfølgelig.

Eeeeeeh. Hvis det hadde vært mulig MÅTTE du betalt for det de skulle gjort da de måtte solgt deg en Minnepenn, Ekstern harddisk eller what ever. Nå vet jeg ikke hva standard sum for Backup av data er, men det koster noen kr iallefall, men jeg tror nok du skal se den saken som tapt. Tror ikke det nytter å krangle noe på det der. Gå videre å ta Backup neste gang.

Det som da er tingen er at noen ikke er flinke til å ta Backup av det de har på harddiskene sine.

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...