Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med denne oppgaven : 

 

legge tilførsel til utendørs boblebad. Det er ca 20m fra sikringsskapet til boblebadet 

 

data for inntaket :

 

Nettsystem TN-C-S 400/230 v 

Ik1p ved inntak: 0,8 kA

 

Teknisk data boblebad type SPA Model 600:

 

2stk. 3PH 2200W vann pumper

1stk. 250W SILENT sirkulasjon pumpe

1stk. 400W luft pumpe

91 dyser

Vegger med tykke isolasjonsmatter

Vegger med varmereflekterende belegg

15 cm overdekningslokk med isolasjon

Kraftig glassfiberbunn med isolasjon, ingen billig plastbunn!

Spashell med skumisolasjon

Fossefall og vannfontene med LED

Ozon rensesystem

3,0 KW BALBOA varmeelement

BALBOA Computer pane

4 stk. luftregulatorer

2 stk. massasjepumpe trykkfordelere

Undervannslys, skiftende farger

Ventil for å tømme spa for vann

Volum vann: 1391 liter

Vekt uten vann: 420kg

 

Mål: 225x225x92cm utvendig. 107 cm høy med termolokk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt krise å ikke ha peiling på dette i eksamestiden.

Det er super-basic å kunne fremgangsmåten for dimensjonering av kabel.

 

Har du lest pensum? Sett på eksempler etc? Det finnes én oppskrift man følger mer eller mindre slavisk hver eneste gang. Den er logisk og ganske grei å holde orden på.

Lenke til kommentar

Nei dette dreier seg jo ikke om matematikk, eller formelhefter, men der i mot om risikovurdering og det å tolke og forstå det forholdsvis komplekse og sammensatte regelverket som følger av normsamlingen NEK400:2014. (Dog litt avhengig av hva oppgaven egentlig går ut på.)

 

Har til dags dato ikke sett noen lærebok (som jeg kan huske) som har noen "case" eller eksempel som ligner på det over.

 

Hva er det egentlig oppgaven går ut på. Er det bare snakk om å dimensjonere kabel og vern, eller er det også andre problemstillinger som skal løses, for eksempel utforming av jordingssystem, styringssystem, osv ..?

 

Det er liksom gitt veldig mange data og mye informasjon, hvis det bare er snakk om å velge kabel og vern. (men det kan jo hende at noe av oppgaven er å kunne "sortere" det viktige fra det mindre viktige.)

 

Hvis det dreide seg om en dimensjoneringsoppgave, da skulle man jo ha opplyst om "forlegningmåte", og det står det jo ikke noe om. 

 

Hvis det bare dreier seg om valg og vern og kabel, da behøver det vel allikevel ikke å være så komplisert ved at man sannsynligvis er innenfor "norske særkrav til koordinering  mellom kabel og vern" iht NEK400:2014. Man bør vel også ha oversikt over de andre delnormene som det vil være aktuelt å ta i bruk for denne "casen".  

 

Edit:

 

Det viktige spørsmål blir jo: Hva går oppgaven ut på? Skal man bare "dimensjonere" eller skal man risikovurdere, planlegge og prosjektere et slikt boblebad ut i fra de særregler og særnormer som måtte gjelde "boblebad"? (Og hva er nå eventuelt det?)

 

 

Det står ellers litt om problemstilingen i denne utdaterte utgavene av "Elsikkerhet". Reglene i dag er sannsynligvis endret til det "strengere".

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/71.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nei dette dreier seg jo ikke om matematikk, eller formelhefter, men der i mot om risikovurdering og det å tolke og forstå det forholdsvis komplekse og sammensatte regelverket som følger av normsamlingen NEK400:2014. (Dog litt avhengig av hva oppgaven egentlig går ut på.)

 

Har til dags dato ikke sett noen lærebok (som jeg kan huske) som har noen "case" eller eksempel som ligner på det over.

 

Hva er det egentlig oppgaven går ut på. Er det bare snakk om å dimensjonere kabel og vern, eller er det også andre problemstillinger som skal løses, for eksempel utforming av jordingssystem, styringssystem, osv ..?

 

Det er liksom gitt veldig mange data og mye informasjon, hvis det bare er snakk om å velge kabel og vern. (men det kan jo hende at noe av oppgaven er å kunne "sortere" det viktige fra det mindre viktige.)

 

Hvis det dreide seg om en dimensjoneringsoppgave, da skulle man jo ha opplyst om "forlegningmåte", og det står det jo ikke noe om. 

 

Hvis det bare dreier seg om valg og vern og kabel, da behøver det vel allikevel ikke å være så komplisert ved at man sannsynligvis er innenfor "norske særkrav til koordinering  mellom kabel og vern" iht NEK400:2014. Man bør vel også ha oversikt over de andre delnormene som det vil være aktuelt å ta i bruk for denne "casen".  

 

Edit:

 

Det viktige spørsmål blir jo: Hva går oppgaven ut på? Skal man bare "dimensjonere" eller skal man risikovurdere, planlegge og prosjektere et slikt boblebad ut i fra de særregler og særnormer som måtte gjelde "boblebad"? (Og hva er nå eventuelt det?)

 

 

Det står ellers litt om problemstilingen i denne utdaterte utgavene av "Elsikkerhet". Reglene i dag er sannsynligvis endret til det "strengere".

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/Andre/Elsikkerhet/71.pdf

ja dette var en gammel eksamensoppgave , så skal planlegges risikovurdere og dokumentere 

Lenke til kommentar

VG2 elektriker? 

 

Her er det jo veldig mye komplisert som går på risikovurdering og tiltak i forbindelse med dette. 

 

Det vil vel også være av forholdsvis stor betydning for kompleksiteten av oppgaven hvorvidt det dreier seg om et ferdigbygd boblebad, der den som har framstilt boblebadet allerede har utført risikovurdering og bygd sammen boblebadet, med elektrisk utstyr, slik at det bare dreier seg om "sluttmontering av ferdig utstyr" eller det dreier seg om "masse løse deler som skal bygges sammen til boblebad", altså om man er "boblebadbygger" eller "boblebadmontør/installatør".

 

Man skulle kanskje tro at det dreier seg om noe som allerede er produsert og dokumentert som en hel enhet, ellers så blir vel denne oppgaven for vanskelig for VG2 elektriker, hvis det er det som det dreier seg om.

 

Det beste hadde jo vært å legge ut eksamensoppgaven (hvid den kan legges ut) slik at det er mulig å se litt mer i detalj hvordan oppgaven er formulert. Ganske morsom og interessant oppgave som setter mye av regelverket "på en spiss". (Men det settes jo opp mange boblebad, så helt umulig kan det jo ikke være.)

 

En av mange problemstillinger som også vil gjelde, det er jo at hvis boblebadet står 20m vekk fra husveggen, så må bygningens eller boblebadets jordingssystem være "designet" for å ivareta sikkerheten i forbindelse med dette.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være to normer som gjelder for risikovurdering og tekniske løsninger.

 

For selve bygningen og "tilhørende" uteområde, utførelse av installasjon og jording: "Bygningsnormen" NEK 400:2014

 

http://butikken.nelfo.no/visProdukt.asp?produktID=6270

 

For selve boblebadet med tilhørende automatikk, belysning ol: "Boblebadnormen" NEK IEC 60335-2-60

 

https://www.standard.no/no/Nettbutikk/produktkatalogen/Produktpresentasjon/?ProductID=346568 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt dette faget, men om jeg skal gjette så tar du for deg et worst case scenario hvor alle funksjoner på badekaret er slått å samtidig. Da kan du legge sammen maksimalt effektforbruk og dimensjonere etter det?

 

Og deretter regne på hvilket tverrsnitt du trenger for å unngå varmgang og uakseptabelt spenningsfall i kabelen.

Lenke til kommentar

VG2 elektriker? 

 

Her er det jo veldig mye komplisert som går på risikovurdering og tiltak i forbindelse med dette. 

 

Det vil vel også være av forholdsvis stor betydning for kompleksiteten av oppgaven hvorvidt det dreier seg om et ferdigbygd boblebad, der den som har framstilt boblebadet allerede har utført risikovurdering og bygd sammen boblebadet, med elektrisk utstyr, slik at det bare dreier seg om "sluttmontering av ferdig utstyr" eller det dreier seg om "masse løse deler som skal bygges sammen til boblebad", altså om man er "boblebadbygger" eller "boblebadmontør/installatør".

 

Man skulle kanskje tro at det dreier seg om noe som allerede er produsert og dokumentert som en hel enhet, ellers så blir vel denne oppgaven for vanskelig for VG2 elektriker, hvis det er det som det dreier seg om.

 

Det beste hadde jo vært å legge ut eksamensoppgaven (hvid den kan legges ut) slik at det er mulig å se litt mer i detalj hvordan oppgaven er formulert. Ganske morsom og interessant oppgave som setter mye av regelverket "på en spiss". (Men det settes jo opp mange boblebad, så helt umulig kan det jo ikke være.)

 

En av mange problemstillinger som også vil gjelde, det er jo at hvis boblebadet står 20m vekk fra husveggen, så må bygningens eller boblebadets jordingssystem være "designet" for å ivareta sikkerheten i forbindelse med dette.

Jeg går på vg2 elenergi , så har vi fått disse oppgavene 

post-395413-0-46512100-1464383665_thumb.png

post-395413-0-62420500-1464383674_thumb.png

post-395413-0-80214400-1464383678_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt dette faget, men om jeg skal gjette så tar du for deg et worst case scenario hvor alle funksjoner på badekaret er slått å samtidig. Da kan du legge sammen maksimalt effektforbruk og dimensjonere etter det?

 

Og deretter regne på hvilket tverrsnitt du trenger for å unngå varmgang og uakseptabelt spenningsfall i kabelen.

 

Jada, slik som oppgaven er formulert i oppgaveteksten, så dreier det seg ikke om så mye mer. All den tekniske infoen om boblebadet som står over er sånn sett uten relevans og heller "til forvirring" i forhold til det å legge opp de aktuelle kursene.

 

Det er jo ellers en viktig "formell faktor" uteglemt mht dimensjonering, det er jo 3-4 "krav" som man skal dimensjonere etter:

 

  • Særnorske minstekrav til kabeldimensjon i forhold til vern. (NEK 400:2014 NEK 400:2014 553.2.1 tror jeg.)
  • Strømføringsevne. (Varmgang.)
  • Minste kortslutningsstrøm. (Kortslutningsvernet må utløse elektromagnetisk ved kortslutning.)
  • Spenningsfall.

 

Hvis det kun dreier seg om 20 meter fra inntaksskap til boblebad, så blir jo dette kjempe enkelt ved at dimensjonen for kabelen allerede vil være valgt riktig ut i fra minstekravene. Man bør vel allikevel vise at man kan "bevise" at de tre andre kravene er oppfyllt.

 

Ellers så blir det jo en vurdering om tilleggskravene i "våtrommsnormen" og i "bolignormen", eventuelt regelverk for svømmebaseng gjelder eller ikke og hva slags praktiske konsekvenser dette eventuelt får.

 

Slik som oppgaven er formulert så kan man vel nærmest se bort i fra hele den problemstillingen som går på "bygging av boblebad ut i fra tilhørende norm". Her i denne oppgaven så er det kun elektrikerfaget og FEL/NEK 400:2014 som gjelder.

 

Spørsmålsstilleren bør først komme med et løsningsforslag selv eller i alle fall starten på en løsning, for eksempel valg av vern.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

5,05 kW er tydelig motordrevet. Oppgaven oppgir ingen reaktiv effekt, så derfor skal du drite i hvor stor cos FI er?

 

Ellers er jeg ikke elektrikerutdannet, så jeg har lite å tilby annet enn at jeg kan bare noe om elektro  :)

Lenke til kommentar

Cos (fi) er nok en av de tingene man må gjøre en fornuftig bedømmelse av. "Samtidighetsfaktor" er også en problemstilling. Man må jo gjøre et "estimat" over cos (fi) for å regne ut belastningsstrømmen, eller man kan velge å regne på en "worst case" variant.

 

Skulle tro at cos fi = 0.9 skulle kunne være sånn midt på treet, hvis man kjører varmelement og motorer samtidig. Hvis man vil beregne mer "worst case" så er kanskje 0.8 en aktuell verdi, slulle man kanskje tro.

 

Man må også vite om det dreier seg om noe "trefasegreier" eller "enfaseopplegg". Oppgaven sier vel ikke noe om det.

 

Hvis man legger til grunn at det er en "enfasebublesak", hva blir da belastningsstrømmen, og hvilket vern bør vi bruke?  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nei dette er ikke nytelse, det er eksamen.

 

Hvor mye strøm blir det? Hvilket type vern bør man så velge?

Vet dette ikke var temaet men ser ut som du har bra peiling og hadde vært snillt om du kunne hjelpe meg litt på vei :) her er ting jeg har sålangt 

 

Her er det jeg har , vet ikke om jeg er uti natta eller noe men dere kan se / hjelpe. 

 

Ladestasjon : Egen kurs men jordfeilbryter type B , (bør ha overspenningsvern ? ). Ta høyde for plassering ved typ ting som snø, brøyting osv . Beskyttelse mot ytre påvirkninger utendørs   min ipx4.

 

Snø-smelter: 

 

VK ute trenger ca 250 / 300 watt  m² , Tenkte å ha noe type følere som kan stilles inn på en viss temp feks +3 / - 3 rundt frysepunkt. og at ikke kabeln står på når det er steiksol ute. og siden hun er gammel at hun slipper å tenke på noe av dette. Og her er det vel krav om jordfeilbryter om jeg ikke tar feil? 

 

 

Kontroll og utbedring : 

 

Bytte sikringer og sette inn nye med jordfeilbrytere, sjekke om at det går jord til overalt siden gammelt hus? evt rett størrelse på kabler. til feks komfyr som før kunne ha 2,5mm på en 20A sikring. så ville vel jeg fåreslått komfyrvakt selvom ikke det er krav siden det er gammelt hus, men for en utbedring av sikkerhet. 

 

Brann : 

 

anbefales røykvarslere i rom med oppvaskmaskin , vaskemaskin og / eller med tørketrommel.

ellers tenker jeg at det er viktig at den gammel dama hører alarmen om den går og siden hun er gammel så kanskje sette en høyttaler nær soverom / seng . 

 

Kom gjerne med ting som må endres  / forbedres eller tilføyes all hjelp er god hjelp  :)

post-410249-0-41163600-1464796699_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her har vi jo å gjøre med flere ganske kompliserte saker og ting.

 

Problemstilling 1: I hvilken grad kan man modifisere et eksisterende anlegg som er bygd ut i fra gammelt regelverk, og når er modifikasjonene så store at det behøves en nye fordelingstavle og komplett nytt elektrisk anlegg. Her kan det vel nærmest høres ut som om endringene er litt i overkant, slik at det kan være behov for et komplett nytt elektrisk anlegg. Må vurderes ut i fra risikovurdering og en teknisk gjennomgang av det nåværende elektriske anlegget.

 

Problemstilling 2: Har ikke tilkoblingspunkt for El-Bil et eget kapittel i NEK400:2014? Mener å huske at at det har kommet et slikt kapittel. Da må man sjekke opp dette og se hvilke spesielle krav det er som gjelder for tilkoblingspunkt for El-Bil. 

 

Edit: Googlet litt og det ser ut som om jeg husker rett mht elbil:

http://nelfo.no/Bibliotek/Nyhetsarkiv/2014/Mai/NEK-4002014---ny-delnorm-og-krav-til-lading-av-elbil/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...