Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markedsføring og ledelse 2 - eksamen våren 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Når det står "markedet for elsykler" så er det vel sannsynlig at vi får ekspansjonsmatrisen?

vil absolutt være forberedt på dette.

Dette er jo vekstrategier, husk at du også burde nevne vekst gjennom integrasjon og ikke bare ekspansjon

 

Det skal jeg huske på! Takker for tips :)

Lenke til kommentar

Når det står "markedet for elsykler" så er det vel sannsynlig at vi får ekspansjonsmatrisen?

Det er veldig mulig. For som i eksamen fra Våren 2012. Så hadde de også i oppgave å sette seg inn i markedet for spesialsykler. Da fikk de oppgave å utvikle visjon og forretningside. Så ekspansjonsmatrisen bør sitte godt inne da den også er fin for at eleven får vist hvordan man først presenterer teorien, for så å drøfte mulige vekststrategier og anvende de praktisk i forhold til oppgaven. Så om teorien som jeg og flere andre har her, at vi skal hjelpe en bedrift enten å komme inn i markedet, vokse i markedet (ekspansjonsmatrise-materiale) og de overnevnte konkurransemidlene er dette gull å øve på idag. 

 

Anbefaler også å se på vekstfasene til et produkt (introduksjonsfasen, vekstsfasen, modning... osv). Ettersom at elsykler er rimelig klart i vekstfasen, så er punktene for et produkt i vekstfasen viktig å ha i bakhodet gjennom trolig store deler av oppgaven. 

 

Så konklusjonen for ekspansjonsmatrisen er at fra eksempelet fra 2012, ser vi at man fortsatt kan få om kapitler som ikke blir direkte nevnt som f.eks kapittel 1 og 2 for vekst og markedet generelt.

Endret av Markedsføring-ekspert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter opp punkter, som har blitt brukt på gamle eksamener, og skriver litt på hvert punkt. Kommer nok sikkert noe liknende: 

- Formuler visjon, forretningside og overordnet mål for organisasjonen(hvis det er snakk om nyetablering). 

- Vurder hvordan (?) kan posisjonere seg ved hjelp av merkevarebygging.

- Distribusjonsstrategier og vekststrategier for (?).

- Drøft utfordringene (?) står ovenfor ved hjelp av produksjonssted for produktene ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv.

- Ekspansjonsmatrisen. Anbefal en vekststrategi for (?). 

- Anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi for (?). 

- Gjør rede for hvilke tiltak (?) kan iverksette for å utvikle personalet som ledd i internmarkedsføringen til (?).

- Gjør rede for hvordan (?) kan framstå som en økonomisk bærekraftig forretningsbedrift.

- Markedsundersøkelser: Gi en vurdering av hvilke datainnsamlings- og utvalgsmetoder som er aktuelle for denne markedsundersøkelsen. 

- Drøft aktuelle former for samarbeid og integrasjon for (?), og gjør rede for hvordan de kan bruke elektronisk handel som en del av sitt distribusjonssystem.

- Gi et begrunnet forslag til valg av mediemiks for (?).

- Redegjør for og drøft de etiske utfordringene (?) står ovenfor, og vurder tiltak for å øke de ansattes bevissthet om disse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det står "markedet for elsykler" så er det vel sannsynlig at vi får ekspansjonsmatrisen?

Det er veldig mulig. For som i eksamen fra Våren 2012. Så hadde de også i oppgave å sette seg inn i markedet for spesialsykler. Da fikk de oppgave å utvikle visjon og forretningside. Så ekspansjonsmatrisen bør sitte godt inne da den også er fin for at eleven får vist hvordan man først presenterer teorien, for så å drøfte mulige vekststrategier og anvende de praktisk i forhold til oppgaven. Så om teorien som jeg og flere andre har her, at vi skal hjelpe en bedrift enten å komme inn i markedet, vokse i markedet (ekspansjonsmatrise-materiale) og de overnevnte konkurransemidlene er dette gull å øve på idag. 

 

Anbefaler også å se på vekstfasene til et produkt (introduksjonsfasen, vekstsfasen, modning... osv). Ettersom at elsykler er rimelig klart i vekstfasen, så er punktene for et produkt i vekstfasen viktig å ha i bakhodet gjennom trolig store deler av oppgaven. 

 

Så konklusjonen for ekspansjonsmatrisen er at fra eksempelet fra 2012, ser vi at man fortsatt kan få om kapitler som ikke blir direkte nevnt som f.eks kapittel 1 og 2 for vekst og markedet generelt.

 

 

Jeg tror det kan være smart å sette seg inn i en bedrift som er markedsleder innenfor salg av elsykler. Jeg fant en bedrift som heter "EcoRide" som er markedsleder og testvinner innenfor salg av elsykler. Om oppgaven i morgen går ut på å hjelpe en bedrift med oppstartfasen vil det være smart å vite hvordan markedslederbedriften innenfor denne type vare/tjeneste har gjort det, da får man et bedre innblikk i hvordan de har kommet dit de er i dag. Hva de tilbyr av varer, service og hvordan de markedsfører produktet/varemerket sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom over noe informasjon som jeg kan gi et godt tips ut av!

I forberedelsesdelen står det om markedskommunikasjonen nederst, som har vært rasjonell, informativ og svært produktorientert, og at det i fremtiden vil utvikle seg til en mer emosjonell og appellativ retning. Dette betyr TRANSFORMATIV APPELL.

 

I en transformativ appell, så kan man bruke både positiv appell og negativ appell for elsykler (miljø, glede, sykling bla bla bla, og negative som dårlig samvittighet ovenfor miljøet.)

Transformative appeller angår ikke produktet direkte, men gjennom slikt som merkevarebygging med merkeverdier og posisjonering. 

 

Denne informasjonen gir et svært svært klart hint om at vi vil få om:

Kapittel 5 Merkevarebygging, med spesifiserte underpunkter: Merkevarers betydning for posisjonering, s121 og utover.

 

Håper denne "oppdagelsen" er til hjelp! 

Lenke til kommentar

 

Siden mange snakker om Eksamen fra 2012, men er det noen som har funnet den på nettet eller andre steder som kan dele den her ? :)

Les over, jeg har delt alle 4 oppgavene, og forberedelsesdelen de fikk dagen før eksampensoppgaven. 

 

Hei, kunne du også ha lagt ut svaret ditt fra eksamen? Det hjelper litt å kunne se hva andre har svart 

Lenke til kommentar

 

 

Siden mange snakker om Eksamen fra 2012, men er det noen som har funnet den på nettet eller andre steder som kan dele den her ? :)

Les over, jeg har delt alle 4 oppgavene, og forberedelsesdelen de fikk dagen før eksampensoppgaven. 

 

Hei, kunne du også ha lagt ut svaret ditt fra eksamen? Det hjelper litt å kunne se hva andre har svart 

 

Skal se om jeg finner noe, har ikke link til oppgaven, har bare fått den som fil.

Lenke til kommentar

Noen som har idé om hva som er aktuelle emner for eksamen imorra?

Sålangt tror jeg ekspansjonsmatrisen, markedskommunikasjon (appeller), konkurransemidler. Siden salg og produksjon blir nevnt, så kan jeg tenke meg at distribusjon også er aktuelt. Etikk og samfunnsansvar sier seg selv.

Hva med markedskampanje og konkurrentanalyse, og beskrive hvordan markedet er?

Lenke til kommentar

Noen som har idé om hva som er aktuelle emner for eksamen imorra?

 

Sålangt tror jeg ekspansjonsmatrisen, markedskommunikasjon (appeller), konkurransemidler. Siden salg og produksjon blir nevnt, så kan jeg tenke meg at distribusjon også er aktuelt. Etikk og samfunnsansvar sier seg selv.

 

Hva med markedskampanje og konkurrentanalyse, og beskrive hvordan markedet er?

Kan være en liten konkurrentanalyse under delen med markedet, kap 8 og 9 kommer garantert mtp siste del av forberedelsesteksten. 

Lenke til kommentar

En situasjonsanalyse blir vell aktuelt å skrive om i denne oppgaven! Få med muligheter, trusler og sterke, svake sider ved elsykkelmarkedet. 

 

Og tror dere at selve eksamensoppgaven kommer til å handle om en bedrift som selger elsykler, istedet for bare en oppgave selve om produktet? Er vanskelig å for eksempel ha med ekspansjonsmatrisen med mindre det er snakk om en bedrift.

Lenke til kommentar

En situasjonsanalyse blir vell aktuelt å skrive om i denne oppgaven! Få med muligheter, trusler og sterke, svake sider ved elsykkelmarkedet. 

 

Og tror dere at selve eksamensoppgaven kommer til å handle om en bedrift som selger elsykler, istedet for bare en oppgave selve om produktet? Er vanskelig å for eksempel ha med ekspansjonsmatrisen med mindre det er snakk om en bedrift.

Har som nevnt en anelse om å få oppgave der vi får en oppdiktet bedrift på elsykkelmarkedet der vi skal bidra med vekststrategier, merkevarebygging, markedskommunikasjon og kanskje utvikle en kampanjeplan med mediemiks

Lenke til kommentar

Hvis vi skal skrive en bransjeanalyse, tror dere kundens makt har mye å si?

 

Jeg vil si at kunden har mye makt, med tanke på at det er et dyrt produkt som man kjøper sjeldent. I tillegg er det flere bedrifter som kunkurrerer på elsykkel-markedet, som også taler for at kunden har mye makt. Likevel har bedriftene også en god del makt, ettersom kvaliteten er viktig for produktet. Dersom kvaliteten på elsykler generelt hadde vært relativ lik, eller ikke vært spesielt viktig for produktet, ville kunden hatt enda mer makt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...