Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Slik eksamensoppgavene var i 2015, så var temaet: Sult av Knut Hamsun. Det var bare en oppgave som omhandlet Knut Hamsun,

 

og det var slik at man kunne skrive fritt rundt sult og at teksten man skrev var et bidrag til en skrivekonkurranse i forbindelse med et jubileum.

 

Tror dere at det kan være noe lignende for Henrik Ibsen?

 

Det jeg mener er at vi ikke burde bli skremt av at det handler om Ibsen, og heller fokusere på å sette problemer under debatt i det mer moderne samfunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

analyse av Peer Gynt

 

Kort sagt kan vi si at Peer er en drømmer, løgner, god forteller og en uansvarlig person som går utenom alle problemer. Han bruker og vraker kvinner og søker mot det storslåtte, uoppnåelige. Likevel kan man ikke si at man sitter med en negativ følelse mot Peer. Kanskje fordi hver av oss, om ikke i så konsentrerte former, har litt av Peer Gynt i oss? 

 

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=1090

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er med på å diskutere! jeg vil tro det er viktig med argumenterende tekster på eksamen, hva tror dere?

Jupp, med tanke på at temaet er "Arven etter Ibsen - Å sette problemer under debatt". Ordet debatt kommer, altså argumenterende tekster. Anbefaler å eventuelt printe ut alt mulig som omhandler debattartikler.

 

Læreren min sa at det er 100% sikkert på at en av langsvarsoppgavene blir å være å skrive en debattartikkel om et tema som blir knyttet opp til for eksempel et dukke hjem hvor vi kanskje blir å få i en oppgave å skrive en debattartikkel om feminisme elens

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tror dere at hovedtemaet er i forberedelsesheftet? Kan det være ytringsfrihet og kvinneundertrykkelse?

Jeg er veldig sikker på at en av oppgavene handler om problemer i dagens samfunn, og jeg tror det blir om feminisme/ kvinnundertrykkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tror dere at hovedtemaet er i forberedelsesheftet? Kan det være ytringsfrihet og kvinneundertrykkelse?

Hovedtemaet er jo Ibsen, og alt Ibsen har med å gjøre. Viktigst av alt er jo å stå for seg selv og å tørre å gå imot det store samfunnet, å være viljesterk. Det handler også om deterministisk syn, kvinnenes stilling, ytringsfrihet, egoisme og hva man gjør for andre.

 

I Gjengangere og Innsirkling skjønte jeg først ikke hvorfor de sto på samme side, men jeg har tenkt litt over det og det er fordi i Innsirkling handler det jo om at man vil ikke skuffe familien sin. En måte å ikke skuffe familien sin, altså å gjøre familien fornøyd, er jo å mene det samme som de, og dette er jo temaet i Gjengangere, nemlig at vi beholder holdningene og meningene til familien vår, altså deterministisk syn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva tror dere at hovedtemaet er i forberedelsesheftet? Kan det være ytringsfrihet og kvinneundertrykkelse?

Hovedtemaet er jo Ibsen, og alt Ibsen har med å gjøre. Viktigst av alt er jo å stå for seg selv og å tørre å gå imot det store samfunnet, å være viljesterk. Det handler også om deterministisk syn, kvinnenes stilling, ytringsfrihet, egoisme og hva man gjør for andre.

 

I Gjengangere og Innsirkling skjønte jeg først ikke hvorfor de sto på samme side, men jeg har tenkt litt over det og det er fordi i Innsirkling handler det jo om at man vil ikke skuffe familien sin. En måte å ikke skuffe familien sin, altså å gjøre familien fornøyd, er jo å mene det samme som de, og dette er jo temaet i Gjengangere, nemlig at vi beholder holdningene og meningene til familien vår, altså deterministisk syn.

 

Enig!<34

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hei alle sammen

 

 

 

 

Jeg er med på å diskutere! jeg vil tro det er viktig med argumenterende tekster på eksamen, hva tror dere?

Jupp, med tanke på at temaet er "Arven etter Ibsen - Å sette problemer under debatt". Ordet debatt kommer, altså argumenterende tekster. Anbefaler å eventuelt printe ut alt mulig som omhandler debattartikler.

 

Læreren min sa at det er 100% sikkert på at en av langsvarsoppgavene blir å være å skrive en debattartikkel om et tema som blir knyttet opp til for eksempel et dukke hjem hvor vi kanskje blir å få i en oppgave å skrive en debattartikkel om feminisme elens

 

tror jeg også

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor aktuell er et dukkehjem i dag?

Tanker?

Kanskje ikke så veldig her i Norge, men feminisme er jo veldig aktuelt. Når det kommer et dukkehjem tor jeg det er veldig aktuelt i andre steder i verden som i Asia og Afrika.

 

Den er jo svært viktig i slutten av heftet! Og i spill, både i Norge og over alt, kvinnene bilr brukt som gjenstander for mennene! Derfor er det jo helt klart aktuelt i Norge, men ikke akkurat slik som det skjer i selve teateret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei alle sammen

 

 

 

 

Jeg er med på å diskutere! jeg vil tro det er viktig med argumenterende tekster på eksamen, hva tror dere?

Jupp, med tanke på at temaet er "Arven etter Ibsen - Å sette problemer under debatt". Ordet debatt kommer, altså argumenterende tekster. Anbefaler å eventuelt printe ut alt mulig som omhandler debattartikler.

 

Læreren min sa at det er 100% sikkert på at en av langsvarsoppgavene blir å være å skrive en debattartikkel om et tema som blir knyttet opp til for eksempel et dukke hjem hvor vi kanskje blir å få i en oppgave å skrive en debattartikkel om feminisme elens

 

tror jeg også

https://prezi.com/qemd3nh4z5md/debattartikkel/ 

 

god forklaring på hvordan skrive debatt artikkel :)

Lenke til kommentar

 

Hvor aktuell er et dukkehjem i dag?

Tanker?

Kanskje ikke så veldig her i Norge, men feminisme er jo veldig aktuelt. Når det kommer et dukkehjem tor jeg det er veldig aktuelt i andre steder i verden som i Asia og Afrika.

 

Men et dukkehjem handler jo om frigjøring kjønnsroller i samfunnet. Gamle holdninger som har eksistert så lenge vi kan huske, og som fremdeles eksisterer i dag. Det er langt fra likestilling i Norge, men jeg tror kjønnsrollene her i landet er mindre synlige, og derfor ønsker de at vi skal gå mer inn i dybden. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...