Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 10.klasse 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A og An brukes når du sier om noe for første gang, akkurat som i norsken. Jeg ser en gutt liksom. 

A skal være foran consonants og an foran vowels a e i o u. Om du skriver feil a eller an, så bør jo word komme med en blå strek. Det samme med I - min word bytter liten i til stor med en gang. 

 

Når det gjelder verb - jeg gjør det samme, strever alltid. Bruk Present Coninouns (I am writing), Present Simple (I write), Present Perfect (I have written) og Past Simple (I wrote). 

Present Continouns - Det er de du gjør akkurat nå. Sånn som jeg skriver på norsk. 

Present Simple - I write books - det er en vane, også noe man pleier å gjøre, generelle sannheter. 

Present Perfect - I have written - akurrat som i norsk, jeg har skrevet 

Past Simple - I wrote - Jeg gjorde noe. Oppgi tid. Jeg skreiv bok i går, f.eks. 

 

Du trenger egentlig ikke å kjenne noen andre typer verb enn det. Les om de forksjellige jeg skreiv. 

Lurt å printe ut: http://exploringenglish.cappelendamm.no/c319692/artikkel/vis.html?tid=339967 

Og les også litt hvordan bøyer man de vanlige verb. Det er ikke noe komplisert egentlig. 

 

Ikke kompliser for deg selv. 

Det fins også Past Perfect - I had written, altså jeg hadde skrevet. 

Og Past Perfect Continous - I had been writing - Det er jo også en prossess, at jeg hadde skrevet ... i en tid og jeg gjør det fortsatt. 

 

Ikke surr med had, has, been også videre. Bruk de "letteste" verbtidene. .

Endret av London0Calling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun mener det ligger i pensumet og det kan hende fordi det er veldig aktuelt i dag. Det har ikke vært et slikt tema på en stund så. Hun har også anbefalt oss å følge med på nyhetene og politikk.

 

Anbefalte sider:

 

The guardian

 

The New Yorker

 

Al Jazeera

 

Lonely planet

 

Howstuffworks

 

NASA

Lenke til kommentar

Vi har bare hatt om apartheid og civil rights movement, men tror ikke vi får det, for det var jo tema for ikke så lenge sida. Tror flyktninger er ganske sansynlig. På tentamen hadde vi, som mange andre skoler, borders and boundaries som tema. Og det går jo inn på flyktninger.

Lenke til kommentar

Vi har bare hatt om apartheid og civil rights movement, men tror ikke vi får det, for det var jo tema for ikke så lenge sida. Tror flyktninger er ganske sansynlig. På tentamen hadde vi, som mange andre skoler, borders and boundaries som tema. Og det går jo inn på flyktninger.

 

Hva tenker du de kan spørre om da? Syria, flykningskrisa?

Lenke til kommentar

Nå har jeg laget en liste over alt jeg skal gjøre før engelsk eksamen. Si i fra hvis det er noe som mangler( har gjort engelsk grammatikk)

 

*Liste over idiomer

 

*Liste over adjektiv

 

*Liste over preposisjoner

 

* Se gjennom gamle tentamens papirer

 

* Finne linking Words og fagord

 

* Repetere komma og punktum

 

* lese gjennom kompetansemålene

 

* Se gjennom gamle engelsk eksamenssett

 

*Skrive en liste over grammatiske feil

 

* Liste over språklige virkemidler

 

* Forskjellen på formale og uformale tekster

 

*Se på 2014 besvarelsene

 

* Ha en sjangerbok og mal for analyse

 

*Tenke over eventuelle: krig, flykninger osv.

 

* Liste med uregelrette verb

 

Og selvfølgelig ha en perm organisert med alle papirene.

Endret av Ruby2000
Lenke til kommentar

Jeg pleier alltid å skrive skjønnlitterære tekster på langsvar, så en ting jeg ofte pleier å gjøre før engelsk og norsktentamen er å skrive noen skildringer på forhånd. Personbeskrivelser og miljøbeskrivelser, og forhåpentligvis passer de inn i teksten jeg skriver. Gode skildringer gjør teksten mer levende og er nødvendig for å få toppkarakter.

Lenke til kommentar

Nå har jeg laget en liste over alt jeg skal gjøre før engelsk eksamen. Si i fra hvis det er noe som mangler( har gjort engelsk grammatikk)

 

*Liste over idiomer

 

*Liste over adjektiv

 

*Liste over preposisjoner

 

* Se gjennom gamle tentamens papirer

 

* Finne linking Words og fagord

 

* Repetere komma og punktum

 

* lese gjennom kompetansemålene

 

* Se gjennom gamle engelsk eksamenssett

 

*Skrive en liste over grammatiske feil

 

* Liste over språklige virkemidler

 

* Forskjellen på formale og uformale tekster

 

*Se på 2014 besvarelsene

 

* Ha en sjangerbok og mal for analyse

 

*Tenke over eventuelle: krig, flykninger osv.

 

* Liste med uregelrette verb

 

Og selvfølgelig ha en perm organisert med alle papirene.

 

Hvis du gjør alt det, så bør du få en 6er altså. Gjør alt det før du får tema, sånn at du bruker den siste dagen kun til temaet. Ikke tenk så mye på hva tema kan være ennå, bruk tid på grammatikk og lignende. Skriv det ut, rydd og ha det klart før torsdag. 

Når du får tema, så sitt bare med det. Det er egentlig ikke noe poeng å sitte å gjette hva det kan være. Det kan jo være alt fra flyktninger (tviler litt på det) til olympics og doping. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...