Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Jeg ville gjort det. For eksempel på V10 som vi hadde som eksamensoppgave skrev jeg:

 

Berggren, Arne og Berit Sømme (2009): «Aldo Monrad», Aftenposten 15.08.2009

Soga om Gunnlaug Ormstunge (1971), skoleutgave, Aschehoug

 

Eventuelt kan du skrive:

Vedlegg: Berggren, Arne og Berit Sømme (2009): «Aldo Monrad», Aftenposten 15.08.2009

Vedlegg: Soga om Gunnlaug Ormstunge (1971), skoleutgave, Aschehoug

 

Skjønner. Tror likevel ikke det er noe krav om det, men kan sikkert være greit å gjøre det likevel.

 

Hva tenker folket om eksamensoppgaven i morgen? Blir den todelt? For min del, håper jeg på kun en del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjangerkursene fra Panorama var veldig nyttig! Takker så mye trådstarter :) Allikevel vil jeg ikke anbefale folk å følge "oppskriftene" fra Panorama til punkt og prikke. Da kan teksten ofte virke veldig oppstykket i stedet for helhetlig. Lykke til i morgen for de som skal ha eksamen! :)

Lenke til kommentar

Jeg håper på todelt. Trives i grunnen ganske godt med kortsvar. På langsvar håper jeg på enten artikkel eller essay.

Essay skal vist være det vanskeligste å skrive bra :O

 

Ja, råder folk til å holde seg unna essay med mindre man har skikkelig kontroll på hva et essay faktisk er. Sjangeren har en rekke fallgruver, der det å konkludere kanskje er den største. Men det kommer jo an på hva man liker best. Noen er kanskje best på essay, andre er best på noe helt annet.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Norsk litteratur - Wikipedia

 

Kan være lurt å ha denne linken oppe. Da kan du jo eventuelt knytte teksten opp mot sin litterære periode.

 

Smart, det skal jeg!

 

Her er enda en link som kan være av interesse, f.eks printe ut sidene om de ulike sjangrene, så har man en kort oversikt man kan "konferere" med underveis for å se om man holder seg til sjangeren man velger.

 

http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1034.1044&session_id=563391661&spraak=bm

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan oppgavene blir i morgen.

 

Det som er (nesten) 100% sikkert er at det kommer minst én oppgave der man skal skrive en artikkel.

Jeg tror man bør velge den sjangeren man er best på, og for meg er dette artikkelsjangeren. Så jeg kommer sannsynligvis til å velge artikkeloppgaven nesten uavhengig av hva den skal inneholde.

 

Men én ting jeg lurer på: Når det står "tolk novellen" eller "drøft denne påstanden", eller "sammenlikn de to tekstene", er det da noe krav til sjanger? For meg likner tolkninger og analyser, slik de fremgår i lærebøkene, ganske mye på artikler.

Lenke til kommentar

Hvis det står "drøft denne påstanden", uten krav til sjanger, skriver jeg artikkel. Kommer sannsynligvis til å ta artikkeloppgaven jeg også, med mindre den er virkelig, virkelig forferdelig.

 

Med tanke på at samtlige eksamensoppgaver hittel har hatt minst én artikkeloppgave, er det rimelig trygt å anta at det vil være en i morgen også.

Lenke til kommentar

 

Håper forøvrig vi får kortsvarsoppgave i morgen. Blir så kjipt om den kommer på sidemålseksamen.

 

Kommer den uansett på en av dem? Jeg er enig i så fall, vil helst ha den på bokmålseksamen!

 

Sjølv om eg likar å skrive nynorsk. Nei, berre tulla! Det gjer eg absolutt ikkje! :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...