Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 29. mai 2012


Anbefalte innlegg

Eksamen i norsk hovedmål er førstkommende tirsdag for alle Vg3-elever, altså en god slump elever. Jeg forventer derfor en het diskusjon tett oppunder kokepunktet.

 

Jeg anbefaler alle å lese vurderingsveiledningen for å vite hva sensor faktisk forventer og hvilke feller det er lett å gå i, men også lett å unngå. Jeg vil også slå et slag for den fine samlingen med elevtekster Utdanningsdirektoret har satt sammen. Her er der det gode muligheter for å se hva et godt svar innebærer, og hva som kjennetegner et mindre godt svar.

 

Tidligere gitte eksamensoppgaver

 

Sjangerkurs fra Panorama:

Å analysere sakprosatekster

Å skrive skjønnlitterært

Å skrive en artikkel

Å tolke reklame

Å tolke dikt

Å tolke en episk tekst

Å skrive essay

Å skrive novelletolkning

 

Kildebruk (se spesielt fra side 3: Litteraturliste)

 

Dersom dere sitter på gode dokumenter/notater/tips/etc, så er tiden kommet for å dele dem!

Endret av nypis
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger en liten guide til riktig sitering/kildebruk før eksamen, noen fine dokumenter som ligger på nettet, som jeg kan ta med på eksamen?

 

http://wwwdocs.fce.unsw.edu.au/fce/EDU/harvard_ref_guide.pdf

 

Det er flere ulike måter å referere på, men du bør holde deg innenfor samme referansestil. Harvardmetoden er en av de mest brukte tror jeg. Men som det står i vurderingsveiledningen for norsk skriftlig, så er det viktigere at du refererer slik at leseren kan finne frem til kilden, fremfor at du har alle de formelle referansekravene riktig.

Lenke til kommentar

Så til et tolkningsspørsmål om hjelpemidler:

 

Det står at bruk av oversettelsesprogrammer ikke er tillatt. Det er jo vanlig å bruke ett eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver, og flere av disse har innebygget rettskriving. Hvor går grensene her? Må man skru av ordlista i Word f.eks? Det er jo i praksis helt umulig for de - ofte mindre datakyndige - eksamensvaktene å sjekke.

Lenke til kommentar

Nei. Med oversettelsesprogram menes program som oversetter hele tekster. Ordlisten i Word er dermed helt godkjent, og det samme er elektroniske ordbøker som Ordnett Pluss og lignende. Sistnevnte er jo helt fantastisk når man skriver nynorsk (som jeg heldigvis ikke kom opp i :D).

Lenke til kommentar

Nei. Med oversettelsesprogram menes program som oversetter hele tekster. Ordlisten i Word er dermed helt godkjent, og det samme er elektroniske ordbøker som Ordnett Pluss og lignende. Sistnevnte er jo helt fantastisk når man skriver nynorsk (som jeg heldigvis ikke kom opp i :D).

 

Interessant!! Ordnett Pluss ser genial ut!

 

http://www.ordnett.n...krivningspakken

Er det denne jeg bør kjøpe, og i offline versjon? Har installert programmet nå, så det gjenstår vel bare å kjøpe... (Skal ha nynorsk på fredag)

 

Er du 100% sikker på at ordlisten i Word godtas, med tanke på at den autoretter grammatiske feil og foreslår endringer i uheldig setningsoppbygging?

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Til nynorskeksamen er ordnett gull verdt! Vi har fått det via skolen, og uten det hadde jeg nok ikke klart meg særlig bra :)

 

FLOTT førstepost i denne tråden. Mange gode tips, gode skrive-guider og vurderingsveiledningen med eksempeltekster kan nok hjelpe meg langt på vei. Min svake side er at jeg vanligvis ikke viser nok faglighet, og disse tekstene er jo supre eksempler på hva som forventes!

 

Selv tror jeg nok at jeg kommer til å styre unna analyser på langsvarsoppgaven. Satser nok på essay eller artikkel, de er som oftest lettest å "sikre" seg på.

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om eksamen skal besvares på pc eller?

 

Du kan bruke PC på de fleste skoler ja. Som privatist skal du ha krysset av for at du ønsker å bruke PC, men ofte er det ikke noe problem å ta med PC selv om du ikke har krysset av for det da du meldte deg opp. Men eksamen må ikke besvares på PC, du kan fint skrive for hånd, selv om det er langt mer tidkrevende.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har sett dette allerede, men til oppgaver av nyere dato står det en kommentar til oppgaveteksten som veilledningen. Til oppgaven

 

Vedlegg: “Berus dere!” av Charles Baudelaire (1864) og “Om pengar” av Arne Garborg

(1920)

Tolk og samanlikn dei to tekstane

som var forbausende lik oppgaven du nenvte, står denne kommentaren:

 

Kommentar

Du skal skrive om form og innhald i begge tekstane, og du skal skrive om lag like mykje

om kvar tekst. Du bør samanlikne både formelle og innhaldsmessige sider ved tekstane,

men du kan velje kva du vil leggje mest vekt på. For å vise høg grad av måloppnåing bør

du gjere greie for språklege verkemiddel på ein presis og oversiktleg måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det virker greit. Da må man først gjøre rede for budskap/tema i teksten, for så å sammenligne diktene/tekstene. I sammenligningsdelen har norsklæreren min sagt at det er svært viktig at man klarer å knytte tekstene opp mot hverandre, og at man ikke tar for seg tekstene individuelt.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort det. For eksempel på V10 som vi hadde som eksamensoppgave skrev jeg:

 

Berggren, Arne og Berit Sømme (2009): «Aldo Monrad», Aftenposten 15.08.2009

Soga om Gunnlaug Ormstunge (1971), skoleutgave, Aschehoug

 

Eventuelt kan du skrive:

Vedlegg: Berggren, Arne og Berit Sømme (2009): «Aldo Monrad», Aftenposten 15.08.2009

Vedlegg: Soga om Gunnlaug Ormstunge (1971), skoleutgave, Aschehoug

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...