Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a3 motorbytte (S3)


Dg92

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen få spm.. Har en audi a3 2009 mod som har havarert motor. Registerkjede har vist hoppet av sa møller. Koster meg 100 000 for ny motor og det er sure penger. Men tenkte kanskje og få jobben gjort i tyskland?

Motoren som satt i er en 2,0 tfsi quattro med 200hk. Altså bare 65 hk unna motoren som sitter i s3. Så om jeg da får jobben gjort i tyskland er det da mulig å sette inn en s3 motor? Og hvordan blir dette ved EU godkjennning osv? Evt ved senere salg? Tror bilen har s tronic automat girkasse.

Håper på seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når bilen er under 10 år gammel så må du vel betale en avgift for ekstra hestekrefter, motorbytte skal godkjennes hos biltilsynet og skrives inn i vognkort og forsikringsselskapet skal opplyses om økt effekt.

 

Så du får nesten garantert høyere forsikringspremie, samt at biltilsynet kan skape krøll om du ikke skaffer papirer de vil ha og i verste fall nekte å godkjenne bilen med den nye motoren. Totalvekten skal også ikke overstige det bilen er godkjent for originalt. Kalkulatoren på toll.no har slått seg vrang hos meg (de driver og oppdaterer sidene og de er pdd helt ubrukelige) så du får evt prøve litt selv.

 

PS: Prøvde å legge inn en 2009 A3 på importkalkulatoren og en 2009 S3. Tok med forskjellene i vekt også. Gitt bruksfradraget fra 2009 (på 47%) er det fortsatt rundt 85 000 kr mer i avgift på S3'en, dette uavhengig av prisen på bil.

 

Så tenk 25% moms på motor og antaglivis verkstedarbeid, prisen på selve motoren og arbeidet, sikkert minst 50 000 kr i avgift til tollen, frakten fram og tilbake og om biltilsynet da sier "Lol, nope" så har du brukt en haug med penger og har ikke en bil du kan kjøre.

Lenke til kommentar

Men det er vell så si samme motor? Altså bare at s3 motoren har større effekt? Motoren er ødelagt de skulle ha 10 000 for og blukke den frahverandre hos møller. Så ringte de meg og sa dem hadde dårlig nytt.

Men må man opplyse om at man har fått gjort noe da? Kan jo bare si man har gjort det selv vell? Tror det er begrenset med hvor mye de får kontrollert? det er snakk om 65 hk. Det er jo ikke mer enn man får om man chipper..

Lenke til kommentar

Det er jo strengt tatt ikke verre enn å kjøre den ned på henger, få det byttet, kjøre bilen hjem, ta med kvoten og kjøre på grønt. Lovlig er det ikke, men det er jo ikke mulig å hverken se eller oppdage det på annet vis med mindre bilen settes på (4-hjuls) rulle.

 

Riktignok er det neppe BARE motoren som er forskjellen fra en vanlig A3 TFSI til S3, så det kan likevel bli en dyr fornøyelse.

Lenke til kommentar

Sjekket toll.no nå og fikk en avgift på ca 45 000. Det var ikke så ille som jeg trodde det skulle bli, men mye mulig jeg har gjort feil. Mener også at jeg har lest ett sted at motoren jeg hadde og s3 er så og si helt likt? Isåfall har jeg vanskelig for og tro at det vil bli noen endring i egenvekt på bilen. Men da evt om jeg setter inn samme motor som var da er det vell null problem? Trenger ikke opplyse om den jobben værtfall?

Lenke til kommentar

Enig i at A3 og S3 motorene ikke er så forskjellige og at det blir vanskelig å se forskjell uten å se etter skikkelig. Eneste problemet jeg kan se er om du kræsjer bilen og forsikringsselskapet finner ut at du har bytta motor uten å få dette godkjent og uten å opplyse dem. Det kan bli meget dyrt.

Lenke til kommentar

Ja det er nok sikkert en del automat som tåler en del, mens noen automater såvidt tåler den motoren som sitter orginalt, som f.eks eldre Audi S4/S6. Chipper du disse går automaten til bloksberg, mens de manuelle kassene på disse bilene tåler 500hk++

 

Automatkassene kan jo også programmeres, værtfall nyere. Så derfor er det lurt å forhøre seg litt før man øker effekt, selv om man kun skal chippe.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...